۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

توصیه های مهم در مورد توانبخشی افراد دچار آسیب نخاعی

Understanding Spinal Cord Injury

توانبخشی چیست؟

بدن افرادی که دچار ضایعه نخاعی می شوند ، پس از فلج شدن به شدت تغییر پیدا می کند . این افراد نیازهای پزشکی دارند که باید به خوبی مدیریت شوند. مصدومین نخاعی حس و حرکت برخی ماهیچه های خود را از دست می دهند . به علاوه ، احتمالا” پس از آسیب ، دچار ضعف عضلانی و خستگی درعضلاتی می شوند که می توانند حرکت کنند . به عبارت ساده ، افراد مبتلا به آسیب نخاعی به احتمال زیاد قادر به انجام برخی از فعالیت های زندگی روزانه خود ، به همان شیوه ای که قبل از آسیب انجام می داده اند ، نخواهد بود . به همین دلیل علم توانبخشی می تواند تا حد زیادی به رفع نقصان ها و بازتوانی افراد نخاعی کمک نماید .

توانبخشی ( یا به عبارت دیگر ” بازتوانی ” ) شامل خدماتی است که می تواند به فرد ضایعه نخاعی کمک کند تا بتواند پس از آسیب به توانایی های کامل خود برسد . بطور کلی آسیب دیدگی ها متفاوت هستند ، بنابراین فرایند نوتوانی باید با توجه به نیازهای هر فرد طراحی شود. متخصصان مجرب و ماهر می توانند خدمات لازم را برای کمک به فرد فراهم کنند تا او را به حد بهترین استفاده از توانایی های خود برسانند .

تیم توانبخشی

تیم توانبخشی متشکل از گروهی از افراد مجرب و متخصص است که قادر هستند که کار توانبخشی و نوتوانی ، فرد را برای بازگشت به زندگی روزمره با کمترین مشکلات ممکن آماده نمایند و معمولا” شامل افراد زیر هستند :

  • پزشکان نوتوانی یا فیزیاتریستها Physiatrist)) ، کسانی هستند که تیم درمان را رهبری کرده و مراقبت های پزشکی فرد را مدیریت می کنند .
  • روانشناسان حاضر در تیم توانبخشی می توانند با توجه به وضعیت روانی و نیاز های او استراتژی های درمانی را ایجاد و اعمال و به شکل مشاوره به فرد کمک کنند تا بتواند با زندگی پس از آسیب خود را سازگار نماید .
  • پرستاران حاضر در تیم توانبخشی معمولا” دستورات پزشکان را اجرا می کنند ، و اغلب ، آموزش هایی را که درمورد نحوه مدیریت مشکلاتی مانند مدیریت روده و مثانه نیاز است ، ارائه می دهند .
  • فیزیوتراپها ، با استفاده از طیف گسترده ای از تکنیکها به فرد کمک می کنند تا بتواند مجددا” قدرت و استقامت خود را تا حداکثر توانایی جسمی بدست آورد .
  • کاردرمانان افراد ی هستند که با استفاده از طیف گسترده ای از تکنیک ها به بیمار کمک می کنند تا بتواند استقلال خود را در انجام فعالیت های روزمره زندگی حفظ و ارتقاء دهد .
  • متخصصان گفتار درمانی (آسیب شناسان گفتار و زبان ) هر گونه مشکلی که ممکن است در بلع یا گفتار فرد ایجاد شده باشد ، را درمان می کنند .
  • مددکاران اجتماعی نیز می توانند پیوند میان فرد و خانواده او را را با اطلاعات و منابعی که ارائه می دهند شکل داده و انتقال مصدوم از مراکز بستری توانبخشی را به خانه و زندگی اجتماعی تسهیل نمایند .

 

نقش بیمار درتوانبخشی خود

فرد آسیب نخاعی ، باید تمام تلاش خود را جهت بدست آوردن بالاترین حد توانبخشی خود بکار بگیرد . او باید با تیم توانبخشی خود کمال همکاری را داشته باشد تا اهداف واقع بینانه منطبق با آنچه که پس از آسیب انتظار آن می رود ، برای او تعیین شود . سپس باید برای دستیابی به اهداف مورد نظر ، همراه با تیم توانبخشی خود سخت تلاش کند تا به او کمک کنند قوی تر شده و مهارتهای مورد نیاز برای مدیریت فعالیت های روزانه و کسب استقلال را یاد بگیرد . برخی از اهداف رایجی که برای هر فرد نخاعی تعیین می شود شامل موارد زیر هستند :

  • استفاده از ویلچر
  • جابجایی
  • رانندگی با یک خودرو
  • و بسیاری از کارهای روزمره از جمله استحمام ، غذا خوردن ، لباس پوشیدن و غیره

همچنین ، فرد آسیب دیده باید تا آنجا که می تواند در مورد نحوه مراقبت از خود آموزشهای لازم را فرا بگیرد . باید یاد بگیرید که چگونه می تواند برخی از نگرانی های مهم روزمره خود را از جمله مشکلات مثانه و روده را مدیریت کند . باید یاد بگیرد که چگونه می تواند به بهترین نحو ممکن از عوارضی مانند زخمهای فشاری ، عفونتهای دستگاه ادراری، و ناراحتیهای تنفسی جلوگیری نمائید . باید بداند که اگر دچار درد، اتونومیک دیس رفلکسی ، افسردگی ، یا سایر مشکلات پزشکی شد ، چه اقداماتی باید انجام دهد .

