۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اشاره ای به اهمیت فیزیوتراپی برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی

آسیب نخاعی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد .  شدید ترین شکل صدمات نخاعی قطع نخاع است که می تواند باعث فلج دائم بخشی و یا تمام بدن گردد.  هنگامی که بافت های اطراف ستون فقرات متورم شده باشند ، ممکن است فلج موقت رخ دهد. در هر حال در تمام موارد آسیبهای نخاعی  ، فیزیوتراپی می تواند به بیمارکمک خوبی کند.

انواع فلج

محل ضایعه در طناب نخاعی ، تعیین کننده مقداری از بدن است که تحت تاثیر قرار می گیرد .  یک ضربه به ناحیه پشت گردن که باعث آسیب نخاع شود امکان دارد به حدی عمیق باشد که مصدوم کنترل تمام بدن خود را از دست دهد و حتی ممکن است قادر به نفس کشیدن هم نباشد . آسیب دیدگانی که نتواند ازدستها و یا پاهای خود استفاده کند کوادری پلژی (quadriplegic  ) نامیده می شوند. آسیب نواحی پایین تر ستون فقرات می تواند تنها فلج پاها را به دنبال داشته باشد که پاراپلژی نامیده می شود .

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی شامل تحریک ماهیچه ها است تا به بیمار کمک  کند که بتواند تعادل عمومی خود را مجددا” بدست آورد ، بطوری که مصدوم بتواند بدن خود را راست نگه داشته و به تمرین فعالیتهای دستی خود بپردازد .

یک نمونه از تمرینات فیزیوتراپی استفاده از دوچرخه های ثابت مخصوص و مجهز است . هنگام استفاده از این دستگاه پاهای بیمار به پدال ها بسته می شوند و درمانگر آن را به حرکت می اندازد .  ضمن اینکه یک نفر کمک کننده هم از بیمار پشتیبانی می کند . همزمان با چرخش پدال عضلات بیمار منقبض و منبسط می شوند . درنتیجه شکل عضلات و تعادل آنها بهبود پیدا می کند . این کار موجب تقویت عضلات شده ، از تحلیل آنها ( آتروفی ) جلوگیری می کند و ​هر عصبی که فعال باشد را  تحریک می کند .

پروژه پیاده روی

پروژه پیاده روی ، در یک مرکز توانبخشی برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی از اهمیت زیادی برخوردار است .  یکی از پروژه های پیاده روی ، روشی به نام  Dardzinski  است که طی آن توانبخشی در پنج سطح انجام می گیرد . اهداف فازهای ۱ و ۲ این پروژه ، سازماندهی مجدد سیستم عصبی از طریق ایجاد راههای عصبی جدید و تقویت های راههای عصبی موجود است.  فاز ۳ برایجاد قوای عضلانی و تقویت هماهنگی ، و تحریک انقباضات عضلانی از طریق حرکت و مقاومت تمرکز دارد.  فاز ۴ جهت بهبود هماهنگی ها و به منظور یادگیری مجدد راه رفتن و تکمیل وظایف طراحی شده است . فاز ۵ شامل آموزش گام بردای و راه رفتن است که در مورد کنترل عضلات جدید و تعادل آنها به منظور راه رفتن طبیعی است .

چارچوب زمانی

بیشتر پزشکان و دانشمندان معتقد هستند که زمان مطلوب برای انجام توانبخشی ، در طول دو سال اول پس از آسیب نخاعی است . با این حال ، نمونه های خیلی زیادی از بازتوانی وجود داشته اند که پس از یک دوره طولانی تر حاصل شده اند . به عنوان مثال کریستوفر ریو ، سوپرمن مشهور ، زمانی توانست حرکت انگشت اشاره دست چپ خود را بازیابی کند که از آن ضایعه زیان بار پنج سال می گذشت و این کار به دنبال حرکت در دستها و پاها و بالاخره امکان استفاده از دیافراگم خود حاصل گردید .

آیا فیزیوتراپی برای تمام افراد مبتلا به آسیب نخاعی کارآئی دارد ؟

شرکت افراد مبتلا به آسیب نخاعی در برنامه های فیزیوتراپی نمی تواند موفقیت  آنان را تضمین کند ، البته در این مورد برخی اختلاف نظرها وجود دارد ، اما درکل توانبخشی برای بسیاری از بیماران موفقیت آمیز بوده است . ضمن اینکه گزینه های جایگزین چندانی نیز در این راستا وجود ندارد.  درست است که تحقیقات انجام شده در مورد سلول های بنیادین نویدبخش بوده ، اما دستیابی به درمان قاطع با سلول های بنیادی هنوز هم سالها به دور است .

برای برخی ها بازیابی به مفهوم راه رفتن مجدد است.  از نظر خیلی افراد ، بازیابی ها کم اهمیت به نظر می رسد.  ممکن است بازیابی به معنی بازیابی مجدد کنترل روده ها ، ایجاد قدرت در دستها برای کمک به حرکت دراطراف ، یا انجام کارهای خیلی ساده ای مانند یادگیری مجدد نحوه شانه زدن به موها باشد . اما مهم نیست که هر چیز مفیدی که بدست آورید تا چه حد نزد دیگران کوچک باشد ، بلکه مهم این است که شما قبلا” قادر به انجام آن نبوده اید ، اما بعد از فیزیوتراپی توانایی انجام آن را پیدا می کنید  و این موضوع بیشتر از اینکه یک امتیاز باشد یک موفقیت محسوب می شود .

منبع مورد استفاده : مقاله : “” Physical Therapy for Spinal-Cord Injury   – اقتباس از سایت : http://www.ehow.com –  ترجمه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( Email :  ohealth2007@yahoo.com)–  آبان ماه سال  ۱۳۹۰ – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران