۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونه با اثرات ناخوشایند عاطفی واحساسی حاصل از آسیب نخاعی مقابله کنیم

هرکسی اثرات عاطفی حاصل از آسیب نخاعی را بصورتی متفاوت تجربه می کند. اگرچه آسیب نخاعی، مستقیماً بر احساسات فرد تأثیر نمی گذارد، اما می تواند بر سلامت روان او بطورجدی تأثیر گذارباشد.

همانطور که همه ما می دانیم، بطورکلی، وضعیت جسمانی، تأثیر زیادی بر وضعیت عاطفی و روانی دارد، بنابراین درک چگونگی مقابله موثر پس از حوادث آسیب زایی مانند آسیب نخاع بسیار ضروری است.

حساس شدن بعد از آسیب نخاعی کاملا طبیعی است. در این مقاله راه کارهایی ارائه شده است که افراد می توانند برای مقابله با اثرات عاطفی آسیب نخاعی از آنها راهنمایی بگیرند.

چگونه با اثرات ناخوشایند عاطفی واحساسی حاصل از آسیب نخاعی مقابله کنیم

۷  راهکار برای مقابله با اثرات عاطفی آسیب نخاعی

آسیب نخاعی بطورمستقیم بر آن بخش از مغز که مسئول تنظیم احساسات فرد است، تأثیر نمی گذارد. بطورکلی زندگی پس از آسیب نخاعی دچار تغییرات زیادی می شود. امکان دارد فرد دیگر نتواند به تنهایی راه برود یا  نتواند فعالیت های روزمره زندگی خود حتی کارهایی مانند مسواک زدن و لباس پوشیدن را انجام دهد. اینجاست که از دست دادن بخشی از استقلال می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روان فرد آسیب دیده تأثیر بگذارد.

 از مهمترین اثرات عاطفی شایع پس از آسیب نخاعی می توان به افسردگی، اضطراب یا رفتار پرخاشگرانه اشاره نمود.

بهبودی زمان می‌برد و هرکس با شرایط خاص خودش بهبود می‌یابد. پس فرد آسیب دیده در مورد غم و اندوه خود باید به خودش فرصت دهد. در این مقاله راهکارهایی برای مقابله با این موضوع ارائه شده  که وقتی فرد آسیب دیده برای حرکت کردن آمادگی پیدا کرد، می تواند آنها را بکارگیرد:

  1. باید تغییرات عاطفی را پذیرفت

کاملاً طبیعی است که پس از یک رویداد تغییر دهنده زندگی مانند آسیب نخاعی، احساسات فرد تحت تاثیر قرار می گیرد.

با این حال، موضوع مهم این است که به احساسات خود، نحوه رفتار دیگران و اینکه آیا این رفتارها بر روابط شما با دیگران تأثیر می گذارد، توجه داشته باشید.

هنگامی که خودتان بتوانید اعتراف کنید که در نتیجه آسیب نخاعی، احساساتی تر شده اید، از رفتارهای خود آگاه تر خواهید شد. همچنین سعی کنید آنچه که باعث تحریک شما می شود، را شناسایی و برای مدتی از آنها دوری کنید. مطمئنا” با گذشت زمان، واکنش های شما به این نوع محرک ها باید کمرنگ تر شود.

۲٫ برای خودتان سرگرمی های جدید پیدا کنید

بسیاری از افراد از اینکه به دلیل ناتوانی های خود، دیگر نمی توانند همان فعالیت هایی که قبلاً انجام می دادند و لذت می بردند، انجام دهند، شدیدا” احساس ناراحتی می کنند.

اگر مایل هستید، این موضوع را حل کنید، حتی المقدور باید به شرکت در فعالیت‌های مورد علاقه‌تان ادامه دهید و اگر به خودتان زمان کافی بدهید، مطمئنا” نتیجه خواهید گرفت.

به عنوان مثال، اگر دوست دارید فعال باشید و ورزش کنید، پیوستن به یک لیگ ورزشی مناسب سازی شده را مد نظر قرار دهید.

همچنین برای یافتن سرگرمی های جدید وقت بگذارید. به خودتان اجازه دهید که چیزهای جدید را پیدا و امتحان کنید. این کار شما را مشغول نگه می دارد و به شما کمک می کند تا بدن و توانایی های خود را بعد از آسیب نخاعی بهتر بشناسید.

  1. ورزش کنید

ورزش می تواند خلق و خوی شما را به شدت بهبود بخشد.

ورزش می تواند  برای خارج کردن فشار از روی شما بسیار کمک کننده باشد، و شما را از زندگی یکنواخت روزمره دور نموده، و واقعاً به سمت بهتر شدن سوق دهد.

همچنین به تنظیم انتقال دهنده های عصبی و هورمون هایی که بر احساسات و انگیزه شما تأثیر گذارهستند، کمک می کند.

