۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

التهاب و تاثیر آن بر روی بازیابی آسیب نخاعی

فرقی نمی کند که یک کودک یا یک فرد بزرگسال دچار آسیب نخاعی (SCI) شده باشد ، در هر حال آسیب نخاعی برای هر دوی آنها یک وضعیت دشوار خواهد بود و آنها تا زمان داشتن یک وضعیت بهتر ، احساس ناراحتی خواهند کرد . حقیقت این است که بازیابی آسیب نخاعی برای هر کسی ، صرف نظر از سن فرد دشوار است ، اما غیرممکن نیست . پیش بینی وضعیت آسیب نخاعی ، با وجود درمانهای فیزیکی و مداخلات پزشکی اولیه ، در نهایت بستگی به محل و شدت آسیب خواهد داشت . نکته مهم و قابل توجه این است که بسیاری از افراد مبتلا به صدمات نخاعی می توانند به زندگی عادی خود برگردند و حتی برخی از آنها عملکردهای حسی و حرکتی از دست رفته را مجددا” بدست می آورند .

یکی از مهمترین عوامل موثر در بهبود آسیب نخاعی ، التهابی است که در داخل و اطراف طناب نخاع ایجاد می شود  . از لحاظ سابقه ، التهاب به عنوان یک عامل موثر و نامطلوب بر روی توانبخشی آسیب نخاعی تاثیرگذار است  . چراکه  تورم بافت می تواند بروی نخاع فشار منفی ایجاد کرده و و مانع از انتقال سیگنال ها بین مغز و بقیه بدن می شود . همانطورکه می دانید ۳۱ دسته از اعصاب ستون فقرات با همدیگر به عنوان شاه راه ارتباطی بدن عمل می کنند . با این حال ، تحقیقاتی که اخیرا” که در دانشگاه آلبرتا  صورت گرفته نشان می دهد که رفع زود هنگام التهاب در واقع می تواند به بهبود و توانایی یادگیری مجدد مهارت های حرکتی که به علت آسیب نخاعی از بین رفته اند ، کمک قابل توجهی کند .

بدیهی است که همه ما می خواهیم به عزیزانمان که دچار آسیب شده اند ، کمک کنیم تا به بهبودی مطلوب دست یابند . به همین دلیل در این مقاله اطلاعاتی در مورد تاثیر رفع التهاب بر توانبخشی آسیب نخاعی ارائه شده است  .

التهاب چیست و چگونه بر بدن تاثیر می گذارد ؟

در واقع التهاب بخشی از سیستم ایمنی بدن است و به عنوان پاسخ طبیعی بدن به چیزی محسوب می شود که آن را  زیان آور می دانیم مانند آسیب یا حمله به یک جسم خارجی . التهاب معمولا” منجر به بروز انواع مختلفی ازنشانه های بیماری و عوارض جانبی از جمله گرما ، تورم ، قرمزی، درد و حتی بی حرکتی می شود .

اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت این است که انواع مختلفی از التهاب می تواند در داخل بدن وجود داشته باشد . “التهاب خوب” که می تواند به بهبودی زخم ، مبارزه بدن با جسم خارجی و بیماری ها و مشکلات دیگری مانند پاکسازی بدن کمک کند . از طرف دیگر ، ” التهاب بد”  که می تواند اثر معکوسی ایجاد کرده و موجب بروز یک سلسله اختلالات از انواع مختلف : از آرتریت و آسم گرفته  تا نابینایی ، دیابت و حتی سرطان  در سرتاسر بدن شود.

تأثیر التهاب حاصله از آسیب نخاعی بر روی عملکرد حرکتی بدن

مطالعه ای که اخیرا” در مورد التهاب  و آموزش توانبخشی بر روی جوندگان انجام شده ، نشان می دهد که : التهاب خوب در طناب نخاعی ، نقش مهمی در توانایی فرد در برگشت مجدد مهارت های حرکتی ، مانند توانائی گیرایی دست از جمله گرفتن یک چنگال یا نگه داشتن یک فنجان دارد . بر اساس مقاله منتشر شده در نشریه نیوز مدیکال  (  News Medical ) ، محققان دانشگاه آلبرتا متوجه شدند که ایجاد یک واکنش التهابی خفیف ، می تواند توانایی موش ها را برای یادگیری مجدد نحوه برداشتن قطعات غذا بعد از آسیب نخاعی بهبود بخشد.

