۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

گزینه های اختصاصی ورزشهای مناسب سازی شده برای افراد پاراپلژی

ورزشهای مناسب سازی شده زیادی برای افراد پاراپلژی وجود دارد ، اما احتمالا”  شما فقط  تعدادی از معروفهای آنها را شنیده اید مثل – بسکتبال با ویلچر ، تنیس روی میز با ویلچر ، یا اسکی مناسب سازی شده و ….. البته ورزشهای دیگری مثل شنا ، مسابقات ویلچررانی هم خیلی مورد توجه بوده اند . اما واقعیت این است که ده ها  ورزش مناسب سازی شده دیگر نیز برای افراد دچار ضایعه نخاعی وجوددارند که به خیلی از آنها توجه نشده است .
همچنین ورزش های تطبیقی جدیدی نیز وجود دارند که همیشه جزو رویاهای افراد نخاعی بوده است . خوشبختانه در حال حاضر هر دو تا چهار سال یکبار یا بیشتر تعدادی از آنها به بازی های پارالمپیکی اضافه می شوند. در این مقاله برای آشنایی شما با ورزش های انطباقی جدید و مهیجی که قبلاً نام آنها را نشنیده اید ، به تعدادی از آنها اشاره شده است  :
کریکت با ویلچر

کریکت با ویلچر

ورزش کریکت که بیش از ۴۰۰ سال پیش در انگلستان ایجاد شده است ، مشابه بیس بال است.  در اواسط اواخر قرن بیستم ، کریکت به عنوان بخشی از برنامه های توانبخشی کاربران ویلچر در نظر گرفته شد و از چند سال پیش است که لیگ های کریکت با ویلچر راه اندازی شده اند. بازیهای کریکت با ویلچر اولین بار در سال ۲۰۱۷ در هندوستان  برقرار شد و طی ۳ تا ۴ سال اخیر ، این ورزش گسترش یافته و در حال حاضر ۴۰۰ بازیکن و ده ها تیم در سراسر آن کشور وجود دارد . کریکت با ویلچر در انگلستان ، نپال ، بنگلادش ، پاکستان و هند با قوانین خاص خود بازی می شود .
قایق پاروئی مناسب سازی شده برای افراد ویلچری

 قایق پاروئی مناسب سازی شده برای افراد ویلچری

در سال ۲۰۱۴ ، شخصی در هاوایی که می خواست به افراد دارای معلولیت کمک کند  ، پارو زودن افراد ناتوان را در خواب دید . او یک صفحه تخته ای مناسب برای افراد ویلچری ابداع کرد که هم اکنون هم به همان شکل ساخته و ارائه  شده و هر کسی که به هاوایی بیاید ، می تواند یکی از آنها را خریداری و آموزش رایگان ببیند . فرد دچار ناتوانی می تواند ویلچر تان را درست روی صفحه منتقل کرده  و پس از ایمن سازی آن ، می تواند مثل همه افراد سالم پارو بزند . هم اکنون می توانید این رشته ورزش تطبیقی را در فهرست در سازمان های ورزش معلولین پیدا کنید .

بوکس روی ویلچر

بوکس روی ویلچر

بوکس ، یکی از قدیمی ترین ورزش های جهان است . اما ، بوکس با ویلچر یک رشته کاملاً جدید محسوب می شود . ریشه های بوکس مدرن در انگلستان است . سازمان بوکس معلولین انگلستان نیز ، در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده است  .این سازمان از افراد در هر سن و توانایی بدنی دعوت می کند تا در این ورزش مهیج شرکت کنند. در یک مسابقه بوکس با ویلچر بطور معمول دو نفر از افراد پاراپلژی رودرروی هم قرار می گیرند . قوانین این رشته ، شبیه قوانین بوکس سبک آماتور المپیک است. همچنین مبارزان بر اساس معلولیت طبقه بندی می شوند . طرفداران بوکس ویلچر دوست دارند که این رشته ورزشی را در بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ داشته باشند .
پیکل بال روی ویل
پیکل بال روی ویل
این ورزش که در سال ۱۹۶۰ توسط بچه های محلات ایالت واشنگتن اختراع شده ، ترکیبی از بدمینتون ، تنیس ، و پینگ پنگ است. زمین بازی این رشته ورزشی به اندازه زمین بدمینتون است ، و تور بازی در آن شبیه تور تنیس است ، بازیکنان از راکتهای پاروئی شبیه به راکتهای پینگ پنگ استفاده می کنند و از یک توپ کوچک ویفل استفاده می شود . پیکل بال با ویلچر برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در کلرادو  وتوسط یک فرد  پاراپلژیک ، بنام ریک ماریون (Rick Marion ) بازی شد . پیکل بال را می توان با بازیکنان سالم هم  بازی کرد اما بازیکنان ویلچر باید هنگام بازی از قوانین خود پیروی کنند .
پارا بدمینتون
پارا بدمینتون
یکی از ورزشهایی قدیمی است که در کشور انگلستان شکل گرفته است . این ورزش در میان کاربران ویلچر محبویت خیلی زیادی دارد ، از این روی ، توسط کمیته ملی پارالمپیک به عنوان یکی از ورزشهای رسمی پارالمپیک توکیوی ۲۰۲۱ انتخاب شده است . این موضوع  به این معنا است که بدمینتون با ویلچر در کشورهای زیادی از جهان بازی می شود . قوانین آن هم با قوانین بدمینتون ایستاده تفاوت چندانی ندارد .

اسکیت روی برف نیز در میان ورزشکاران پاراپلژی ، یکی از ورزشهای روبه رشد است . در هر حال ،  اینها تنها ورزشهای تطبیقی محبوب نیستند که افراد دچار ناتوانی می توانند به دنبال آنها باشند  . بلکه تعداد خیلی زیادی از رشته های ورزشی هم وجود دارند که می توانند آنها را پیدا کنند .