۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

حفظ سلامتی هنگام استفاده از دستگاه کمک تنفسی

استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی در افراد تتراپلژی با ضایعه در سطوح C1 و C2، رایج است. با این وجود، آنها می توانند یک زندگی خوب داشته باشند. اما موضوع مهم این است که باید سیستم ایمنی این افراد قوی باشد تا امکان حفظ سلامتی با دستگاه تنفس امکان پذیر شود. طبیعی است که سلامت بدن بخاطر استفاده از این دستگاه به خطر می افتد و موضوع مهمتر، ان هم به خاطر اپیدمی ویروس کرونا، این است که سلامت بدن باید در بالاترین سطح خود حفظ شود. در این مقاله چند روش برای حفظ سلامتی، هنگام استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی ذکر گردیده است:

تغذیه مناسب

غذای سالم

برای هر کسی، استفاده از غذای سالم موضوع بسیار مهمی محسوب می شود. دریافت هر روزه ویتامین ها و مواد معدنی مناسب، بدن را قوی و آماده می کند تا بتواند  با هر گونه باکتری یا ویروس مقابله کند. مصرف روزانه مولتی ویتامین‌ها یک امر کلیدی است. دقت کنید که هر روز آنها را به همراه وعده های غذایی خود مصرف کنید و مواظب باشید که کلسیم  بیش از حد مصرف نکنید، چرا که ممکن است باعث سنگ مثانه شود. گزارش شده که در بدن افراد دچار ضایعات نخاعی، جذب ویتامین‌ها دشوارتر و نیاز به زمان بیشتری دارد.  و گاهی اوقات ویتامین‌های جویدنی به راحتی جذب بدن می‌شوند.

ویتامین D

ویتامین

یکی از مهمترین ویتامین‌هایی که افراد مبتلا به تترا پلژی با ضایعه نخاعی در سطوح بالا باید به مقدار کافی از آن را دریافت کنند، ویتامین D می‌باشد. مشخص شده است که این ویتامین به دلایل بسیار مهم، و به ویژه سلامت پوست و استخوان  به بهبود بدن افراد آسیب نخاعی کمک می کند. همچنین می تواند در پیشگیری و بهبود افسردگی کمک کند. زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیرید ویتامین D به وفور در بدن تولید می شود. اگر بتوانید حداقل ۵ دقیقه در روز پوست خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، به مقادیر زیادی ویتامین D  تامین خواهید کرد. همچنین می توانید هر روز از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید یا اینکه  آن را در غذای روزانه خود بگنجانید.

پرهیزاز دود سیگار ( حتی دود دست دوم )

دود سیگار

حفظ سلامت تنفسی هنگام استفاده از دستگاه‌های کمکی بسیار مهم است. یکی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید، این است که از قرار گرفتن در معرض هر شکل از دود سیگار اجتناب کنید. با وجود اینکه این جمله تکراری است  اما به عنوان یک آگاهی عمومی یادآوری می شود که  ” دود سیگار برای هر کسی که آن را تنفس کند می تواند مضر باشد “. بنابراین همیشه دقت داشته باشید که تا آنجا که ممکن است هوای محیط زندگی شما باید تمیز باشد.

دریافت واکسن آنفولانزا

آنفولانزا

آنفولانزا می تواند برای افرادی که از دستگاه‌های تنفسی استفاده می کنند بسیار خطرناک باشد، اما ابتلا به عفونت ریه می تواند کشنده باشد. ازآنجایی که شرایط برای افرادی که دارای دستگاه هستند می تواند بسیار خطرناک باشد، دریافت واکسن آنفولانزا بسیار حیاتی است.  می توانید از پزشک خانواده خود درخواست کنید که آن را برای شما تهیه کند. با وجود اینکه واکسن آنفولانزا نمی‌تواند از شما در برابر هر نوع پنومونی محافظت کند، اما می تواند نقش زیادی در جلوگیری از بیمارشدن شما داشته باشد.

استفاده از ماشین کمک تنفسی

دستگاه تنفس سنج

استفاده منظم از دستگاه تنفس سنج ( اسپیرومتر) می تواند به تقویت عضلات مورد استفاده در تنفس در کسانی که قادر به در حرکت دادن این ماهیچه‌ها هستند، کمک کند. در برخی افراد، با وجود اینکه نیاز به استفاده از دستگاه تنفس دارند اما هنوز مقداری کنترل دیافراگم دارند. دستگاه اسپیرومتر با تقویت عضلات مورد استفاده در تنفس می تواند به فرد کمک کند تا راحت تر نفس بکشد.

تمرینات بدنی منظم

تمرینات بدنی

بسیاری از افراد مبتلا به ضایعات نخاعی در سطوح بالا، از FES (دستگاه تحریک عملکرد حرکتی) برای ورزش کردن و همچنین استفاده از دستگاه‌های ایستا (کمکی برای ایستادن) استفاده می کنند. خیلی‌ها  در قسمت بالاتنه خود  می توانند حرکات غیرفعالانه (با کمک دستگاه)  را انجام دهند. در هر حال، هر طور که حرکت داشته باشید، انجام آن به صورت منظم اهمیت زیادی دارد، حتی اگر یک فرد تتراپلژی با ضایعه درسطوح بالا باشید. تمرینات بدنی، بدون توجه به میزان آسیب دیدگی می تواند، بدن شما را سالم‌تر نگه دارد.

افرادی که از دستگاه‌های کمک تنفسی استفاده می کنند، می توانند عمری طولانی تر داشته باشند و این موضوع برای هرکسی امکان پذیر است. تا زمانی که مواظب سلامتی خود باشید، می‌توانید برای چندین دهه آینده، شاد و سالم به زندگی خود ادامه دهید.