۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مزایا و معایب ماساژ درمانی برای آسیب نخاعی

آیا ماساژ درمانی برای بهبود ضایعات نخاعی موثر است؟ این مقاله به بررسی اثرات درمانی ماساژ و چگونگی کمک  آن به تسکین عوارض آسیب نخاعی می پردازد.

مزایا و معایب ماساژ درمانی برای آسیب نخاعی

فواید ماساژ درمانی برای آسیب نخاعی

ماساژ درمانی می تواند به بیماران آسیب نخاعی کمک کند تا دستیابی آنان به آرامش جسمی و روحی امکان پذیر گردد. ماساژ، انواع زیادی از تکنیک های گوناگون و مقادیر مختلفی از فشار را شامل می شود. برای موثربودن فشار، لازم نیست که نیروی دردناکی اعمال شود. ارتباط با درمانگر نیزموضوعی ضروری است. درمانگربرای کسب بهترین نتایج درمانی باید از بیماران خود بخواهد که نقاط احساس درد، سفتی یا حساس را گزارش کنند.

در بخش بعدی ، توضیح خواهیم داد که چگونه ماساژ می تواند به کاهش عوارض آسیب نخاعی مانند اسپاستیسیتی، درد، اضطراب و بهبود کیفیت پایین خواب کمک کند.

  1. آرامش عضلانی

ماساژ درمانی به تحریک عضلات زیر محل آسیب کمک می کند. بسیاری از بیماران ضایعه نخاعی اسپاستیسیتی را تجربه می‌کنند، یعنی زمانی که ماهیچه‌ها به دلیل اختلال در ارتباط بین عضلات و مغز، بیش از حد فعال می شوند، این موضوع باعث ایجاد انقباضات غیرارادی آنها می‌شود که در نهایت منجر به سفتی و کوتاه شدن عضلات می‌ گردد.

ماساژ درمانی می تواند به افزایش طول ماهیچه های دچار اسپاسم کمک کرده و باعث افزایش دامنه حرکتی و کاهش سفتی آنها شود.

  1. بهبود گردش خون

بیماران دچار ضایعه نخاعی به دلیل اختلالات حسی- حرکتی، به احتمال زیاد با محدودیت های حرکتی زیادی  مواجه می شوند.

وقتی  اندامها به اندازه کافی حرکت نکنند، خون در دستها و پاها جمع شده و در نتیجه مقدار کمتری از آن به قلب باز می گردد. خون بدن سرشار از اکسیژن و سایر مواد مغذی بوده و برای سوخت رسانی جهت انجام فعالیت سلولی ضروری می باشد . ماساژ درمانی به افزایش جریان خون کمک نموده و به تمام نواحی بدن اجازه می دهد تا خون کافی را برای عملکرد مطلوب دریافت کنند.

  1. تسکین درد

بسیاری از بیماران مبتلا به آسیب نخاعی دردهای مزمن را تجربه می‌کنند که این موضوع می‌تواند بر روی کیفیت خواب، و انگیزه کار برای انجام برنامه توانبخشی و توانایی انجام مستقل کارهای روزمره تاثیر منفی بگذارد.

بیماران آسیب نخاعی، ماساژ درمانی را یکی از مؤثرترین درمان‌های غیردارویی برای کاهش و برطرف کردن دردهای خود گزارش نموده اند. همچنین ماساژ درمانی به شل شدن بافت‌های عضلانی کمک نموده و از بروز انقباضات دردناک عضلانی می‌کاهد.

  1. به حداقل رساندن خطر عوارض

پس از ماساژ درمانی ، ممکن است بیمار تا حدی احساس درد، ناراحتی کرده یا دچار کبودی موقتی شود. با این حال، تجربه نشان داده که احتمال بروزهرگونه عوارض جانبی شدید بسیار کم است، چرا که در واقع  ماساژ درمانی یک روش غیر تهاجمی و غیردارویی محسوب می شود.

  1. بهبود سلامت روان

سازگاری با زندگی پس ازآسیب نخاعی می تواند طاقت فرسا و چالش برانگیز باشد، به همین دلیل است که اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب در بازماندگان دچار آسیب نخاعی نسبت به جمعیت عمومی مردم شایع تر است.

