۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چالش‌های پیش روی کاربران ویلچر

ویلچر

کاربران ویلچر بطور نامحسوسی با یکسری تهدیدات سلامتی روبرو هستند : آنها مجبورند تمام روز را در حالت نشسته باشند. مطالعات علمی اخیر خطرات حاصل از نشستن بیش از حد را نشان داده است که سرطان، چاقی و بیماری های قلبی عروقی ازآن جمله هستند. خوشبختانه افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، می توانند با رژیم غذایی مناسب  و ورزش با چنین خطراتی به راحتی مقابله کنند .

اثرات نشستن طولانی مدت بر روی سلامتی

وقتی کسی روزانه  بیشتر از هشت ساعت نشسته باشد، خون او با کارایی کمتری جریان می یابد و این وضعیت می تواند سلول ها را از مواد مغذی و اکسیژن کافی محروم کند. با این مشکل، عضلات نمی توانند به سرعت لازم چربی بسوزانند. بنابراین، اسیدهای چرب در سراسر بدن تجمع می یابند و می توانند در عملکرد قلب اختلال ایجاد کنند. عضلات غیرفعال نمی توانند به طور موثر به انسولین واکنش نشان دهند، که بدن را به ترشح مقادیر بیش از حد آن هورمون سوق می دهد. در نتیجه، احتمال بروز دیابت افزایش می یابد.

نشستن مفرط می تواند باعث آتروفی عضلات شکم شود. شکم فرد هنگام ایستادن کاملاً درگیر است، اما هنگام نشستن شل می شود. بنابراین، نشستن بیش از حد معمولاً باعث می شود شکل بدن در وضعیت بدی قرار گیرد، وضعیتی که می تواند به کمر درد، درد شانه و کشیدگی گردن منجر شود.

به طور خلاصه، قرار داشتن بدن در حالت نشسته بمدت طولانی می تواند احتمال مرگ زودرس فرد را تا ۶۱ درصد افزایش دهد. به همین دلیل، اگر روزانه و طولانی مدت از ویلچر استفاده می کنید، بسیار مهم است که تدابیری را برای خنثی کردن تمام اثرات منفی نشستن در نظر بگیرید.

ملاحظات تغذیه ای برای کاربران ویلچر

همانطور که در مورد همه افراد صادق است، تغذیه نقشی اساسی در سلامت استفاده کنندگان از ویلچر دارد. با توجه به این نکته، تا آنجا که می توانید از مصرف موادقندی دوری کنید و از انواع میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، گوشت های بدون چربی ( بصورت پخته یا کباب ) و انواع غذاهای طبیعی کم چربی و حاوی فیبر زیاد مصرف کنید . همچنین، برای هیدراته ماندن  بدن، هر روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید.

به خصوص، سعی کنید مقدار زیادی آنتی اکسیدان مصرف کنید. آنتی اکسیدان ها که ویتامین های C و E نمونه ای از آنها هستند، ترکیباتی اند که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند و بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال آزاد مولکولی است که به عنوان محصول جانبی فعالیت‌های روزمره از جمله تنفس تشکیل می شود. در صورت عدم کنترل، رادیکال های آزاد می توانند آزادانه در بدن شما پرسه بزنند و به سلول های سالم حمله کنند، در نتیجه شما را در برابر بیماری های قلبی و برخی سرطان ها آسیب پذیرتر کنند.

در اینجا فهرست مختصری از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان آورده شده است :

  • توت
  • لوبیای سیاه و قرمز
  • انواع آلو ( آلوی سیاه )
  • گردو

آنتی اکسیدان ها قدرتمند هستند، آنها از سلول ها در برابر آسیب و در واقع از بدن محافظت می کنند. ابزارهایی وجود دارند که شما می توانید مقدار آنتی اکسیدان های موجود در خون را بررسی کنید، Nu Skin  و و همچنین Mona Vie از آن جمله هستند.  نکته مهم این است که نحوه عملکرد بدن اندازه گیری شود .

ورزش روی ویلچر

اجرای ورزش های مبتنی بر ویلچر بسیار مهم هستند. افراد بزرگسال ویلچری که کمتر از ۶۵ سال دارند، باید هر هفته حداقل دو ساعت و نیم ورزش هوازی انجام دهند. برای بهره مندی از فوائد ورزش‌های هوازی باید ضربان قلب شما افزایش یافته و باعث تعریق بدن شود. به عنوان مثال، می توانید هر روز صبح با سرعت زیاد مسافتی را طی کنید، یا سعی کنید دستها و سینه خود را به طور موزون همراه با یک موسیقی جذاب حرکت دهید. ترفند این است که فعالیت‌هایی را پیدا کنید که از آنها لذت ببرید و دوست باشید تداوم داشته باشد.

همچنین اجرای تمرینات هوازی هفتگی می تواند به شکل ورزشهای سازمان یافته باشد. اگر لیگ ورزشی مخصوص کاربران ویلچر در محل زندگی شما وجود دارد، به فکر پیوستن به آنها باشید. به این فکر کنید که انجام منظم بازیهایی مثل  تنیس، بسکتبال، راگبی یا یک بازی دیگر چقدر می تواند سرگرم کننده باشد. علاوه بر این، احتمالاً هنگام شرکت در این بازی ها، دوستان جدیدی هم پیدا خواهید کرد. اگر رقابت مورد علاقه شما نیست، می توانید به یک گروه اجتماعی بپیوندید که از آن طریق، شما و سایر کاربران ویلچر قادرخواهید بود هنگام ورزش‌هایی مثل شنا یا گذراندن در فضاهای گردشی و روباز با هم معاشرت کنید.

علاوه بر برنامه های منظم هوازی، وزنه زدن حداقل دو روز در هفته باعث تقویت عضلات می شود و به شما این  امکان را می دهد که جلوی برخی از عوارض جانبی نشستن مداوم را گرفته و حتی مانع از ایجاد خیلی از آنها شوید.

استراحت هم مهم است

در آخر اینکه، خواب مناسب بسیار حیاتی است. کمبود تحرک در طول روز می تواند منجر به تشکیل نقاط درد شود، که این نقاط با بی حرکتی در هنگام خواب تشدید پیدا می کنند. بنابراین، استفاده از یک تشکچه ضد فشار می تواند با کاهش فشار بر بدن و افزایش آرامش در شب تا حد زیادی کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

استفاده ازیک تخت با تشکچه طبی و قابلیت تنظیم ارتفاع و بالا بردن پاها در شب بجای تشکهای سنتی می تواند به رفع مشکلات حرکتی و گردش خون تا حد قابل ملاحظه ای کمک کند.