این تیم تحقیقاتی ماده ای بنام لیپو پلی ساکارید Lipopolysaccharide  که به اختصار ال .پی . اس ( ( LPS نامیده می شود ، و حاوی مقادیر کمی از باکتریها است ، را به موش هایی که نحوه دستیابی و گرفتن قطعات غذای روزانه خود را آموزش دیده بودند ، تزریق کردند تا یک التهاب عصبی ایجاد کنند . طبق اطلاعات ارائه شده در مجله ادمونتون ، جوندگانی که بیشترین میزان التهاب را داشتند  ، از طریق  آموزش روزانه توانستند به ۳۰ تا ۱۲۰ قطعه غذا  دست پیدا کنند .

البته مدیریت صرف این دارو ، به تنهایی بر روی جوندگان دارای آسیب نخاعی تاثیرگذار نبود . به همین دلیل ، محققان شدت تمرینات را نیز مورد بررسی قرار داده و دریاقتند که میزان تمرین وتوانبخشی موش های آزمایشگاهی ، نقش مهمی در بهبود آسیب نخاعی آنها داشته است . به این مفهوم که : موش هایی که آموزشهای مکرر  بیشتری را دریافت کرده بودند  ، بهبودی قابل توجهی در ارتباطات  سلول های عصبی آنها دیده می شد  .

بازیابی مهارت های حرکتی با توانبخشی آسیب نخاعی

نتایج این مطالعه  ، نوید درمان آسیب نخاعی را در آینده نشان می دهد . اما  بخش گمراه کننده کار این است که آموزش و تمرینات حرکت باید زودتر از مراحل بازیابی آسیب نخاعی انجام شود تا موثر واقع گردد . با این حال ، به نقل از محقق کریم فواد که در مقاله پزشکی نیوز   News Medicalمطرح کرده ، مشخص شده است که ” در مراحل اولیه ، اغلب ، انجام تمرین با شدتی که برای بازسازی عملکرد حرکتی ضروری است ، غیرممکن به نظر می رسد ” . احتمالا ” این  موضوع یکی از شگفت انگیزترین نتایج مطالعات به حساب می آید  :

” مهمتر از همه ، به موازات تمرین صرف ، ترکیبی از سیستم لیپوپلی ساکارید و تمرین با شدت بالا می تواند به جای ارتقاء راهبرد های جدید ( شکل پذیری جبرانی ) و افزایش راهبردهای حرکتی جدید ( شکل پذیری ترمیمی ) ،  عملکرد اصلی را بازسازی کند .”

این تحقیق نشان داد که نه تنها جوندگان قادر به بازیابی استراتژی های حرکتی بودند ، بلکه آنها توانسته بودند عملکردهای اصلی را که از دست داده بودند ، را به جای نیا ز به ایجاد عملکردهای جبرانی ،  بازیابی کنند .

چگونه التهاب می تواند بر روی بازیابی آینده آسیب نخاعی تأثیرگذر باشد

نتایج حاصل از این تحقیق می تواند بر چگونگی نزدیک شدن متخصصان به توانبخشی آسیب نخاعی و درمان آسیب های سیستم عصبی افراد در آینده تاثیر داشته باشد . براساس گزارش مجله ادمونتون ، یکی از محققان اظهار داشته که تیم آنها در حال کار بر روی درک تاثیر لیپوپلیساکارید بر روی نخاع در سطح سلولی است تا تعیین کنند که آیا درمان های کلینیکی با LPS یا یک داروی دیگر در آینده امکان پذیراست یا نه .