۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ارزش خودتان را بعد از ضایعه نخاعی پیدا کنید

این طبیعت انسان است که ، حتی در یک روز خوب و حتی با داشتن یک بدن عالی ، نسبت به اعتماد به نفس خود شک و تردید کند . اما وقتی کسی دچار آسیب نخاعی است ، شک و تردیدی که اتفاق می افتد ، بسیار عمیق تر است . این موضوع به خصوص زمانی مصداق پیدا می کند که شما در مورد دنیای افراد دچار آسیب نخاعی هیچ اطلاع قبلی نداشته باشید .
آنچه که با آسیب نخاعی اتفاق می افتد کاملا ” ساده و شایع است ، واقعیت این است که : همه تصورات پیش بینی شده هرکسی در مورد آنچه که در زندگی است با زمانی که او فلج می شود به صورتی یکسان است . این موضوع به ویژه زمانی درست است که شما قبل از ضایعه خود، فرد مبتلا به آسیب نخاعی دیگری را نمی شناختید . شاید شما فکر می کنید افرادی که ضایعه نخاعی و فلج شده اند دیگر نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند و ازدواج کنند ، یا اینکه شاید فکر می کنید که داشتن یک زندگی اجتماعی مطلوب برای آنها امکان پذیر نیست .
دلگرم شدن به روال زندگی ، به عنوان یک فرد دچار آسیب نخاعی ، بسته به جایی که در آن زندگی می کنید و افرادی که دورو برتان هستند ، دشوار است . این مقاله نمی خواهد شما را گول بزند یا به قول معروف هندوانه زیر بغلتان بگذارد ، یا چیزهایی را مطرح کند که فقط شما احساس خوبی پیدا کنید ؛ بلکه هدف این است که چگونه می توانید به طور جدی اعتماد به نفس خود را افزایش دهید ، چرا که این موضوع برای حرکت روبه جلوی شما خیلی حیاتی است .
موضوع مهمتر از همه این است که بدانید : شما با وجود آسیب نخاعی ، درست همانند گذشته ، یک انسان موثر و معتبر هستید . نکات مربوط به اینکه چگونه می توانید همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید و روشهای به یاد داشتن این موضوع را در این مقاله بخوانید . چراکه شما می توانید به عنوان یک فرد آسیب دیده با افتخار به زندگی خودتان ادامه دهید . دراین راستا و برای تحقق این موضوع ، به نکته های زیر توجه داشته باشید :

گام اول : با افتخار بر روی بازیابی خود تمرکز کنید.

عبور از ضایعه نخاعی ، بدون توجه به سطح آسیب ، می تواند یکی از سخت ترین کارهایی باشد که تا به حال انجام داده اید ، و اگر شما از آن گذر کنید و در نهایت به خانه بروید ، چیزی است که می توانید به خودتان افتخار کنید . این موضوع هنگامی که در مسیر درمان هستید هم صدق می کند . به توانایی درونی که پیدا کرده اید ، افتخار نموده و از آن برای ایجاد اعتماد به نفس خود استفاده کنید .

گام دوم : تعیین کنید که چه کسی می خواهید باشید .

ما اغلب همواره ، بدون اطمینان از خودمان ، گذران زندگی می کنیم  ؛ اما ، هنگامی که شما ضایعه نخاعی داشته باشید ، غلبه بر آسیب می تواند یکی از بهترین زمانها برای بازپروری خودتان باشد ، به شرطی که ، آن چه را که تاکنون می خواسته اید یا احساس می کرده اید دوست دارید ، باشید ، به ویژه چیزهایی که شما را عقب انداخته ، را  بشناسید . سعی کنید از منظر یک شخص ثالث نگاه کنید که الان چه کسی هستید ، البته بدون ویلچر . ممکن است این کار غیرممکن به نظر برسد ، اما تا حدی که امکان دارد هر شخصیتی را که دوست دارید باشید ، او را بدون ویلچر ببینید .

گام سوم : بهترین کیفیت ها را برای خودتان درنظر بگیرید .

هنگامی که فلج می شوید ، افکار منفی می تواند باعث آزار شما شود . افکار وتصورات ناامیدکننده مثلا” اینکه : “هیچکسی دیگه من را نمی خواهد ،” اعتماد به نفس شما را از بین می برد . برای مقابله با این موضوع ، یک تمرین عالی این است که هر چیز دلهره آور در مورد خودتان را کنار گذاشته و فهرستی شامل حداقل ۲۰ ویژگی خوب را برای خودتان بنویسید . آسیب نخاعی ممکن است تغییر زیادی در شما ایجاد کند ، اما نمی تواند درخشش شما را کاهش دهد . بنابراین ،  لطفا این لیست را نوشته و گهگاه به آن مراجعه کنید .

گام چهارم : هنوز هم ” شما ” خودتان هستید .

موضوع مهم این است که فراموش نکنید ، شما همان شخصی هستید که قبلا” بودید . ممکن است نخاع  شما قطع شده باشد ، یا ضایعه دیده باشد ، اما این بدان معنا نیست که وجود شما تغییر کرده است . این مسئله را دوستان واقعی و اعضای خانواده شما به خوبی درک می کنند . حتی ضایعه شما می تواند واقعا” یک چیز خوب باشد و به شما کمک کند تا کسانی که شما را بخاطر خودتان می خواستند ، تشخیص دهید .

گام پنجم : ما همه انسان هستیم

موضوع مهم دیگر این است که فراموش نکنید که انسانها ، به دلائل احمقانه ، دوست دارند یکدیگر را در یک سلسله مراتب قرار دهند ، یعنی افراد سالم دوست دارند فکر کنند که آنها بهتر از افراد دارای معلولیت هستند . همه ما می دانیم که ، در پایان زندگی ، همه ما ، با اندوخته های زندگی خود در یک مکان و در یک جای ابدی قرار می گیریم . وقتی که به جزئیات مهم هر چیز توجه می کنید ، می بینید که هیچ کس نسبت به دیگری برتری ندارد ، و این موضوع چیزی است که واقعیت دارد .
در انتها :
به یاد داشته باشید که ارتقاءعزت نفس ، یک تلاش مستمر ، برای پیشرفت انسانی محسوب می شود . عزت نفس مانند کاخ های بزرگ قدیمی است که چندین دهه طول می کشید تا ساخته و تکمیل شود . با کار و فداکاری ، شما هم می توانید چنان اعتماد به نفس زیبائی بدست آورید که شما را تا عرش بالا ببرد .