۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

انتخاب بهترین ویلچر برای بیماران آسیب نخاعی

قطعا ” تهیه ویلچر پس از آسیب نخاعی می تواند فرایندی سخت و طاقت فرسا باشد.

برای کمک به ساده‌تر شدن این فرآیند، دراین مقاله، هر آنچه که لازمست در مورد انتخاب یک ویلچر مناسب بدانید، توضیح داده خواهد شد.

پس از آسیب نخاعی ، هنگام تهیه یک ویلچر عوامل مختلفی باید در در نظر گرفته شوند.

وبلچرها دارای انواع و اقسام مدل‌ها  هستند و همچنین تجهیزات و روشهای زیادی برای ارتقاء آنها وجود دارند که می‌توان از آنها برای ایجاد راحت‌ترین تجربه ویلچر انتخابی خود، استفاده نمود. به طورمعمول، فیزیوتراپیستها، در دوره توانبخشی، در این فرآیند از نزدیک به بیماران کمک می کنند. در بسیاری از کشورها، شرکتهای بیمه ،هزینه های انواع خاصی از ویلچرها را بر اساس آسیب دیدگی فرد تایید و پرداخت می کنند ( درغیراینصورت ، خود فرد باید هزینه های آن را متقبل شود).

در این مقاله ۵ فاکتور مهمی که بیماران و فیزیوتراپیست ها ، باید قبل از خرید ویلچر در نظر بگیرند ذکر شده است:

  1. شدت و سطح آسیب نخاعی

شدت و سطح آسیب نخاعی

شدت و سطح ضایعه تعیین می کند که آیا فرد دچار آسیب نخاعی به ویلچر نیاز دارد یا خیر ، همچنین چه نوع ویلچری برای توانایی های او ایده آل است و اینکه آیا لوازم جانبی اضافی لازم است یا خیر.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به آسیب نخاعی در سطوح بالا احتمالا نمی توانند به طور کامل دستهای خود را کنترل کنند. البته برخی از آنها می توانند از ویلچرهای برقی استفاده  کنند، در حالی که یکسری دیگر از افراد نیاز به یک مراقب دارند تا ویلچرآنها را هل دهد.

افراد مبتلا به ضایعات نخاعی در سطوح قفسه سینه، کمری یا ناحیه خاجی، کنترل نسبی تا کامل، برروی اندامهای فوقانی خود را خواهند داشت و به احتمال زیاد می توانند از ویلچرهای دستی استفاده کنند. با این حال، بیماران دچار آسیب نخاعی قفسه سینه ممکن است کنترل زیادی روی بالا تنه نداشته باشند و باید از قالب های صندلی یا تجهیزات ارتوز برای حمایت از بدن استفاده می کنند.

کسانی که ضایعه نخاعی آنها  در سطوح پائین قراردارد ممکن است همچنان بتوانند برخی از عضلات پاهای خود را کنترل کنند. در چنین مواردی بهتر است تا حد امکان تمرینات تحمل وزن و گام برداری را انجام دهند. فیزیوتراپیست یا کاردرمانگران، به جای استفاده از ویلچر، ممکن است سایر وسایل کمک حرکتی مانند واکر، عصا و … را توصیه کنند.

  1.  بودجه

بودجه

بودجه نقش مهمی در فرآیند انتخاب ویلچر ایفا می کند.

بطورکلی، پزشک، کاردرمانگر یا فیزیوتراپ، توانایی‌های فرد را ارزیابی نموده و برای او نسخه‌ تهیه ویلچر را صادر می کند.

اینکه بیمه هزینه ویلچر را پوشش می دهد یا خیر، به بیمه نامه و نیازهای پزشکی بیمار بستگی دارد.

به طور کلی، زمانی که ویلچر تحت پوشش بیمه قرار داشته باشد، افراد، در مورد نوع ویلچری که می خواهند بگیرند، نظر کمتری خواهند داشت. اما اگرجنبه مثبت آن را در نظربگیریم، وقتی مجبور به پرداخت هزینه آن را نباشیم، درمانگر(های) باید بتواند از فرد حمایت نموده تا ویلچری متناسب با نیازهای او پیشنهاد کنند .

در خیلی از کشورها، در بیشتر موارد، بیمه ها، هزینه ویلچر را پوشش می دهند، اما  اغلب هزینه های نگهداری و لوازم جانبی را پوشش نمی دهد.

  1.  متناسب بودن

متناسب بودن

مهم ترین عاملی که باید هنگام استفاده از ویلچر بعد از آسیب نخاعی در نظر گرفته شود،  متناسب بودن آن است.

آیا ویلچر انتخابی برای قد و ابعاد بدن شما راحت است ؟ باید به این فکر کنید که هر روز چقدر باید روی ویلچر بنشینید. دقت کنید که اگر ویلچر مناسب نباشد، کاربر آن در معرض خطرات حاصل از وضعیت نامناسب بدن، زخم فشاری، درد های عضلانی و سفتی مفاصل قرار خواهد گرفت.

