۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

انواع جراحی ستون فقرات جهت حذف فشار از روی نخاع: اهداف وچشم انداز بهبودی

طناب نخاعی، مجموعه ای از اعصاب است که پیام ها را بین مغز و بدن از جمله عضلات، اندام ها و اعصاب محیطی مبادله می کند. بعد از آسیب نخاعی، انتقال این پیامها ممکن است مختل شوند و در نتیجه کنترل حرکتی و حسی بیماراز بین می رود. از این رو، برای حفظ عملکرد هرچه بیشتر و جلوگیری از پیشرفت عوارض ثانویه، ممکن است نیاز به جراحی ستون مهره ها و نخاع ضرورت پیدا کند.

برای کمک به درک این موضوع که جراحی نخاع شامل چه مواردی می شود، دراین مقاله راهنمایی های لازم درمورد موضوعات زیر ارائه شده است:

  • انواع جراحیهای نخاعی
  • اینکه زمان جراحی نخاع چگونه بر نتایج تأثیر می گذارد
  • بعد از جراحی نخاع چه انتظاراتی باید داشت

انواع جراحی ستون فقرات جهت حذف فشار از روی نخاع

انواع جراحی نخاع

 طبق گزارشات آماری مرکز ملی آسیب نخاعی ایالات متحده ، درسال ۲۰۲۰، حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به آسیب نخاعی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. در این راستا، بسته به شدت آسیب نخاعی ، انواع مختلفی از جراحی ستون فقرات توصیه شده است.

به طور کلی، هدف از جراحی ستون مهره ها ونخاع می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • برداشتن فشار از روی نخاع
  • تثبیت ستون فقرات (استخوان های مهره و بافت های اطراف نخاع)

این دو نوع جراحی، تا حد امکان می تواند به حفظ عملکردهای عصبی و جلوگیری از پیشرفت آسیبهای ثانویه کمک قابل توجهی نماید. در زیر، در مورد مناسب بودن هر کدام از آنها صحبت خواهد شد.

جراحی ستون مهره ها جهت رفع فشار از روی نخاع

توصیه بر این است که برای رسیدن به موثرترین درمان و به حداقل رساندن آسیب ها بعد از صدمات ستون فقرات ، جراحی جهت برداشتن فشار از روی نخاع، در اسرع وقت و طی ۲۴ ساعت پس از آسیب انجام شود.

جراحی رفع فشار بعد از آسیب نخاعی شامل برداشتن قطعات مهره‌های خرد شده یا هر جسم خارجی که که به طناب نخاعی فشار می‌آورد، می باشد. اجرای این نوع جراحی ها، به کاهش و حذف فشار از روی ریشه های عصبی و به حداقل رساندن پیشرفت آسیبهای ثانویه ازجمله التهاب، فشار اکسیداتیو و مرگ سلولی ودر نهایت، به تقلیل آسیب های بیشتر بافتی کمک می کند.

از جمله جراحی های رفع فشار که معمولا” بر روی نخاع انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لامینوتومی : برداشتن قسمتی از پشت مهره (لامینا)
  • لامینکتومی : برداشتن کل لامینا
  • دیسککتومی: برداشتن بخشی از دیسک مهره ای
  • فورامینوتومی یا فورامینکتومی: برداشتن مقدار نسبتاً کم یا زیاد استخوان (به ترتیب) برای افزایش فضای دهانه های ریشه عصبی.

جراح، مناسب ترین نوع جراحی رفع فشار را بر اساس محل و شدت آسیب نخاعی تعیین می کند.

جراحی تثبیت مهره ها

ازآنجایی که ستون فقرات از طناب نخاعی محافظت می کند، تثبیت آن ضروری است. این کار کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ تکه یا ذرات شلی که ممکن است بعدها باعث فشار برروی نخاع شود، وجود نداشته باشد.

جراحی برای تثبیت ستون فقرات پس از آسیب نخاعی، ” فیوژن ستون فقرات ” نامیده می شود. فیوژن شامل اتصال دو یا چند مهره به هم با پیچ، میله و پیوند استخوان ها است.

با گذشت زمان، پیوندهای استخوانی باعث تولید استخوان می شوند. این رشد استخوانی جدید، مهره‌ها را با هم ترکیب کرده و کمک می کند تا ستون فقرات در درازمدت تثبیت شوند.

اکنون که  با انواع مختلف جراحی های احتمالی بعد از آسیب نخاعی آشنا شدید، در زیردرمورد زمان ایده آل جراحی نخاع بحث می نمائیم.