توصیه های مهم در مورد توانبخشی افراد مبتلا به آسیب نخاعی

افراد آسیب دیده ای که دوره توانبخشی را طی کرده اند ، از آنچه که خود و خانواده او تجربه کرده اند ، آگاه هستند. آنها جایی که بوده اند که شما در حال حاضر هستید . بنابراین می توانند پیشنهادات ارزشمندی را به شما ارائه دهند و در طول دوره توانبخشی شما را راهنمایی کنند . بنابراین توصیه های آنان می تواند اطلاعات گرانبهایی را در اختیار شما قرار دهد . معمولا” بارزترین توصیه هایی که آنها ارائه می دهند ، از قرار زیرند :

  • به تیم توانبخشی خود اعتماد کنید .

    متخصصان توانبخشی دانش زیادی دارند ، و به نفع شما ست که برای برنامه ریزی و دستیابی به اهداف خود ، پیگیر مشاوره های آنها باشید . همچنین آنها می توانند توصیه های لازم را ارائه دهند تا به بهترین نحو ممکن از عوارضی که سایر افراد در طول توانبخشی با آن مواجه بوده و تجربه کرده اند ، اجتناب کنید . به عنوان مثال ، زخمهای فشاری می تواند به شدت توانایی شما را برای ادامه فرایند توانبخشی محدود کند ، اما اگر شما طبق راهنمایی های تیم توانبخشی خود ، فشار وزن خود را جابجا کنید ( که به عنوان روشهای کاهش فشار شناخته می شوند ) ، به راحتی خواهید توانست از ایجاد اکثر زخمهای فشار جلوگیری کنید .

  • به یاد داشته باشید که شخصیت شما پس از آسیب تغییر نمی کند .

    شما دوست داشتنی ومورد حمایت خانوادهر، دوستان ، و دیگران افراد جامعه هستید . آنها می توانند یک شبکه حمایتی ارزشمند باشند و شما را در رسیدن به اهداف تان کمک کنند .

  • طی روند توانبخشی رویکردی با یک طرز فکر متعادل داشته باشید.

    هر کسی می تواند امیدوار باشد که می تواند تمام حس و حرکت از دست داده خود را بازیابی کند . واقعیت این است که افراد دچارآسیب نخاعی به احتمال زیاد می توانند تا حدی حس و حرکت ، و نه همه آن ، را بازیابی کنند . این موضوع باعث می شود که شرکت شما در برنامه های ناتوانی جهت یادگیری مهارت های لازم ، برای داشتن یک زندگی سالم و شاد پس از آسیب نخاعی اهمیت خیلی زیادی پیدا کند . حضور در کلاسهای آموزشی پیشنهاد شده توسط تیم توانبخشی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در مورد آسیب نخاعی و نحوه مراقبت از خود چیزهای خیلی زیادی یاد بگیرید . در فرایند یادگیری مهارتها ، دانش و مهارت های ارزشمندی را که مورد نیازهای زندگی روزمره کسب خواهید کرد .

  • صبور باشید .

    ضایعه نخاعی یک رویداد آسیب زا است که زندگی شما را در یک لحظه گسیخته می کند ، و بازیابی زندگی بعد از آسیب ، نیاز به زمان دارد و مدتی طول می کشد تا بتوانید به شرایط مناسب برسید . بدن شما برای درمان صدمات بعد از آسیب ، نیاز به زمان دارد . به دست آوردن مجدد قدرت و توانایی بدن و رسیدن به اهداف نیز نیاز به زمان دارد . در هر حال ، شما می توانید به موقع به اهداف مور دنظرتان برسید .

  • ممکن است در روند توانبخشی ، روزهای بدی داشته باشید .

    این که گاهی اوقات احساس غم ، خشم ، ترس کنید ، طبیعی است . ممکن است گاهی تصور اینکه چگونه می شود ، پس از آسیب نخاعی خوشحال بود ، سخت باشد . با این حال ، اکثر افراد همزمان با درک این موضوع که می توانند زندگی فعال و سالمی داشته باشند ، به مرور زمان می فهمند که می توانند احساس شادی کنند . آنها به مرور راه خوشبختی را می فهمند و می توانند ازیک زندگی فعال و سالم برخوردار باشند .

  • از مزایای پشتیبانی همسانان خود بهره مند شوید .

    تیم توانبخشی شما به احتمال زیاد می تواند ترتیبی فراهم کند تا بتوانید با دیگرافراد دارای آسیب نخاعی صحبت کنید . برخی از آنها جایی بوده اند که الان شما هستید . آنها نحوه مدیریت فعالیت های روز مره خود را یاد گرفته اند . بنابراین می توانند منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای شما باشند . همچنین برخی از شبکه های پشتیبانی بصورت آنلاین وجود دارند که می توانند در فرایند بازتوانی کمک زیادی به شما کنند .

سوال کنید .

احتمالا” در فرایند اجرای برنامه توانبخشی با سوالات خیلی زیادی مواجه خواهید شد . بهتر است اگر سوالی دارید ، از تیم توانبخشی خود بپرسید . در اکثر مواقع ، پاسخ بیشتر سوالات خود را از تیم توانبخشی دریافت خواهید کرد ، اما ممکن است پاسخ برخی سوالات برای شما روشن نباشد . مثلا” گاهی اوقات ، هنگامی که بحث بازیابی حرکت بعد از آسیب مطرح است ، طول می کشد تا ببینید چه اتفاقی می افتد