۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مزایای یوگا برای افراد دچار آسیب نخاعی : نحوه آرامسازی روحی وجسمی

پس از آسیب نخاعی، بیماران ممکن است در بدن خود احساس ناهماهنگی کنند و یا فکر می کنند ارتباطشان با بدن قطع شده است. یوگا می تواند آگاهی ذهن و بدن و خودپذیری را ارتقاء دهد و بطورکلی برای بیماران  دچار آسیب نخاعی ایده آل است.

علاوه بر این، می توان برنامه آن را به گونه ای تنظیم کرد که افراد دارای اختلالات حرکتی بتوانند با احساس امنیت در آن مشارکت کنند.

این مقاله به مزایای فراوان حاصل از تمرینات یوگا برای توانبخشی آسیب نخاعی می پردازد.

مزایای یوگا برای افراد دچار آسیب نخاعی : نحوه آرامسازی روحی وجسمی

فواید یوگا برای آسیب نخاعی

یوگا یک مداخله غیردارویی و مقرون به صرفه با حداقل خطر عوارض جانبی است. با افزودن یوگا به برنامه های توانبخشی، بیماران می توانند سلامت جسمی و روحی خود را پس از آسیب نخاعی بهبود بخشند.

مهمترین مزایای یوگا برای بیماران آسیب نخاعی از این قرارند :

  • کاهش درد
  • بهبود سلامت روان
  • افزایش گردش خون
  • تقویت عضلات
  • انعطاف پذیری و بهبود دامنه حرکتی اندامها
  • افزایش سرعت متابولیسم
  • بهبود تعادل ایستادن
  • بهبود عملکرد تنفسی
  • آگاهی بیشتر بدن
  • بهبود کیفیت خواب

این مزایا در بخش های بعدی به طور کامل توضیح داده خواهند شد.

هنگامی که یوگا با سایر برنامه های توانبخشی مانند فیزیوتراپی ترکیب شود، می تواند به بیماران کمک کند تا آنها بتوانند وضعیت حرکت و قدرت خود را پس از آسیب نخاعی بهبود بخشند. مطالعات نشان داده که وقتی یوگا و فیزیوتراپی با هم ترکیب می‌شوند، افراد سطوح پایین‌تری از استرس و التهاب را نسبت به افرادی که صرفاً در فیزیوتراپی شرکت می‌کنند، تجربه خواهند کرد.

همچنین یوگا می تواند تولید عوامل نوروتروفیک را افزایش دهد که این موضوع به رشد و بقای سلول‌های مغز کمک کرده و باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی می شود. نوروپلاستیسیتی توانایی سیستم عصبی مرکزی برای برقراری ارتباط مجدد است که نقش اساسی در یادگیری مجدد عملکردهای آسیب دیده نخاع ایفا می کند.

در ادامه، در مورد چگونگی استفاده یوگا از تنفس عمیق، مدیتیشن و وضعیت‌های فیزیکی برای بهبود توانبخشی آسیب نخاع بحث خواهیم کرد.

تنفس عمیق

تنفس عمیق

تنفس عمیق از طریق مکانیسم های مختلفی از جمله افزایش دریافت اکسیژن، به توانبخشی افراد دچار آسیب نخاعی کمک می کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد، وجود اکسیژن کافی در خون برای سوخت رسانی به هر فعالیتی که در بدن اتفاق می افتد ضروری است. وقتی خون به طور کامل اکسیژنه شود، بدن کارآمدتر خواهد بود ومتعاقب آن مواد مغذی ضروری را سریعتر جذب می کند.

نفس های کوتاه و سریع می تواند پاسخ استرس بدن را تحریک کند. در مقابل، نفس‌های عمیق و مداوم پاسخ آرام‌سازی بدن را فعال می‌کند که مسئول موارد زیر است:

  • کاهش فشار خون
  • افزایش متابولیسم برای هضم بهتر
  • تثبیت ضربان قلب
  • افزایش سطح اندورفین در مغز برای کاهش درد و افزایش انرژی

در نتیجه، تنفس عمیق می تواند به کاهش علائم افسردگی، اضطراب و استرس پس از در افراد میتلا یه آسیب نخاعی کمک کند.

تکنیک‌های تنفس عمیق نیز می‌تواند به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی بعد از آسیب نخاعی کمک کند. آسیب های نخاعی در سطوح بالاتر، باعث ایجاد محدودیت در عضلات حیاتی تنفسی مانند دیافراگم، عضلات بین دنده ای و شکم می شود. بنابراین تمرینات تنفس عمیق می تواند به تقویت آنها و افزایش ظرفیتهای ریوی برای تنفس اکسیژن بیشتر کمک کند.

مدیتیشن یا مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه

یکی دیگر از اجزای مهم یوگا برای بیماران آسیب نخاعی، تمرینات مدیتیشن است.

مدیتیشن ، جزء ذهنی یوگا است که بر تقویت ذهن و تقویت مالکیت بدن تمرکز دارد. افرادی که آسیب نخاعی شدید دارند ممکن است نتوانند پوزیشن های مختلف یوگا را انجام دهند، اما می توانند برای بهبود سلامت روان خود مدیتیشن انجام دهند.

بیماران پس از آسیب نخاعی، تغییرات سبک زندگی را تجربه خواهند کرد. مدیتیشن با کمک به سازماندهی افکار و اولویت بندی اهداف بهبودی می تواند این امر را بهبود بخشد.

مدیتیشن های هدایت شده یوگا بر موارد زیر تاکید می کنند:

  • خودمراقبتی
  • احترام به همه موجودات زنده
  • شناخت برکات در زندگی روزمره
  • پاکی ذهن ، بدن و گفتار
  • عدم مالکیت و جدا شدن از “تصورات ” خود
  • پذیرش و قبول وضعبت فعلی

با مدیتیشن مداوم روی این ارزش‌ها، بیماران راحت‌تر می توانند خود را از گذشته رها کرده و بر توانبخشی آسیب نخاعی خود تمرکز کنند. در واقع، افرادی که به طور منظم مدیتیشن می کنند، بهبود احساس تعلق، احساس داشتن هدف، ارتباط و پذیرش خود را گزارش می دهند.

وضعیت های بدن در یوگا

یوگا شامل اجرای حرکات بدن در حالت های مختلف است که می تواند به طولانی شدن سفتی عضلات، بهبود دامنه حرکتی در مفاصل و افزایش قدرت بدنی کمک کند.

هدف از بازیابی آسیب نخاعی این است که به نخاع، مغز وماهیچه های بدن آموزش داده شود تا بتوانند با ایجاد حرکات مداوم درنواحی ضعیف بدن، دوباره بطورهماهنگ کار کنند .

وضعیت‌هایی که در یوگا تمرین می‌شوند، فرصت‌هایی را برای حرکت مکرر تنه و اندام‌ها به روش‌های مختلف فراهم می‌کنند. این موضوع به جلوگیری از سفتی و تحریک نخاع کمک می کند. به همین ترتیب، کشش و حرکت مداوم اندامها به کاهش تحریک پذیری عضلات بیش فعال کمک نموده و این موضوع منجربه کاهش بروز اسپاسم و درد می گردد.

برخی از افراد ممکن است نگران ناتوانی در انجام این حرکات باشند یا ترس از آسیب به خود را دارند، به خصوص اگر دچار آسیب نخاعی شده باشند. با این حال، بسیاری از حرکات یوگا را می توان تغییر داده و طوری مناسب سازی نمود که برای اکثر افراد در طول دوره بهبودی، ایمن و موثر باشد. از آنجایی که نتایج هر آسیب نخاعی متفاوت است، مربیان مجرب می توانند بیماران را در طول اجرای تمرینات راهنمایی نموده و شرایط ایمن را متناسب با توانایی های خاص آنان پیشنهاد کنند.

اغلب، وضعیتهای بدنی طوری اصلاح می‌شوند که بتوان آن‌ها را در حالت نشسته یا خوابیده روی تشک اجرا کرد. هنگام انجام تمرینات روی ویلچر، وضعیت بدن به گونه ای است که می تواند با محدودیتهایی همراه باشد، بنابراین بسیاری از مربیان سعی می کنند بیماران را تشویق کنند تا روی زمین بنشینید. این کار نه تنها تعداد حالت‌هایی را که فرد می‌تواند انجام دهد افزایش می‌دهد، بلکه وضعیتی با ثبات‌تر و فضای بازتری را برای جلوگیری از افتادن ایجاد می‌کند.

بطور کلی روال یوگا برای کاربران ویلچر باید به طور خاص طراحی شود!

تجربیات یوگا در بیماران آسیب نخاعی

هر آسیب نخاعی منحصر به فرد است، بنابراین یوگا ممکن است برای همه بیماران دچار آسیب نخاعی ایده آل نباشد. با این حال ، به طور کلی ، یوگا یک تمرین ایمن و کم خطر است و ویژگی های آن باعث شده تا هر کسی، حداقل یک بار آن را امتحان کند.

در زیر ، تجربیات دو نفر از بیماران مبتلا به آسیب نخاعی را که از تمرینات یوگا بهره برده اند، ذکر شده است:

  • ابتدا تجربه یوگای ” کوین ” را به اشتراک می گذاریم. آسیب نخاعی کوین منجر به فلج شدن پاهای او شد، به طوری که او مدت ۴۰ سال، قادر به احساس پاهای خود نبود تا اینکه یوگا را امتحان کرد. اوتوانست ثابت کند که برای بهبودی هیچ‌وقت دیر نیست و حتی سال‌ها پس از آسیب نخاعی، می توان تحرک را بهبود داد.
  • تجربه بعدی یوگا، تجربه ” جو ” است. آسیب نخاعی جو از ناحیه   ۶C  منجر به فلج شدن هر دو دست و پاهای او شد. او یوگا را شروع کرد، چرا که از احساس ناتوانی در خانه خیلی خسته شده بود. او توانست از طریق یوگا، با بدن خود هماهنگ تر شده و توانایی خود را برای جابجایی در داخل و خارج از ویلچر خود بهبود بخشد.

امیدواریم تجربه این دو بیمار ضایعه نخاعی کمک کند تا شما هم یوگا را امتحان کنید.

یوگا برای بیماران آسیب نخاعی : نکات کلیدی

افراد پس از آسیب نخاعی، ممکن است احساس کنند  که در بدنی کاملاً متفاوت هستند. یوگا می تواند به افراد نخاعی کمک کند تا قدرت پذیرش خود را بسنجند، آگاهی ذهنی و بدنی خود را پرورش داده، و مراقبت از خود را در اولویت قرار دهند.

اگر پس از آسیب نخاعی برای مقابله با چالشهای خود با مشکل مواجه شده اید ، بهتر است تمرینات یوگا را در نظر بگیرید. یوگا برای همه مناسب نیست، اما نسبتا کم خطر است و مزایای حسی، روانی و جسمی آن ارزش امتحان کردن را دارد. نمسته (Namaste ) !