۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نکات مهم جهت کاهش دردهای مزمن بعد از آسیب نخاعی

نکات مهم جهت کاهش دردهای مزمن بعد از آسیب نخاعی

برای خیلی از افراد دچار آسیب نخاعی ، درد یک مشکل جدی محسوب می شود . درد ، بعد از آسیب نخاعی می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود اعم از قسمتهایی که در آنها حس عادی (حس ) وجود دارد و همچنین مناطقی که کم حس یا بدون حس هستند . درد واقعیتی است که می تواند تاثیر منفی بر روی کیفیت زندگی داشته باشد . افراد دچار درد شدید ممکن است در انجام فعالیت های روزمره خود یا شرکت در اوقات مفرح با مشکل مواجه شوند .

اکثر افراد مبتلا به اسیب نخاعی گزارش می دهند که دارای دردهای مزمن هستند و درد مزمن دردی است که برطرف نمی شود و ماهها و سالها طول می کشد . علت درد در افراد نخاعی ممکن است ناشناخته باشد ، اما معمولا” به صدمات عصبی ناشی از آسیب نخاعی یا مشکلات اسکلتی عضلانی مربوط می شود که تحت تاثیر آسیب نخاعی رخ می دهند. درد می تواند بیاید و برود . اغلب ، برطرف کردن کامل دردهای مزمن دشوار است ، اما اغلب می توان آنها را مدیریت و یا به اندازه کافی کاهش داد ، به طوری که زندگی شما را تحت تاثیر قرار ندهد .

درد مزمن می تواند باعث بروز مشکلات روحی روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس  و یا تشدید آنها شود . این موضوع  به این  معنا نیست که درد ” تماما” آن چیزی نیست که فکر می کنید ” ، بلکه این که درد و ناراحتی می تواند همدیگر را بدتر کنند .

گرچه درمان دردهای بعد از آسیب نخاعی ممکن است پیچیده و دشوار باشد ، اما روشهای درمانی زیادی وجود دارند که می توانند به تسکین آنها کمک کنند . شناخت درد ، همکاری با پزشک و شروع انواع درمانها ، به شما کمک می کند تا بتوانید درد خود را مدیریت کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید .

پیشگیری و خود مراقبتی

توجه به موارد زیر می تواند تا حدود زیادی به کاهش و درمان دردهای مزمن در افراد دچار آسیب نخاعی کمک کند .

  • به دنبال درمان مشکلات پزشکی خود باشید .

سلامت عمومی می تواند تاثیر بزرگی بر روی درد داشته باشد . عفونت دستگاه ادراری ، مشکلات اجابت مزاج ، مشکلات پوستی ، مشکلات خواب و اسپاسم و سایر ناراحتیهای جسمی می توانند باعث بدتر شدن وضعیت درد شوند . بنابراین توصیه می شود که تا حد امکان خودتان را سالم نگه دارید . این کار واقعا” می تواند به کاهش درد ودرمان آن کمک کند .

  • سعی کنید تا آنجا که می توانید فعالیت بدنی داشته باشید .

 ورزش و فعالیتهای بدنی منظم می تواند باعث کاهش درد ، همچنین بهبود خلق و خوی و سلامت کلی بدن شود. همچنین می تواند لذت بخش بوده و احساس دردشما را منحرف کند . تیمهای خدمات بهداشتی درمانی می توانند به شما کمک کنند تا فعالیت های جسمانی را انتخاب کنید که برای شما مناسب و ایمن باشند .

  • به دنبال درمان افسردگی باشید .

افسردگی می تواند درد را بدتر کند . بهتر است افسردگی از طریق مشاوره و دارو درمان شود. درمان افسردگی می تواند به شما کمک کند که دردهای مزمن را برطرف کنید و کیفیت زندگی خود را بطور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید .

  • استرس خود را کاهش دهید .

 استرس می تواند درد را بدتر کند یا درمان آن را با مشکل مواجه کند . شما می توانید از طریق مشاوره و یادگیری تکنیک ها ، از جمله آموزش روشهای آرام سازی ، بیوفیدبک و هیپنوتیزم ، برای مدیریت استرس خود کمک بگیرید تا تنش و استرس خود را کاهش دهید . همانطور که ذکر شد ورزش به کاهش استرس کمک می کند.

  • ذهن خود را منحرف کنید .

 استفاده از جنبه های حواس پرتی یکی از بهترین روش ها برای مقابله با درد های مزمن است . مشارکت در فعالیت های لذت بخش و هدف دار می تواند به کاهش درد کمک کرده و به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری بر روی زندگی خود داشته باشید ، به ویژه هنگامی که درد در بدترین حالت باشد . هنگامی که شما بی حوصله وغیرفعال هستید ، تمایل بیشتری به تمرکز بر روی درد خود دارید، و این موضوع باعث می شود که درد شما بدتر شود.

  • عوامل موثر بر درد را ثبت کنید .

درد هر کس با دیگری متفاوت است . هرآنچه که را احساس می کنید ، درد شما را بهتر و بدتر می نماید ، ثبت کنید . شناخت چیزهایی که درد شما را تحت تاثیر قرار می دهند ، به شما و پزشکتان کمک می کند تا راه های موثرتری را برای کاهش درد خود پیدا کنید .

  • وضعیت نشستن خود را روی ویلچر ارزیابی کنید .

 

وضعیت بد استقرار بدن وصندلی نامناسب می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای بدن شده و منجر به ایجاد یا تشدید درد شود . صندلی ویلچر خود را توسط یک فیزیوتراپ که در زمینه ویلچر تخصص دارد ، ارزیابی کنید . اگراز ویلچر معمولی استفاده می کنید، سعی کنید از نوع پر قدرت و کاملا”  قابل تنظیم و تا حد امکان ساخته شده از سبک ترین مواد ( مثل آلومینیوم یا تیتانیوم ) باشد . از فیزیوتراپ خود روش صحیح راندن ویلچر را یاد بگیرید .

 

  • برای کاهش درد از الکل استفاده نکنید .

 

استفاده از الکل به عنوان یک داروی ضد درد می تواند منجر به سوء مصرف الکل و مشکلات جدی حاصل از آن شود . برخی ازداروها نباید با الکل مخلوط شوند . از پزشک خود در مورد نوشیدن الکل بپرسید و همیشه برچسب داروهای تجویز شده  را بخوانید .