۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مدیریت افسردگی بعد از آسیب نخاعی

با توجه به ماهیت آسیب نخاعی ، متاسفانه زندگی مبتلایان به ضایعات نخاعی در معرض یک نگرانی جدی به نام افسردگی قرار می گیرد. در واقع افسردگی موضوعی است که می تواند بر روی بخش بزرگی از جامعه آسیب نخاعی تأثیر گذارباشد .

افسردگی یک بیماری محسوب می شود که در ایالات متحده بطور سالانه از هر ۲۰ امریکایی یک نفر ( بیش از ۱۱ میلیون نفر) درگیر آن می شود ، اما این عدد در جامعه آسیب نخاعی بیشتر است ، بطوری که از لحاظ بالینی از هر ۵ نفر مبتلا به آسیب نخاعی ۱ نفر دچار افسردگی می شود . متأسفانه افسردگی می تواند باعث منزوی شدن از خانواده و دوستان شده و همچنین می تواند بر روی روابط  فرد تاثیرات منفی بگذارد . افسردگی به اطرافیان فرد نیز صدمه می زند و نکته مهمی که مورد تائید قرارگرفته این است که افسردگی یک بیماری محسوب می شود که نشان ازعدم تعادل شیمیایی دارد و تنبلی و ضعف شخصی به حساب نمی آید .

افسردگی چیست و علل آن چیست؟

شیوع افسردگی در افراد مبتلا به آسیب نخاعی بیشتر از حد متوسط است  ، و دلیل آن تغییرات جسمی و روان شناختی در بدن می باشد و نباید با یک احساس ناراحتی کوتاه مدت اشتباه گرفته شود .
برخی از این تغییرات عبارتند از :

  • پائین بودن مقدار حس
  • کاهش علاقه به فعالیت ها
  • تغییر در اشتها
  • تغییر در خواب،
  • مشکل در تمرکز ، و
  • افکار مرگ یا خودکشی .

اگر چه بسیاری از این احساسات پس از یک تجربه تهاجمی مهم مانند آسیب نخاعی ممکن است طبیعی به نظر برسد ، اما معمولا” این علائم پس از مدت زمان نسبتا” کوتاهی فروکش می کنند . در غیر اینصورت ، این چیزی است که از نظر پزشکی ، به عنوان افسردگی طبقه بندی می شود.

 مدیریت افسردگی بعد از آسیب نخاعی

افسردگی ناشی از رخوت شخصی یا عدم قدرت نیست ؛ و یک اشتباه فردی محسوب نمی شود که شخص تجربه می کند.

 

در واقع ،علل افسردگی به طور کامل شناخته نشده اند . عامل آن می تواند یک تروما مانند آسیب نخاعی ، از دست دادن یکی از عزیزان ، طلاق، و مشکلات مالی و خیلی چیزهای دیگر باشد . ما  از نظرعلمی می دانیم که فشارهای زندگی و مشکلات پزشکی می تواند گیرنده های شیمیایی مغز را ، که اصطلاحا” ” انتقال دهنده های عصبی ” نامیده می شوند را  تغییر دهد . این عدم تعادل مواد شیمیایی می تواند موجب ایجاد تغییرات در خواب ، انرژی، اشتها، خلق و خو و توانایی تمرکز شود .

برای افرادی که دچار آسیب نخاعی می شوند ، خطر ابتلا به افسردگی در پنج سال اول پس از آسیب نخاعی بیشتر است و این عوامل خطر شامل وابستگی به الکل یا مواد مخدر، عدم وجود همسر یا شبکه پشتیبانی و دسترسی به مواد افیونی است .

 

درمان افسردگی و نحوه عملکرد داروهای ضد افسردگی

نکته مهم این است که افسردگی باید درمان شود ،  چراکه می تواند بر توانایی فرد در زندگی روزمره تاثیرگذار باشد  . خوشبختانه افسردگی با داروهای ضد افسردگی ، انواع مشاوره های خاص و یا هر دو ، قابل درمان است . با استفاده از داروهای ضد افسردگی ، تعادل شیمیایی برقرار می شود و حتی ممکن است برخی از انواع دردهای نوروژنیک هم  کاهش پیدا کنند .

فرم دیگری از مشاوره می تواند “درمان از طریق شناخت رفتاری ” باشد که اساس آن براین ایده است که افسردگی زمانی بهبود می یابد  که افراد در فعالیت های معنی دار مشغول به کار شوند  و یک تصویر و نگرشی نسبت به خود و آینده شان داشته باشند . در این روش درمانگر سعی می کند به حل و فصل مشکلات به منظور بهبود چشم انداز و ایجاد اعتماد به نفس بپردازد .

نتایج هر دو گزینه درمان اثبات شده اند ، اما خصوصیات هر فردی با فرد دیگر متفاوت است . بنابراین باید با پزشک مشورت شود تا بهترین نوع درمان برای او پیدا شود .

 

یافتن راههای بازیابی

اگر درمعرض افسردگی هستید ، تا جائی که می توانید سریعا” به دنبال کمکهایی از جمله مشاوره تخصصی یا مشارکت با یک گروه پشتیبانی بروید  .

به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید ، چرا که خیلی از مبتلایان به آسیب نخاعی ، احتمالا” این موضوع را  احساس کرده و شاید هنوزهم از این بیماری دردناک رنج می برند . برخی از گروههای مشارکتی راهنمائی هایی را ارائه می دهند که می تواند به برقراری ارتباط شما با دوستانی که شما را درک می کنند ،  کمک کند .

تغییر یک عادت ، مانند افزایش فعالیت ، هم می تواند به از بین بردن افسردگی کمک کند .

اگر احساس افسردگی دارید یا دارای افکار مرگ یا خودکشی هستید، سریعا” با پزشک خود در مورد دریافت درمان صحبت کنید و به جایی برگردید که می دانید ، باید باشید .