۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کلیات برنامه های توانبخشی بعد از آسیب نخاعی

بسیاری از بیماران آسیب نخاعی، پس از طی دوران حاد و ترخیص از بیمارستان، باید در یک مرکز توانبخشی اقامت کنند تا بتوانند از برنامه‌های آن بهره مند شوند  با این کار بیمارانی که دیگر نیازی به مراقبت‌های شبانه روزی  ۲۴ ساعته ندارند، می‌توانند برنامه‌های بازتوانی و توانبخشی خود را با حضور در این مراکز پیگیری کنند.

توانبخشی بعد از آسیب نخاعی

بطورکلی خدمات مراکز توانبخشی بر مبنای ” برنامه های روزانه “، بر روی کسب مهارت‌های لازم برای بازگشت مجدد به زندگی و جامعه متمرکز شده است. این خدمات می‌تواند شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، مراقبت‌های پرستاری، درمان تنفسی، جلسات مشاوره، تفریح درمانی و جلسات آموزشی و غیره  باشند.

بسته به وضعیت بیمار واهداف تعیین شده ، ممکن است بیمار از چند روز تا چندین هفته به این خدمات نیاز داشته باشد.

همچنین با اجرا و تداوم برنامه های روزانه، احتمال بروز عوارض پزشکی که بصورت ثانویه منجر به آسیب‌های جسمی می‌شود، به حداقل می‌رسد.

بازگشت به خانه  و محل کار یا محل تحصیل می‌تواند استرس زا باشد. اما با برنامه‌های توانبخشی می‌توان به بیماران کمک کرد تا گذر از این مرحله تا حد ممکن برای آنان آسان شود.

برنامه‌های روزانه توانبخشی آسیب نخاعی

توانبخشی بعد از آسیب نخاعی

بسیاری از بیماران مبتلا به آسیب‌های نخاعی، نیاز به بازتوانی و توانبخشی خواهند داشت، اما  بعداز گذراندن مرحله حاد، دیگر نیازی به بستری و مراقبت‌های شبانه روزی در یک بیمارستان نیست. به همین دلیل است که مراکز توانبخشی، جهت اجرای  برنامه های بازتوانی برای افراد دچار آسیب نخاعی وتوانبخشی آنان ایجاد شده اند. این مراکز می‌توانند خدمات جامع توانبخشی را بطور سرپایی به افراد دارای آسیب نخاعی و دیگر افراد مبتلا به عوارض عصبی عضلانی ارائه دهند تا سطح استقلال آنها را در خانه، محل کار / مدرسه و در جامعه افزایش دهند.

مهمترین نکاتی که در برنامه های روزانه باید مورد توجه قرار گیرند، از این قرارند :

  • بیماران پس از پذیرش باید حداقل سه ساعت در روز برنامه های درمانی را ادامه دهند.
  • برنامه ها باید بر اساس اهدافی واقع بینانه و حداقل در دو حوزه تخصصی تنظیم تا فرد به عنوان واجد شرایط برنامه در نظر گرفته شود.
  • در برنامه های روزانه فرد و مراقبت از او باید از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر در روزهای تعیین شده هفته در مرکز حضور داشته باشند.
  • نباید هیچ مشکلی برای اجرای برنامه های توانبخشی روزانه وجود داشته باشد. از جمله این مشکلات می‌توان به وجود زخم های جدی، دردهای بدون کنترل و فشار خون / مشکلات قلبی بدون کنترل اشاره کرد.
  • در زمان ترخیص از این مرحله، انتظار می‌رود بیمار در خانه و اجتماع بتواند تا حد ممکن بصورت مستقل به زندگی خود ادامه دهد.

خدمات سرپائی

بخش بیماران سرپائی در مراکز توانبخشی، خدمات درمانی ومراقبت‌های پزشکی را به افراد ناتوان بخاطر گستره وسیع نیازهای این نوع بیماران ارائه می‌دهد. این برنامه ها: مراقبت‌های انفرادی و همگانی و اعضای خانواده را بصورت اختصاصی شامل می‌شوند.

برنامه‌های بازگشت به تحصیل

این برنامه‌ها عموما” شامل برنامه‌های مناسب سازی و بدون مانع است که طی آن برای فرد ناتوان، امکان بازگشت به تحصیل طراحی می‌شود و می‌تواند شامل مسائل مرتبط با آموزش‌های داخل آموزشکده و آموزش کارکنان و دانشجویان، و همچنین دستورالعمل مواجه با موضوعات پزشکی که ممکن است در طول مدت تحصیل بروز پیدا کند، را شامل می‌شود.

مشاوره برگشت به کار

افراددچار آسیب نخاعی ممکن است بتوانند یا نتوانند به همان کار قبل از ضایعه بازگشت کنند. مشاور و مدیر برنامه‌های شما می‌تواند کمک کند تا موضوعات مراقبتی را پیدا کرده و در صورت امکان شما را برای مشاوره شغلی ارجاع دهد.