۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

فعالیتهایی که موجب بهبودی بیماران آسیب نخاعی می شوند

از آنجایی که آسیب نخاعی باعث از دست دادن کنترل حرکتی و حس می شود، انجام فعالتهای بدنی وفعال ماندن بعد از آن می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، با ذهنی باز و تمایل به انطباق، ممکن است دچار شگفتی شوید از اینکه،  بعد از آسیب نخاعی نیز می توان در بسیاری از فعالیت ها شرکت کرد.

برای کمک به ایجاد ایده بهتر در مورد اینکه چگونه افراد می توانند بعد از آسیب نخاعی،  فعالیت بدنی بیشتری را وارد زندگی خود کنند، در این مقاله،  ۵ فعالیت برای بیماران آسیب نخاعی و مزایای درمانی آنها توضیح داده شده است.

۵ تا از بهترین فعالیتها برای بیماران دچار ضایعه نخاعی

بهترین فعالیت ها برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی، آنهایی هستند که شما را در حرکت نگه می دارند. هر حرکتی نخاع را تحریک می کند و این موضوع می تواند به ایجاد تغییرات تطبیقی در سیستم عصبی مرکزی کمک کند. علاوه بر این، افزایش سطح فعالیت بدنی به بهبود گردش خون، خلق و خو، خواب و بسیاری دیگر از عملکردهای ضروری بدن کمک می کند.

در زیر فهرست یکسری از بهترین فعالیتها، برای کسانی که مبتلا به آسیب نخاعی هستند، آورده شده است. با این حال، این فهرست فعالیتها، قطعی نیستند. اما درمجموع، شما باید در فعالیت هایی شرکت کنید که از آنها لذت می برید، چراکه طبق تجربیات بدست آمده، معمولا” اینها  فعالیت هایی هستند که در طولانی مدت موجب تشویق افراد به حرکت شده است.

۱٫ به استخر بروید

تمرین حرکات در یک استخر، یک فعالیت عالی برای بیماران ضایعه نخاعی است چرا که آب می تواند حالت شناوری ایجاد کند. شناوری نیرویی رو به بالا است که بر هر جسم غوطه ور در آب وارد می شود. این موضوع وضعیتی است که باعث می شود، وقتی در استخر هستید احساس بی وزنی کنید.

افراد مبتلا به آسیب نخاعی می توانند راه رفتن را بدون وارد کردن فشار زیاد به مفاصل خود تمرین کنند . علاوه بر این، خود مقاومت طبیعی آب می تواند به تقویت عضلات کمک کند.

از جمله مزایای دیگر فعالیت در آب، می توان به بهبود گردش خون ناشی از فشار آب بر روی بدن و همچنین شل شدن عضلات و تسکین درد در صورت ورزش در آب گرم اشاره نمود.

برای اجرای فعالیتهای شدیدتر در استخر، افراد مبتلا به آسیب نخاعی می توانند حرکات ایروبیک در آب را امتحان کنند. این فعالیتها ابتدا باید تحت نظر یک فیزیوتراپیست در استخر ( متخصص آب درمانی ) شروع شود، برای اینکه تا قبل از اینکه خودتان بتنهایی بتوانید آنها را انجام دهید، روشهای ایمنی را بخوبی یاد بگیرید.

به استخر بروید

۲ .  تمرینات یوگا را انجام دهید

بعد از آسیب نخاعی، ارتباط بین ذهن و بدن مختل می شود. در نتیجه، بیمار احساس می کند که نمی تواند با حرکات خود هماهنگ شود . یوگا تماما” در مورد یافتن ارتباط بین ذهن و بدن است که آن را به یک فعالیت ایده آل برای بیماران آسیب نخاعی تبدیل می کند.

علاوه بر این، می توان تغییراتی در  یوگا ایجاد کرد که افراد فلج هم بتوانند با خیال راحت وایمنی کامل در آن شرکت کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند تمرینات را می توان روی ویلچر یا روی زمین انجام دهند.

