۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نقش فیزیوتراپی در توانبخشی آسیب نخاعی

فیزیوتراپی نقش اساسی در بهبود وضعیت زندگی ، بعد از آسیب نخاعی دارد . فیزیوتراپها از متخصصین مراقبتهای بهداشتی هستند که در بسیاری از برنامه های توانبخشی آسیب نخاعی حضور داشته و در دستیابی فرد ضایعه دیده به دستاوردهای بهینه سازی و روند بهبودی او کمک می کنند .

یکی از موضوعات خیلی مهم پس از آسیب نخاعی ، کیفیت مراقبت های ارائه شده به مصدوم است . اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان به تازگی متحمل آسیب نخاعی شده اید ، در این مقاله ، کارهایی را که یک فیزیوتراپ می تواند ، در طی مراحل توانبخشی آسیب نخاعی انجام دهد ، شرح داده است :

برنامه های توانبخشی معمولاً یک رویکرد تیمی چند رشته ای دارند که در آن چندین متخصص مراقبت های بهداشتی ، از پرستاران و مدیران پرونده گرفته تا روانشناسان و فیزیوتراپ و کاردرمان نقش دارند . معمولا”  این تیم تحت سرپرستی یک پزشک متخصص یا پزشک آسیب نخاعی فعالیت می کند و هر کدام ازآنها  نقشی متفاوت اما اساسی در بهبودی بیمار دارد . این روش درمانی می تواند در یک بیمارستان ، یک مرکز توانبخشی یا در یک مرکز چند تخصصی آسیب نخاعی مانند یک مرکز درمانی مبتنی بر فعالیتهای درمانی انجام شود.

نقش فیزیوتراپ در برنامه های فیزیک درمانی آسیب نخاعی

در طی چند دهه گذشته ، تمرکز توانبخشی آسیب نخاعی از مسائل مدیریت پزشکی به مواردی تغییر پیدا کرده که بر روی زندگی روزمره و مشارکت مصدومین در جامعه تأثیر گذار هستند. در کانون این موضوع  ، هدف از توانبخشی به شرح زیر ذکر شده است :

  • به حداکثر رساندن بازیابی عملکرد حسی و حرکتی بیمار ،
  • جلوگیری از بروز عوارض ثانویه و مشکلات سلامتی ،
  • کمک به بازگشت به جامعه .

یک فیزیوتراپ خوب ،  درمان های توانبخشی را براساس اهداف و میزان و شدت آسیب مصدوم (مانند آسیب نخاعی کامل در برابر ناکامل ، یا آسیب نخاعی گردنی در مقابل کمری ) برنامه ریزی می کند . فیزیوتراپها  وقت می گذارند تا بیمار را بخوبی بشناسند ، با او با احترام رفتار کرده ، در او انگیزه ایجاد نموده و کمک کنند تا تصمیم گیریهای بهتری برای بهبودی خود داشته باشد  .

موضوع فعالیت بدنی در بهبود آسیب نخاع

با افزایش تحقیقات پزشکی و آگاهی از نیازهای ویژه بیماران آسیب نخاعی ، اهمیت فعالیت بدنی بعد از آسیب نخاعی افزایش یافته است . گزارشات بدست آمده از دستورالعملهای فعالیتهای جسمانی سال ۲۰۱۸ و کمیته سلامت و خدمات انسانی سازمان ملل متحد تایید کرده که ” اجرای ورزشهای هوازی با شدت متوسط حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ​​و انجام ورزشهای تقویت عضلانی بصورت ۲ روز در هفته ” فواید قابل توجهی برای سلامتی بدنبال دارد .

در این گزارش آمده است : ” شواهد حاکی از آن است ​​ که انجام فعالیت های بدنی باعث بهبود عملکرد راه رفتن ، قدرت عضلانی و عملکرد اندامهای فوقانی در افراد دچار آسیب نخاعی می شود.”

مطالعات دیگری نیز اثرات مثبت ناشی از مداخلات فیزیوتراپی را نشان داده اند . همچنین یک مطالعه نشان می دهد که ” چهار  برنامه از پنج برنامه مداخله ای فیزیوتراپی تاثیر مثبتی بر روی مشارکت و رضایت افراد تحت مطالعه گذاشته است .”

