۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مزایای ماساژ برای افراد دچار آسیب نخاعی

یک اتاق آرامش بخش . یک موسیقی ملایم (  چه آهسته ، چه تند ) ! . دستهای یک متخصص ماساژ ماهر که روی بدن ، به طور پیوسته حرکت کرده و باعث افزایش آرامش فرد می شود ، می تواند حتی شکاک ترین فرد را به قدرت لمس وماساژ  متقاعد کند . این کار می تواند هر کسی را تا ساعتها تحت تاثیر هجمه اندورفین ناشی از ماساژ قرار دهد .

خیلی از مواقع ، ما تشویق می شویم چیزهایی را که خیلی دوست داریم – مثل تماشای تلویزیون ، وقت گذرانی و پرسه زنی در بیرون خانه ، خوردن شیرینی ، نمک و … – را کنار بگذاریم تا احساس بهتری داشته باشیم . اینکه خودتان را متقاعد کنید چیزهایی که برای شما خوب هستند ، مورد دلخواه تان هم باشد ، راحت نیست . اما ماساژ یک استثنای خاص و با ارزش محسوب می شود . ماساژ خیلی فراتر از آن است که برای شما فقط یک وقت آرامش بخش یا یک وقفه در استرسهای شما را فراهم کند . ماساژ می تواند به معنای واقعی بهبودی ایجاد کند ، بنابراین هیچ دلیلی ندارد که  خودتان را از این کار بسیار مفید محروم کنید . در این مقاله تنها به برخی از مزایای بارز ماساژ پرداخته شده است :  

Benefits of Massage for SCI Patients

سلامت روانی بهتر

یک یا دو نسل پیش ، پزشکان ، سلامت روحی و جسمی را به عنوان موضوعاتی کاملا ” جداگانه مورد توجه قرار می دادند. در آن زمان ، پزشکان تمرکز خود را بر روی بهبود وضعیت جسمی گذاشته ، و توجه به مسئله سلامت روانی را به فرد دیگری واگذار می کردند ، اغلب مراجعه به آن ” شخص دیگر” هرگز تحقق پیدا نمی کرد  . اما حالا ما بهتر می دانیم که سلامت روحی روانی و جسمی افراد ، به ویژه در مبتلا یان به بیماری های مزمن و آسیب های فاجعه بار ، به طور جدی به هم مرتبط هستند .

سلامت روانی قوی نه تنها عواقب از دست دادن امید به بهبودی را کاهش می دهد ؛ بلکه می تواند قدرت سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کرده و به شما کمک کند تا  حتی اگر فیزیوتراپی و دیگر روشهای توانبخشی به چالش کشیده شدند ، ناامید نشده و به جلو پیش بروید .

مطالعات اخیر ، مزایای ماساژدرمانی را در مقایسه با ورزش مورد آزمایش قرار داده است . در یکی از مطالعات انجام شده ، یک گروه از افراددچار آسیب نخاعی را ، به مدت پنج هفته ، هفته ای دو بار و هر بار به مدت ۴۰ دقیقه ماساژدادند و برای گروهی دیگر از مبتلایان به ضایعه نخاعی یک دوره تمرین ورزشی با برنامه دو بار در هفته طی مدت مشابه گروه اول ( یعنی ۵ هفته ) در نظر گرفتند . در پایان مطالعه ،  مشخص شد : شرکت کنندگانی که ماساژ دریافت کرده بودند ، میزان  افسردگی و اضطراب آنها کاهش قابل ملاحظه ای داشت .  بنابراین با اینکه ورزش هم به این موضوع کمک کرده بود ، اما به طورکلی ، درگروه ماساژ نسبت به گروه تمرین ورزشی عملکرد بهتری مشاهده می شد .

این مطالعه نشان داد که ماساژ می تواند حتی از ورزش هم مهم تر باشد . این موضوع ، خبرمهمی محسوب می شد ، به خصوص که از نظر تحقیقاتی مشخص شده بود ، تمرینات ورزشی در درمان افسردگی ، می تواند موثر تر از داروهای ضد افسردگی عمل کند .

بهترشدن عملکرد عضلات و هماهنگی بدن

در مطالعه ای که بر روی اثرات ماساژ بر سلامت روان انجام شد ، به چگونگی تاثیر ماساژ بر روی عملکرد عضلات و هماهنگی آنها نیز  پرداخته شد . همانطور که می دانید ، در بیماران دچار آسیب نخاعی ، کاهش یا عدم هماهنگی و کنترل عضلات ، اسپاستیسیتی ، دردهای مزمن و سلامت کلی عضلات ، همگی از مسائل مهم محسوب می شوند . اما باید بدانید که حتی اگر فرد فلج باشد و نتواند ماهیچه های خود را حرکت دهد ، بازهم ماساژ می تواند وضعیت عمومی سلامت او را بهبود بخشد .

این موضوع ممکن است بی اهمیت به نظر برسد ، به ویژه برای کسانی که با مشکلات و چالشهای شدید تترا پلژی مواجه باشند.  حفظ قوای عضلانی در وضعیت مناسب ، به این معنی است که آن عضلات بدن را تجهیز کرده و به بازیابی قوای حرکتی فرد بهتر کمک خواهند کرد.

بهبود دامنه حرکتی اندامها

افراد مبتلا به آسیب نخاعی اغلب با طیف وسیعی از مشکلات حرکتی مواجه هستند . کاهش جریان خون ، تورم شدید و حتی عفونتها همگی می توانند مانعی برای دامنه حرکتی اندامها باشند . از طرفی دردهای ناشی از آسیب نخاعی نیز می توانند همین نقش را داشته باشد. همچنین ممکن است بدن شما بدون آگاهی فرد  دچار انقباض شود ، در نتیجه به طور پیوسته مانع از این می شود که عضلات بتوانند آزادانه وراحت حرکت کنند.