ثابت شده است که یوگا سطوح کورتیزول را کاهش می دهد، در نتیجه استرس تسکین پیدا می کند ، از این روحرکات یوگا می تواند به افراد دچار آسیب نخاعی کمک کند تا  با مشکلات خود مقابله کنند.

تمرینات یوگا را انجام دهید

۳ .  اسب سواری کنید

اسب سواری می تواند یک فعالیت بسیار مفید برای بیماران نخاعی که آسیب های سطوح پایین تر یا آسیب خفیف تری را متحمل شده اند، باشد. در واقع ، یک درمان توانبخشی کامل بر اساس آن به نام هیپوتراپی وجود دارد.

هیپوتراپی یک فعالیت تحت هدایت درمانگر است که می تواند به افراد کمک کند تا طیف گسترده ای از عملکردهای حرکتی و حسی از جمله تعادل، حس عمقی و هماهنگی را بهبود بخشند. در شروع این فعالیتها، مربیان در امتداد هر طرف اسب راه می روند تا ایمنی فرد تضمین شود.

اسب سواری، سوارکار را مجبور می کند که به طور مداوم بدن خود را درگیر کند تا متعادل بماند. از آنجایی که این فعالیت سرگرم کننده و جذاب است، افراد، اغلب آن را تنها به عنوان یک ورزش نمی شناسند . اما این ورزش باعث می‌شود افراد به طور مداوم مهارت‌های تعادلی خود را تمرین و بهتر کنند.

اسب سواری کنید

۴٫ تیراندازی با کمان را یاد بگیرید

تیراندازی با کمان یکی از اولین ورزش هایی بوده که از مدتها قبل ، به عنوان یک تمرین درمانی برای افراد مبتلا به پاراپلژی مورد استفاده قرار گرفته است.

این ورزش، دستها و بازوها، شانه‌ها و ماهیچه‌های تنه را تمرین می‌دهد، و ثابت شده است که به بازیابی توانایی نشستن در وضعیت عمودی بدون حمایت و کمکی قابل توجه می‌کند.

علاوه بر این ، تیراندازی با کمان فعالیتی است که افراد مبتلا به پاراپلژی می توانند مانند هر فرد غیر معلول در آن رقابت کنند. حتی افراد بدون حس در قسمت بالایی بدن می توانند با استفاده از دستکش یا اسپلینتهای مخصوص در تیراندازی با کمان شرکت کنند.

تیراندازی با کمان را یاد بگیرید

۵٫ اجرای تمرینات با برنامه های دستگاه FitMi

انجام تمرینات بر روی  FitMi یک روش عالی از فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی است . این یک دستگاه توانبخشی خانگی، طوری بازی سازی شده است که افراد را تشویق می کند تا حرکت روزانه خود را افزایش دهند.

در این تمرینات افراد با تعامل با یکسری پوک های حسی، برای انجام تعداد معینی از تکرارها در یک چارچوب زمانی معین به چالش کشیده می شوند.

این برنامه شامل ۴۰ تمرین توصیه شده توسط درمانگران است که دست ها، بازوها، تنه و پاها را هدف قرار می دهد. این فعالیتها آن را برای افرادی با هر سطحی از آسیب نخاعی ایده آل می کند.

اجرای تمرینات با برنامه های دستگاه FitMi

بهترین فعالیت ها برای بیماران ضایعه نخاعی چیست؟

بهترین فعالیت ها برای بیماران ضایعه نخاعی، فعالیتهایی هستند که بیمار واقعاً می خواهد آنها را انجام دهد!

ممکن است لازم باشد نحوه انجام آنها را تنظیم کنید، اما آسیب نخاعی نباید هیچکس را از شرکت در تمام فعالیت های مورد علاقه خود منصرف کند. شرکت درفعالیت های مورد علاقه به شما کمک می کند تا مثبت بمانید و استرس پس از آسیب نخاعی را کاهش دهید.

امیداست فعالیت های به اشتراک گذاشته شده در این مقاله، برای ارتقای بهبودی آسیب نخاعی شما مفید واقع شوند.