آنچه که باید در فیزیوتراپی به دنبال آن باشید

درست همانند جستجوی یک پزشک خوب ، انتخاب یک فیزیوتراپ مناسب برای بهبود آسیب نخاعی امری ضروری است . بهتر است به دنبال  کسی باشید که در زمینه آسیب نخاعی باتجربه و واجد شرایط باشد . بهتر است که از پزشک خود بخواهید که اگر می تواند یک متخصص فیزیوتراپی خوب به شما معرفی کند . در غیر این صورت ، می توانید از شخص دیگری که آسیب نخاعی است ، بپرسید که با چه کسی کار می کند تا به شما معرفی کند .

نکات مهم در انتخاب یک فیزیوتراپ

با توجه به اهمیت نقش فیزیوتراپ در روند بهبودی و ارتقاء کیفیت زندگی ، در این قسمت چند نکته مهم در مورد انتخاب یک فیزیوتراپ خوب ذکر شده است :

  • مدارک و سوابق آموزشی فیزیوتراپ مورد نظرتان را با دقت بررسی کنید تا از صلاحیت او در معالجه خودتان یا دوست تان مطمئن شوید . با وجود اینکه بیشتر این متخصصان برای ارائه خدمات درمانی به انواع بیماران آموزش دیده اند ، اما برخی از آنها آموزشهای تخصصی و مهارت های پیشرفته ای دارند که با نیازهای فردی بیماران مطابقت بیشتری دارد .
  • باید با آنها و شخصیت آنها آشنا شوید . با وجود این که داشتن بهترین ، درخشان ترین یا ماهرترین فیزیوتراپی می تواند مفید باشد ، اما اگر شخصیت شما با او تناقض داشته باشد ، مانع پیشرفت برنامه شما خواهد شد .
  • آماده باشید تا در مورد رویکردهای آنان و روشهای توانبخشی عملکردی آسیب نخاعی آنها سئوالات خود را بپرسید.
  • تجربه فیزیوتراپی های قبلی خود را در مورد آنچه را که دوست داشتید ( یا نداشتید) در میان بگذارید .
  • در صورت امکان با فیزیوتراپ خود بصورت حضوری یا از طریق گپ تصویری صحبت کنید . به این ترتیب می توانید ببینید ، بشنوید و با آنها تعامل داشته باشید و با زبان بدن آنها را در حین مکالمه آشنا شوید .
  • در صورت امکان ، نظراتی که در مورد آنها داده شده ( در اینترنت یا آنلاین ) بخوانید .

آسیب نخاعی  ، از جمله حوادث و اتفاقاتی است که می تواند زندگی بیمار و خانواده او را تغییر دهد . بیشتر افراد دچار آسیب نخاعی استرس دارند و نیازمند مراقبت و درمانهای زیادی هستند . این نوع آسیبها می توانند تأثیر بسزایی در سلامت ، روابط اجتماعی ، سبک زندگی و وضعیت مالی مصدوم به جای بگذارد.

هزینه آسیب های نخاع ، فیزیوتراپی و مراقبتها

طبق جدیدترین اطلاعات مرکز ملی آمار آسیبهای نخاعی در ایالات متحده  ، میانگین ​​هزینه های کسی که مبتلا به آسیب نخاعی گردنی سطوح بالائی ( – C 14 C) می شود ،  در سال نخست بیش از ۱٫۱ میلیون دلار و پس از آن برای هر سال بعد ۱۹۱۰۰۰ دلار تخمین زده شده است .

اگر آسیب دیدگی فرد بدلیل اقدامات یا بی توجهی شخص یا مشاغل دیگری باشد ، طرح دعوی یا دادخواست در مورد آسیب نخاع می تواند در دریافت جبران خسارت ها به او کمک کند. یک وکیل دلسوز و مجرب در زمینه آسیب نخاعی  می تواند به آسیب دیده کمک کند تا در مورد هزینه انواع آسیب های نخاعی ، غرامت دریافت کند.

به عنوان مثال ، یکی از جانبازان ارتش آمریکا توانست ۱۲٫۵ میلیون دلار به خاطر مصدومیت ناشی از تصادف در حین همکاری با  شرکتی بنام Swope ، Rodante P.A  بدست آورد ، او دچار تتراپلژی و وابسته به دستگاه تنفسی شده بود .