امروزه مشخص شده که ماساژ درمانی می تواند سطح هورمون استرس را کاهش و درعین حال سطح سروتونین را افزایش دهد. سروتونین نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، هضم و کیفیت خواب دارد.

بهبود سلامت روان

آیا ماساژ درمانی برای آسیب نخاعی ، واقعاً مؤثر است ؟

اینکه ماساژ درمانی برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی خیلی خوب به نظر برسد ممکن است درست نباشد. البته، مواردی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. در واقع اندازه‌ گیری تأثیرات ماساژ درمانی دشوار است، چرا که  واقعاً نمی‌توانید مانند تحقیقات تاثیر دارو بر بیمار، دارونما تنظیم کنید ( به عبارتی نمی‌توان یک ماساژ جعلی انجام داد ). بنابراین، نتایج ماساژ درمانی به آنچه بیمار درک می کند بستگی دارد. بطور کلی، اگر بیماران معتقدند ماساژ درمانی مؤثراست، احتمالاً اثرات مثبتی را گزارش خواهند کرد. اما اگر نسبت به این موضوع شک دارند، ممکن است هیچ تفاوتی را گزارش نکنند.

یکی دیگر از معایب ماساژ درمانی موقتی بودن اثرات آن است. چرا که معمولا” برای بهره مندی از مزایای آن باید به طور مداوم به سراغ ماساژ درمانی بروید.

ممکن است جلسات به‌طور جداگانه، خیلی پرهزینه به نظر نرسند، اما وقتی جمع بسته می شوند، می بینیم که جلسات ماساژدرمانی در طولانی‌مدت، جزو مقرون‌ به ‌صرفه‌ ترین گزینه ها محسوب نمی شود وممکن است فرد را متحمل هزینه های گزافی کند.

تجربه یک ماساژدرمانگر

جوآنی هارت ( Joanie Heart  ) از سن ۲۴ سالی به عنوان یک ماساژدرمانگر مشغول بکار بود و تجربه هیچ نوع مشتری با مشکل آسیب نخاعی را نداشت. تا اینکه بالاخره با یکی از آنها مواجه شد. از آنجائی که پاهای بیمارش فلج بود، هارت مطمئن نبود که بتواند به او کمک چندانی کند. اما با امیدواری برنامه ماساژ درمانی بیمار را انجام داد. نتیجه اینکه، مشتری، به مرور اسپاسم کمتر و کاهش درد را گزارش کرد.

بعد از آن، هارت، ماساژ درمانی را بر روی تعداد بیشتری از بیماران آسیب نخاعی انجام داد. او متوجه شد که هر نوع آسیب نخاعی متفاوت است، بنابراین یاد گرفت که به هر مشتری و شرایط منحصر به فرد او یک رویکردی فردی داشته باشد.

یکی از مشتریان او که برای اولین بار پس از  ۲۳ سال آسیب نخاعی با او ملاقات کرده بود. توانست از طریق ماساژ درمانی، تحرک پاهای خود را افزایش داده و تنفس خود را بهبود بخشد و به همه ثابت کند که برای بهبود آسیب نخاعی هیچ وقت دیر نیست.

تجربه یک ماساژدرمانگر

آشنایی با ماساژ درمانی برای افراد دچار آسیب نخاعی

مانند بسیاری از درمان های مکمل و جایگزین، تحقیقات کیفی در مورد اثربخشی ماساژ درمانی برای آسیب نخاعی محدود است. با این حال، بسیاری از بیماران آسیب نخاعی متقاعد شده اند که ماساژ درمانی می تواند یک روش درمانی موثر برای بهبودعوارض مرتبط با آسیب نخاعی مانند درد، استرس و سفتی عضلانی محسوب شود.

از آنجایی که ماساژ درمانی بسیار کم خطر است، می تواند قبل از اجرای جایگزین های بالقوه خطرناک تر مانند دارو یا جراحی، ارزش امتحان کردن را داشته باشد.