۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

لامینکتومی بعد از آسیب نخاعی

یکسری از روش های جراحی مختلف وجود دارند که می توان پس از آسیب نخاعی انجام داد. البته اینها عملهای ظریفی هستند و نیاز به تخصص بالایی دارند. چرا که حتی ابتدایی‌ترین روش‌های جراحی، نیز تاحد مشخصی با خطرات مرتبط همراه هستند.

یکی از عملهای جراحی رایج بر روی ستون فقرات، جوش دادن دو مهره با هم است، که اغلب در ناحیه کمر انجام می شود. عمل کوچک دیگر شامل ایجاد یک برش کوچک در پشت است که برای درمان سیاتیک ناشی از فتق دیسک استفاده می شود و  اصطلاحا” “میکرودیسککتومی” نامیده می شود. از جمله عمل های جراحی ستون فقرات که به بهبود شرایط  طولانی مدت مصدوم کمک می کند، لامینکتومی است.

در اینجا، نگاهی دقیق‌تر به لامینکتومی می‌اندازیم که ببینیم چیست و چرا این عمل اغلب برای آسیب‌های ستون فقرات و شرایط دژنراتیو استفاده می‌شود و چه خطراتی با این روش همراه است.

لامینکتومی بعد از آسیب نخاعی

لامینکتومی چیست؟

لامینکتومی یک روش جراحی پرکاربرد است که برای از بین بردن فشار از روی نخاع استفاده می شود.

طناب نخاعی توسط یک ساختار استخوانی به نام قوس مهره ای احاطه شده است. بخشی از این ساختار لامینا نام دارد و لامینکتومی شامل برداشتن بخشی از آن برای ایجاد فضای بیشتر است. مقداربرداشت لامینا ، به آنچه که جراح در رابطه با تشخیص بیمار به دست می آورد، بستگی دارد.

لامینوکتومی، یک روش پرکاربرد است و برای ایجاد فضای بیشتر و کاهش فشار بر روی نخاع انجام می شود. اساسا” طی آن، کانال نخاعی بازتر می شود. به همین دلیل لامینوکتومی به عنوان “جراحی رفع فشار”  نیز شناخته می شود . علاوه بر این، ممکن است جراحی شامل برداشتن خارهای استخوانی یا زائده هایی باشد که ممکن است  با نخاع شروع به برخورد کرده باشند.

چرا باید لامینکتومی انجام شود؟

این جراحی معمولاً بلافاصله پس از تشخیص مشکل ستون فقرات انجام نمی شود. چراکه معمولا به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود، زیرا جراحی نزدیک به نخاع می تواند بسیارخطرناک باشد . اگرعمل اشتباه پیش برود، جراح به معنای واقعی کلمه می‌تواند بیشتر از اینکه بیمار را به سمت بهتر شدن ببرد ، به او آسیب وارد خواهد کرد .

معمولاً لامینکتومی زمانی انجام می شود که سایر اقدامات محافظه کارانه مانند تسکین درد و انجام فیزیوتراپیها ، مؤثر واقع نشده باشند. از جمله عارضه ای که بیشتر برای آن درنظر گرفته می شود، تنگی  کانال نخاع است –  جایی که کانال نخاعی به دلایل مختلف دچار تنگی شده باشد. تنگی کانال می تواند اتفاق بیفتد اگر:

  • دیسک های ستون فقرات به دلیل افزایش سن یا ساییدگی کوچک شده باشند.
  • فرد دچار عارضه ای مانند آرتریت شده باشد.
  • نقص مادرزادی وجود داشته باشد که از بدو تولد فرد به آن مبتلا بوده باشد.
  • مشکلاتی مانند تشکیل تومور یا آسیب تروماتیک وجود داشته باشد.
  • آسیبهای ناشی از فتق یا لیز خوردن دیسک وجود داشته باشد.

خطرات مرتبط با لامینکتومی

عکسبرداری با اشعه ایکس به دنبال لامینکتومی

مانند هر روش دیگری از جراحی های ستون فقرات ، جراحی لامینکتومی با خطراتی همراه است و باید قبل از انجام عمل آنها مورد نظر قرار گیرند. البته ، در هر روش جراحی حتی در عملهای جزئی، یکسری خطرات ذاتی ، وجود دارد. در مورد جراحی ستون فقرات، این موارد شامل موارد زیر است:

  • احتمال آسیب های عصبی که می تواند باعث افزایش مشکلات سلامتی شود
  • خطر لخته شدن خون و خونریزی
  • نشت مایع نخاعی، نیز یکی دیگر از مشکلات بالقوه است.
  • در نهایت، مانند سایر روش های جراحی، خطر عفونت افزایش می یابد که می تواند به سرعت مشکلات را پیچیده تر کند.

جراح باید هنگام تصمیم گیری ، در مورد انجام یا عدم انجام لامینکتومی همه این عوامل موجود را در نظر بگیرد.

نکاتی که قبل، حین و بعد از لامینکتومی باید بدانید

قبل از بررسی لامینکتومی ، دانستن همه گزینه ها مهم است. اکثر جراحان تا زمانی که تمام روش های دیگر را بررسی نکرده باشند، چنین عملی را انجام نمی دهند.

همچنین، در وهله اول، یک فرد باید در نظر بگیرد که آیا درد یا ناراحتی که تجربه می کند، به گونه ای است که مایل به انجام عمل جراحی ستون فقرات باشد. لامینکتومی در حالی انجام می شود که فرد تحت بیهوشی قرار گیرد و ممکن است عمل جراحی تا چهار ساعت طول بکشد.

این عمل شامل ایجاد یک برش کوچک در پشت بیمار است. سپس جراح بخشی از لامینا و همچنین قطعات استخوان و خارهای استخوانی را برمی دارد.

هنگامی که بیمار عمل جراحی را انجام داد، مراقبت های بعد از جراحی بسیار مهم است. از جمله این مراقبتها می توان به بلند نکردن هرگونه اجسام سنگین یا وارد نکردن فشار بی رویه به ناحیه آسیب دیده اشاره کرد. پس از آن ، تیم مراقبتهای بهداشتی پیشنهاد می کند که بیمار باید به تدریج فعالیت هایی مانند راه رفتن را افزایش دهد.

ممکن است خوابیدن بعد از لامینکتومی دشوار باشد و همچنین فرد باید هنگام دوش گرفتن مراقب باشد. بهبودی می تواند نسبتاً سریع رخ دهد و بیمار در حال بهبودی باید انتظار کاهش درد را در طول زمان داشته باشد.

اکثر افراد پس از این قبیل جراحی ها، شاهد بهبود قابل توجهی در کمردردهای خود خواهند بود. در هر صورت، این موضوع همیشه صادق نیست . این موضوع  بستگی به علت بیماری و پیش آگهی طولانی مدت آن دارد. به عنوان مثال، ممکن است وضعیت افراد مبتلا به آرتریت نخاعی، در طول زمان بدتر شود.  چراکه این یک وضعیت پیشرونده است.