ماساژ درمانی به این افراد  کمک می کند تا بتوانند کنترل عضلات خود را بازیابی کرده و دامنه حرکتی آنها را افزایش دهد. ماساژ پیش آگهی شما را بهبود بخشیده ، احتمال بازیابی برخی عملکردهای عضلانی را افزایش می دهد . همچنین می تواند به کند کردن میزان تحلیل عضلانی کمک نموده  و از آسیبهای خطرناک جلوگیری کند .

اگر کسی دارای محدودیت دامنه حرکتی باشد سقوط می تواند برای اوفاجعه بار باشد . اما اگر کسیبرای گرفتن و محافظت از خود ، به اندازه کافی حرکت داشته باشد ، همه چیز تغییر خواهد کرد. بنابراین ، در این راستا ، بهبود دامنه حرکتی واقعا ” می تواند نجات دهنده زندگی باشد .

کاهش درد

افراد دچار آسیب نخاعی اغلب با درد والبته با صدمات حاصل از ضایعات ایجاد شده در چالش هستند. اما برای بسیاری از افراد مبتلا به آسیب نخاعی ، صدمات آنها خیلی به عنوان مشکل بزرگ مد نظر قرار نمی گیرد ، بلکه شیوه زندگی بی تحرک آنان است که مشکل عمده به حساب می آید . اگر توان حرکتی کسی در معرض خطر قرار گرفته باشد ، اجرای یک برنامه تمرین ورزشی برای او سخت تر خواهد شد . اما با گذشت زمان ، همچنان که کسی کمتر و کمتر ورزش می کند، این کار می تواند مشکل تر و دردآور باشد ، و درنتیجه دور باطلی ایجاد شود  که می تواند او را از ورزش دور نگه دارد و در دردهای مزمن گرفتار شود .

ماساژ به از بین رفتن گره های عضلانی حاصل از آسیب نخاعی و شیوه زندگی بی حرکت کمک می کند . همچنین ماساژ می تواند از طریق بهبود سلامت روانی ، میزان احساس درد را تغییر دهد ، و این موضوع باعث می شود که احساس کنید درد قابل کنترل است و کمتر احساس ضعف کنید. دهها مطالعه در مورد نقش ماساژدرمانی در کاهش درد به تأیید رسیده اند ، بنابراین حتی اگر این  موضوع برای کسی تنها دلیل برای پیگیری ماساژ باشد ، تلاش های او از بین نخواهد رفت .

بهبود گردش خون

افراد مبتلا به آسیب نخاعی معمولا” با گردش خون ضعیف در تقابل هستند . عواملی وجود دارند که به این پدیده کمک می کنند . اگر محدود به استفاده از ویلچر هستید و نمی توانید راه بروید ، جریان خون در پاهای شما کاهش می یابد. آسیب های جسمی نیز ممکن است سرخرگ ها و سیاهرگ های شما را فشرده کرده و باعث افزایش محدودیت جریان خون می شود . و اگر شما قادر نیستید – یا تمایلی به انجام تمرینات ورزشی زیاد ندارید ، گردش خون شما بطور فزاینده ای کاهش می یابد .

احتمالا” همانطور که می دانید گردش خون ضعیف باعث کاهش میزان فعالیت عضلات می شود و می تواند باعث به خواب رفتن یا احساس کرختی اندامها شود . اما گردش خون ضعیف حتی می تواند باعث مرگ شود . هنگامی که خون نتواند به درستی گردش کند ، احتمال ایجاد لخته های خطرناک خون وجود خواهد داشت . اگر چنین لخته های خونی آزاد شوند ، می توانند موجب مرگ شوند . همچنین گردش خون ضعیف باعث افزایش دردهای عضلانی مزمن شده  و توانایی فرد را برای بهبود آسیب های جزئی و شدید کاهش می دهد .

ماساژ موجب افزایش جریان خون در ماهیچه ها و مناطق اطراف آن می شود . بهبود هماهنگی و عملکرد ماهیچه ای، می تواند بدن شما کمک کند تا پس از پایان ماساژ ، گردش خون به مدت طولانی تری تداوم داشته باشد . و این ادعائی است که می توانید آن را آزمایش کنید . اگر بعد از یک جلسه ماساژ ، عضلات شما کمتر دچار کرختی و بیحسی شود ، می توانید اطمینان حاصل کنید که در حال پیشرفت هستید .

افزایش خودکارآمدی

خودکارآمدی ، معیاری برای اندازه گیری اعتماد به توانایی های خود برای مراقبت از خود و حمایت از نیازهای خودتان محسوب می شود . این مفهوم ، که در اصل توسط روانشناس رشد ، آلبرت بندورا ، مطرح شده ، با سلامت روانی بهتر ، موفقیت تحصیلی و شغلی و افزایش احساس استقلال ارتباط دارد . با این وجود محققان هنوز به علتهای ارتباط ماساژ منظم با افزایش میزان خودکارآمدی و مهارتهای خود مراقبتی مطمئن نیستند .

برای افراد دچار آسیب نخاعی که با مقوله های اعتماد به نفس مشکل دارند ، به گونه ای که توسط افراد علاقمند به آنان  سرزنش می شوند و یا به دلیل ناتوانی در مراقبت از خود ، احساس ناامیدی می کنند ، ماساژ درمانی می تواند یک گزینه درمانی مناسب برای ایجاد تغییر در زندگی به حساب آید .