۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اهمیت توجه به بهداشت روانی در مرحله حاد آسیب نخاعی

اکثر آسیب های نخاعی به دلیل یک حادثه / تاسف بار ( تصادفات وسیله نقلیه، زمین خوردن و سقوط، فشار بدنی خیلی شدید و از این قبیل چیزها ) اتفاق می افتند. به همین دلیل، بعد از آن، خیلی از افراد مبتلا به آسیب نخاعی با شیوه جدیدی از زندگی  و با شکل جدیدی از ناتوانی روبرو می شوند که می تواند عواقب روحی و روانی زیادی برای آنها به همراه داشته باشد. ازاین رو، هنگام وقوع آسیب نخاعی، هرگز نباید از پیامدهای روحی و عاطفی این رویداد مهم غافل شد.

توجه به بهداشت روانی در مرحله حاد آسیب نخاعی

در طول مدت مرحله حاد آسیب نخاعی، ذهنیت ها بر بقاء مصدوم متمرکز می شود  و تمام تلاش بر این است که با سعی و فعالیت تعداد زیادی از پرسنل پزشکی ، همه اقدامات از شناخت داروهای مورد نیاز و روشهای فیزیوتراپی و کاردرمانی گرفته تا عوارض جسمی مختلف از جمله  مشکلات روده و مثانه شناسائی و برطرف شوند.  اما اغلب مواقع ، اثرات روحی روانی این حادثه فاجعه بار، نادیده گرفته شده و در مرحله حاد به آن پرداخته نمی شود. متاسفانه این افراد در این مرحله با حجم عظیمی از جنبه های عاطفی مواجه هستند که نادیده گرفته می شود و فقط در زمانهای آتی است که باعث اندوه و آسیب بیشتر فرد می شود. اگر کسی که به تازگی دچار ضایعه نخاعی شده، تحت نظر یک متخصص بهداشت روانی خوب قرار نگیرد، این موضوع می تواند همزمان با بازگشت او به جامعه، پیشرفت سلامت روانی و بهبودی او را با وقفه مواجه کند.

در مطالعه مهمی که توسط یک دانشگاه بین المللی با عنوان ” آسیب نخاعی و سلامت روانی” و از طریق یک نظرسنجی بهداشتی انجام شد، نشان داد که تقریبا” نیمی از افراد مبتلا به ضایعات نخاعی (۴۸٫۵ درصد ) دچار یکسری مشکلات روانی شامل افسردگی، اضطراب، استرس بالینی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هستند . این آمار به تنهایی نشان دهنده افزایش قابل توجه ۵۶ درصدی نسبت به جمعیت عمومی و احتمال همزمانی وجود دو یا چند عارضه از آسیب شناسی روانی بوده است. نتایج این مطالعه آسیب پذیری جامعه آسیب نخاعی را در برابر اختلالات عاطفی و اهمیت جستجو و دخالت یک متخصص بهداشت روانی را نشان می دهد. این متخصصان می تونند با کار برروی حادثه ای که اتفاق افتاده و روش های مناسب، حرکتی رو به جلو را برای سلامت روحی و روانی فرد ومتعاقب آن سلامت جسمی فرد را رقم بزنند.

در مقالات مربوطه به سه نوع مختلف از متخصصان بهداشت روانی که می توانند به یک فرد مبتلا به آسیب نخاعی کمک کنند تا بار دیگر بتواند از نظر روحی روانی احیاء شود، اشاره شده است. این سه نمونه متخصص پزشکی شامل درمانگران، روانشناسان و روانپزشکان هستند. بنابراین توصیه می شود که درمرحله حاد آسیب نخاعی به موازات اقدامات مورد نیاز، حتما بیمار تحت نظر این متخصصان نیز قرار داشته باشد.

متاسفانه بیشترمردم، شناختی از پنج مرحله فرایندهای مقابله با اندوه و مواجه با آنها، پس از یک واقعه آسیب زا ندارند. این پنج مرحله شامل : انکار، عصبانیت، چانه زنی، افسردگی و پذیرش هستند که  متخصصان می توانند با کار فوق العاده خود در هر کدام از این مراحل، به موضوع مقابله با این  ۵ مرحله پس از آسیب نخاعی بپردازند.