ورزش  به کاهش احساس افسردگی و اضطراب کمک نموده و سطح انرژی شما را در طول روز افزایش می دهد.

ورزش کنید

  1.  رژیم غذایی خودتان را تنظیم کنید

آنچه که می خورید بسیار مهم است. یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقاء وپایداری سلامت روانی ، استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی است.

غذاهای چرب، غذاهای فرآوری شده یا بسیار شیرین می توانند باعث ایجاد احساس بی حالی و افزایش فشار خون و بالا رفتن سطح قند خون شوند.

بنابراین بجای مصرف این نوع مواد غذایی، بهتر است  روی مصرف غذاهایی تمرکز کنید که به بدن انرژی پایدار داده ، و رشد سلولی را تقویت و از آسیب آنها جلوگیری می‌کنند.

پیگیر باشید و ببینید بهترین مواد غذایی برای بعد از آسیب نخاعی چه چیزهایی می توانند باشند.

  1. به متخصصین روان درمانی مراجعه نموده و در صورت لزوم دارو دریافت کنید

اگر پس از آسیب نخاعی دچار افسردگی، اضطراب یا استرس پس از سانحه شدید، مراجعه به روان درمانگران یا روانپزشکان می تواند کمک کننده باشد.

متخصصین روان‌درمانی، می توانند دلایلی را که ممکن است باعث احساس ناراحتی شما شده اند، را شناسایی کرده و راهکار‌های موثری را برای مقابله با آنها ارائه دهند. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید افکار خود را سازماندهی نموده و کمتر احساس خستگی کنید.

روانپزشکان می توانند سلامت روان شما را ارزیابی نموده و تعیین کنند که آیا داروها می توانند به تنظیم سطوح انتقال دهنده های عصبی (مانند سروتونین و نوراپی نفرین) در مغز شما کمک کنند یا خیر.

  1. به گروههای پشتیبان آسیب دیدگان نخاعی بپیوندید

پیوستن به گروههای حمایتی آسیب نخاعی، راهی عالی برای ارتباط با سایر بیماران دچار ضایعه نخاعی محسوب می شود.

در این گروهها شما می توانید تجربیات خود را به اشتراک بگذارید، سؤال بپرسید و به اطلاعات زیادی را در مورد نحوه مقابله با زندگی پس از آسیب نخاعی دسترسی کسب کنید.

این کار به شما کمک می کند تا متوجه شوید که تنها نیستید و بسیاری از افراد نیز در طول زندگی و بهبودی خود احساسات مشابهی را تجربه کرده اند.

  1. بر روی فعالیتهای توانبخشی تمرکز کنید

مهم ترین چیزی که بعد از آسیب نخاعی باید روی آن متمرکز داشت، این است که امیدوار باشید! بهبودی پس از آسیبهای نخاعی ناکامل امکان پذیر است، چراکه در این نوع آسیب ها ، هنوز یکسری از مسیرهای عصبی در محل ضایعه وجود دارند.

طناب نخاعی قدرت سازگاری زیادی دارد و از طریق یکسری تمرینات تکراری و خاص، افراد می توانند نوروپلاستیسیته (توانایی سیستم عصبی مرکزی برای سازماندهی مجدد خود) را افزایش دهند. هر چه تکرارحرکات وتمرینات بیشتر باشد، احتمال ایجاد برقراری انتقال پیامهای عصبی و تقویت آن بیشتر اتفاق می افتد.

هرچه ضایعه نخاعی شدت کمتری داشته باشد، مسیرهای عصبی بیشتری در امان‌ مانده اند و چشم‌انداز بهبودی بهتری نیز وجود خواهد داشت. همانطور که گفته شد، حتی کسانی که صدمات کامل دارند ( یعنی جایی که مسیرهای عصبی از بین رفته اند ) می توانند راهکارهایی را بیاموزند که تا بتوانند تا حد امکان زندگی مستقلی داشته باشند، به شرطی که روی توانبخشی خود بطور جدی و سخت کار کنند.

مثبت بمانید و به فرآیند بهبودی خود اعتماد کنید

اجازه ندهید احساسات منفی شما را ناامید کنند! سعی کنید ذهنیت های مثبت خود را حفظ کرده و بر توانبخشی خود تمرکز داشته باشید.

ممکن است بهبودیها به سرعت رخ ندهند، اما تا زمانی که حرکات را انجام می دهید، توانایی سیستم عصبی مرکزی برای سازگاری تحریک خواهد شد.

بطور کلی حالات  ناخوشایند عاطفی واحساسی، موقتی هستند و هر کس به طور متفاوتی با آن کنار می آید. از آزمایش کردن و یافتن آنچه که برای شما مناسب است نترسید. موفق باشید!