جراحی تثبیت مهره ها  

چگونه زمان بندی برای جراحی نخاع بر نتایج آن تأثیر می گذارد

 بحث در مورد زمان ایده آل برای جراحی آسیب نخاعی همواره پر چالش بوده است.

در این مورد، دو دیدگاه متضاد وجود دارد که عبارتند از:

  1. جراحی رفع فشارهرچه زودترانجام شود، آسیب کلی کمتر خواهد بود.
  2. انتظارچند روزه برای انجام عمل جراحی باعث می شود که نخاع تثبیت شده و عوارض کمتری دیده شود.

درحالی که تحقیقات بیشتری برای دستیابی به یک اجماع قطعی ضروری به نظر می رسد، اما مطالعات انجام شده، بیشتر بر روی مداخله جراحی زودهنگام تاکید دارد.

به عنوان مثال، در یکی از مطالعات انجام شده، اثرات جراحی رفع فشار اولیه ( در ۸ ساعت اول پس ازآسیب نخاعی ) با جراحی های بعدی مقایسه شده است. در این مطالعه، پس از توجه به نتایج عملکردی در طول چند سال بعد از جراحی، در گروه رفع فشار اولیه، نتایج عملکردی و بهبودی بهتری نشان داده می شد

در نهایت باید گفت که، بطور کلی مدیریت زمان جراحی برای آسیب نخاعی، بسته به شدت آسیب و صلاحدید جراح ، مورد به مورد متفاوت خواهد بود. در ادامه، در مورد آنچه که انتظار داریم پس از جراحی نخاع رخ دهد ، صحبت خواهیم کرد.

بعد از جراحی نخاع انتظارچه اتفاقاتی را باید داشته باشیم؟

پس از جراحی نخاع، ممکن است افراد مصدوم به دلیل از دست دادن حس و کنترل حرکتی احساس کنند که از نظر بدنی کاملا متفاوت هستند. توانبخشی بعد ازآسیب نخاعی برآموزش مجدد مغز، ماهیچه‌ها، اعصاب محیطی و نخاع تمرکز دارد تا از طریق تکرارهای مداوم دوباره آنها را فعال کنند.

ستون فقرات بعد ازجراحی می‌تواند بسیارشکننده وآسیب پذیر باشد، بنابراین احتمالاً این افراد باید از تجهیزاتی مانند بریس برای حمایت ساختاری بدن خود استفاده کنند.

پس از انجام معاینات لازم توسط پزشک، آنها باید دربرنامه های فیزیوتراپی و کاردرمانی شرکت کنند تا یاد بگیرند که چگونه باید حرکات خود را تنظیم و کارآئی خود را به حداکثر برسانند. متخصصان درهردو نوع درمان توانبخشی، توانایی های عملکردی بیمار را ارزیابی کرده و یک برنامه بهبودی شخصی ساز ارائه می دهند.

فیزیوتراپی بر بهبود عملکردهای حرکتی از طریق تمرینات هدفمند تمرکز خواهد کرد. در مقابل، کاردرمانی بر بهبود تحرک برای انجام فعالیت‌های زندگی روزمره تمرکز دارد. همچنین در صورت لزوم، یک کاردرمانگر می تواند نحوه استفاده از ابزارهای تطبیقی را برای استقلال بیشتر به بیمار آموزش دهد.

علاوه براین، ممکن است پزشک، شرکت در برنامه های روان درمانی را برای کمک به بیمار به منظور آشنایی با روشهای مقابله با اثرات عاطفی زندگی پس از آسیب نخاعی توصیه کند. در این برنامه ها، بیماریاد خواهد گرفت که چگونه می تواند به طورموثری نسبت به تغییرات ایجاد شده در وضعیت سلامت روانی خود رسیدگی نماید. این موضوع به او کمک می کند تا برای پیگیری توانبخشی خود در موقعیت بهتری قرارگیرد.

از آنجایی که هرآسیب نخاعی منحصر به فرد است، کار ایده آل این است که به دنبال توانبخشی باشید که سبک زندگی و نگرانی های خاص شما را برآورده کند.

نکات کلیدی

به طور کلی، جراحی ستون مهره ها و طناب نخاعی، بر روی حذف و رفع فشار از روی نخاع و تثبیت ستون فقرات تمرکز دارد.

در حالی که جراحی ستون فقرات، آسیب نخاعی را درمان نمی کند، اما اغلب مواقع می تواند افزایش آسیب ها را به حداقل رسانده یا از ایجاد یکسری از آنها جلوگیری کند.

امیدواریم این مقاله کمک کرده باشد تا شناخت بهتری از موضوع جراحی نخاع و انتظاراتی که باید در هنگام بهبودی داشته باشید، پیدا کنید.