۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ماساژ درمانی برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی

بر اساس مطالعاتی که اخیرا” انجام شده ، ماساژ برای افراد مبتلا به آسیب های نخاعی مفید است ، چرا که می تواند باعث افزایش دامنه ی حرکتی اندامها و افزایش قدرت عضلانی آنها شود . ضمن این که به کاهش  اضطراب و افسردگی آنان نیز کمک می کند .

موضوع ” فواید ماساژ درمانی برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی ” در دانشگاه دانشکده پزشکی میامی  توسط  محققینی به نامهای میگوئل دیگو، دکتر تیفانی فیلد ، دکتر ماریا هرناندز ریف ، دکتر سیبل هارت و حوزه های وابسته به آنها از موسسه تحقیقات تاچ انجام و برنارد بروکر از گروه روانپزشکی آن دانشگاه و ایریش بورمن ، از بنیانگذاران و مدیر آموزش مدرسه ی ماساژ میامی فلوریدا  آنها را همراهی نمودند .

در این مطالعه پانزده مرد و پنج زن شرکت داده شدند . میانگین ​​سنی آنها ۳۹ سال و سطح ضایعه آنها  C5 تا C7  بود و حداقل یک سال از آسیب دیدگی آنان می گذشت . افراد تحت مطالعه با توجه دامنه ی حرکتی شان طبقه بندی شدند و برای انجام ماساژ درمانی یا  گروهی از ورزشها به صورت تصادفی انتخاب شدند.

گروه ماساژ درمانی ۴۰ دقیقه در هفته و به مدت پنج هفته تحت درمان قرار گرفتند و گروه ورزشی نیز آموزش داده شدند که تا خودشان بطور روزانه  و دو بار در هفته به مدت مدت پنج هفته حرکات مربوطه را انجام دهند  .

در روزهای اول و آخر این مطالعه ، یک فیزیوتراپیست بدون آگاهی از وضعیت  گروه تحت مطالعه به ارزیابی دامنه حرکتی و قدرت عضلانی آنان پرداخت و برای این منظور ” شاخص تغییر بارتل ” که برای تعیین مهارتهای مربوط به توانائی مراقبت از خود و تحرک بکار می رود ، استفاده شد .

آزمایشات طراحی شده برای ارزیابی عملکرد حرکتی افراد نخاعی ( دستورالعمل آزمون عضلات ) نشان داد که قدرت عضلانی گروه ماساژ گیرنده نسبت به گروه ورزش افزایش پیدا کرده بود .

آزمایشات دامنه ی حرکتی نیزنشان داد که درهر دو گروه وضعیت حرکت شانه ها بهبود پیدا کرد ، اما در گروه ماساژ، وضعیت بهبودی خم و راست کردن مچ دستها بهتر بود .

این مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک خود در مورد مقیاس افسردگی را نیز در روزهای اول و آخر تحقیق خود کامل کرد و برای این منظور پرسشنامه ی اضطراب را جهت ارزیابی وضعیت اضطراب شرکت کنندگان بلافاصله قبل و بعد از ماساژ در روز اول و آخر مطالعه مورد استفاده قرار داد .

در این مطالعه نمرات بدست آمده در مورد افسردگی اعضای گروه ماساژ طی روزهای آخر تحقیق کاهش بیشتری نشان داد. همچنین در روز اول و آخر نیز سطوح اضطراب در افراد گروه ماساژ پایین تر از افراد گروه ورزش بود .

محققان این مطالعه اظهار داشتند که ”  افزایش قدرت عضلانی و دامنه حرکتی می توانند  به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کنند “. بطورکلی این داده ها نشان داد که ماساژ درمانی برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی می تواند مفید باشد “.

بعد از این مطالعه پژوهشگران برای مطالعات آتی خود  موضوعات ” ارزیابی ماساژ درمانی برای سایر مشکلات مرتبط با آسیب نخاعی از جمله اسپاسم و درد ” را پیشنهاد دادند .

Source:

The Touch Research Institute.Authors: Miguel A. Diego, Tiffany Field, Ph.D., Maria Hernandez-Reif, Ph.D.,Sybil Hart, Ph.D. Originally published in the International Journal of Neuroscience, 2002, Vol. 112, pp. 133-142.

منبع مورد استفاده :  مقاله :” AND SCI   MASSAGE ”  –  – اقتباس از سایت : http://projectwalkmelbourne.org  –  ترجمه و تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com) – فروردین آبان ماه سال ۱۳۹۱ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران