۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

روش لایه گذاری در حالت خوابیده به پهلو

در افراد دچار آسیب نخاعی، با توجه به عدم وجود حس در مناطق زیر سطح ضایعه، روش خوابیدن و لایه گذاری مناطق تحت فشار بدن هنگام خوابیدن، در پیشگیری ازایجاد زخم فشاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در زیر روش مناسب لایه گذاری به تفکیک قسمتهای مختلف بدن در حالت خوابیده به پهلو ارائه می شود:

Lying on your side

وضعیت قراردادن بالشها در حالت خوابیده به پهلو

  • سر – برای زیر سر از یک بالش فومی کوچک استفاده کنید. اندازه آن بستگی به راحتی فرد دارد. پوشش سطح بالش باید از موادی باشد که موجب تحریک پوست باشد.
  • پشت – برای حفظ وضعیت خوابیده به پهلو، در پشت کمر از یک تکیه گاه استفاده کنید. دقت کنید که باسن عقب قرار گرفته باشد تا ازچرخش بدن به سمت عقب بر روی ناحیه خاجی جلوگیری شود.
  • ناحیه لگن ( باسن ) – باید یک لایه محافظ در بالا و زیر مفصل ران قرار داده شود . هنگامی که پدها به درستی قرار گیرند، می توان یک دست را بصورت صاف بین بدن و تخت عبور داد تا اطمینان حاصل شود که فشار بطور کامل برداشته شده باشد. اگر فشار حذف نشده باشد، می توان از یک پد اضافی استفاده کرد.
  • مچ پایک لایه، در ناحیه مچ پا قرار دهید.
  • بین پاهایک بالش از درازا بین پاها قرار دهید تا از وارد شدن فشار روی زانوها و مچ پا جلوگیری شود. پاها را مستقیماً روی هم قرار ندهید.

هشدار:

حوله های پشمی یا پتو را جایگزین بالش یا لایه های فومی نکنید. چراکه خیلی سفت هستند و می توانند باعث آسیب پوستی شوند.