بیشتر ویلچرها، دارای دسته ها و پایه‌های قابل تنظیم، برای استقرار صحیح دستها و ساق پاها هستند. در بیشتر موارد، باید مطمئن شوید که ران‌هایتان با باسن‌تان همسطح باشند و دسته‌های صندلی ویلچر، طوری تنظیم شود که با قرار گرفتن دستها روی آن، شانه‌هایتان را مجبور به بالا رفتن نکند. با این حال، برای کسانی که کنترل بالاتنه ضعیفی دارند، ممکن است فیزیوتراپ تصمیم بگیرد که باسن شما کمی پایین تر از زانو باشد، چرا که این کار تعادل نشستن، را تا حدودی بهبود می بخشد. به چنین دلایلی، بسیار مهم است که با درمانگر خود همکاری نزدیک داشته باشید، تا آنها بتوانند شما را در ایجاد تغییرات کوچک جهت ایجاد تناسب ویلچر راهنمایی کنند.

علاوه بر تنظیمات ضروری روی ویلچر، استفاده از یک تشکچه کاهش دهنده فشار روی صندلی الزامی است، به خصوص برای کسانی که به دلیل آسیب نخاعی کامل، در نواحی پایین تنه بدن ، اختلال حس را تجربه می کنند.

  1.  سبک زندگی

سبک زندگی

داشتن یک ویلچر متناسب با بدن و سبک زندگی بسیار ضروری است. مثلا ” اگر می خواهید رانندگی کنید، ویلچر باید به گونه ای انتخاب شود که در ماشین جا شود؟ یکسری از ویلچرها به راحتی جمع می شوند، در حالی که برخی دیگر این قابلیت را ندارند. علاوه بر این، یکسری از ویلچرها سنگین تر از بقیه هستند.

آیا شما می خواهید در درجه اول از آن در داخل خانه استفاه کنید؟ یا درخارج از منزل یا هر دو. آیا جنس کف خانه بیشتر کاشی است، یا چوب یا فرش؟  استفاده از اکثر ویلچرها روی سطوح صاف بسیار آسان است. درصورتی که روی سطوح ناپایدارتری مانند شن و چمن، حرکت کردن آنها دشوارتر می شود . همچنین باید مواردی مانند جذب ضربه را هم در نظر گرفت.

آیا قصد دارید از ویلچر خود برای اجرای فعالیتهای ورزشی هم استفاده کنید؟ می توان از کمبرهای چرخ برای زاویه دادن به چرخ های عقب استفاده کرد تا قسمت های بالایی نسبت به پایین به هم نزدیکتر شوند. این کار جابجایی ویلچر را آسان تر کرده و ثبات جانبی بیشتری را فراهم می کند.

همچنین ایده خوبی است که یکسری شب نما به قسمتهای مختلف ویلچر خود اضافه کنید تا دیگران بتوانند شما را به راحتی در تاریکی ببینند.

 

۵٫ اولویتها

آخرین عاملی که باید هنگام تهیه ویلچر در نظر بگیرید، الویتهای شخصی شماست.

بسیاری از بیماران ضایعه نخاعی بیشتر وقت خود را روی ویلچر خود می گذرانند، بنابراین مهم است که ویلچری را انتخاب کنند که واقعا” دوست داشته باشند!

از راه‌های عالی دیگر برای شخصی‌سازی ویلچر، استفاده از تزئینات ویلچر مانند روکش چرخ، روکش تشکچه و شیار‌هایی مناسب برای قرار دادن لوازم است.

انتخاب ویلچر پس از آسیب نخاعی

استفاده از ویلچر پس از آسیب نخاعی می تواند موضوعی بسیار چالش برانگیز باشد. فلج بودن اندامها و از دست دادن حس می تواند تعادل و تواناییهای فرد را از بین ببرد.

بنابراین، انتخاب بهترین ویلچر با توجه به توانایی ها و قدرت حمل و نقل ایمن، ضروری است.

از منابع اطلاعاتی مفید دیگر برای انتخاب ویلچر، استفاده ازتجربیات دیگران است و در برخی سایتها از جمله صفحه بررسی ویلچر United Spinal  می توانید حدود  ۲۰۰۰ بررسی ویلچر را مطالعه کرده و از آن برای تصمیم گیریهای خود استفاده نمائید.

در مجموع:

بسیاری از بیماران ضایعه نخاعی، به ویلچر خود به عنوان یک وسیله حرکتی اصلی متکی هستند، بنابراین بسیار مهم است که ویلچری انتخاب شود که  با سبک زندگی فرد کاملا” متناسب باشید.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا در انتخاب یک ویلچر مناسب درست عمل کنید. موفق باشید!