۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

انتخاب ویلچری که نیازهای شما را واقعا” برآورده کند

انتخاب ویلچر موضوع مهمی است که اگر به درستی انجام نشود می تواند پیامدهای منفی و ضررهای مالی زیادی برای کاربرآن به دنبال داشته باشد . کسانی بوده اند که بدون مطالعه و بررسیهای کافی و بدون در نظر گرفتن وضعیت و شرایط خود و بدون مشورت کردن با متخصصین و کارشناسان مربوطه نسبت به تهیه ویلچر اقدام کرده اند ، که نتیجه آن این بوده که ویلچری گرفته اند که قابلیت استفاده برای آنان نداشته و حتی آنها را بام شکلات زیادی مواجه کرده است .

یک روز با یک خانم ویلچری ملاقات داشتم . ما مدتی را در مورد مراحلی که او صرف انتخاب یک ویلچر کرده بود ، صحبت می کردیم . او به خاطر معلولیت ، یک نوع ویلچر برقی داشت که جابجائی خود از آن استفاده می کرد . اما با یک مشکل جدی مواجه شده بود . او می گفت : ” اندازه ویچلرش برای عبور از بین  خیلی از درها مناسب نیست ” . به همین خاطر او واقعا” نمی توانست از آن خیلی استفاده کند . اجازه بدهید با این مقاله اهمیت مسئله انتخاب صحیح ویلچر را بیشتر روشن کنیم .

بعضی شرکتهای تامین کننده ویلچر با گرفتن هزینه آن از بیمه ( یا شرکتهایی مانند   Medicare / Medicaid  ) ، ویلچر را به کاربر تحویل می دهند .  به این صورت که آن را بصورت  بسته بندی نزد کاربر برده ، آن را باز کرده  و مونتاژ می کنند و سپس احتمالا” دستورالعمل هایی را هم در مورد نحوه استفاده از آن  به کاربرارائه دهند .  سئوال این است که آیا این مراحل  ، درست است ؟ . روال کار طوری است که ظاهرا” همه سود می برند و خوشحال می شوند .  اما اگر ویلچر تحویل داده شده برای کاربر بطور کامل قابل استفاه نباشد خیلی بد می شود . این یکی از مشکلاتی است که باید از قبل پیش بینی شده باشد .

اگر تصمیم به انتخاب یک ویلچر از هر نوعی دارید ، چه دستی و یا برقی ، چه برای حمل و نقل ، چه برای استفاده های معمول یا چه تخصصی ، اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیافتد . شما باید قبل از خرید خود در مور دآن کاملا” فکر کنید و متوجه باشید که : « چه  چیزی می تواند اشتباه باشد ؟ »  . حقیقت این است که اگر این کار نکنید ، فقط چیزی را دریافت می کنید که سفارش داده اید ، نه آنچه را که به آن نیاز دارید .

بنابراین بیایید مسیر درست را طی کنید . ما در اینجا نکاتی را مطرح کرده ایم که توجه به آنها می تواند به خوبی به شما کند .

قبل از انتخاب یک ویلچر باید دو موضوع مهم به دقت بررسی کنید :

  1. نیازها و توانایی های خود .
  2. محیطی که می خواهید از ویلچر استفاده کند. ( خانه ، ماشین ، رفتن به فروشگاه ها، پیش پزشکان ، محیط کار و … )

اول : ارزیابی نیازهای خود .

باید بدانید که ، نیازهای شما می تواند مانند یک ” هدف متحرک” باشد . باید ببینید آیا وضعیت جسمی فعلی شما موقت است یا با گذشت زمان تغییرمی کند ؟ در هر حال وضعیت شما هر جور که باشد ، بهترین سناریو برای شما این است که از یک متخصص کاردرمانی یا فیزیوتراپ کمک بگیرید . البته می توانید به پزشک خود مراجعه و از او درخواست مشورت یا ارجاع کنید . این امکان هم وجود دارد که پزشک طی نامه ای شما را برای فیزیوتراپ یا کاردرمان معرفی کند . این متخصصین قادر هستند توانایی های فیزیکی و نیازهای جسمی شما را ارزیابی کنند . این کار برای تهیه ویلچری که واقعا” با نیازهای شما متناسب باشد ، درست و ضروری است .

مواجهه با گزینه های زیاد

هنگام انتخاب ویلچر شما با گزینه های زیادی مواجه خواهید شد ، چرا که ویلچرها انواع و اقسام زیادی دارند . وضعیت سلامتی شما هر چه که باشد ، اندازه بدن شما هر چه باشد : بزرگ یا کوچک ، کوتاه یا بلند ، باریک و یا پهن ، ویلچر برای شما وجود دارد . اگر به یک صندلی خاص ، تکیه گاه سر ، یا امکان خوابیده شدن ویلچر نیاز دارید ، چنین ویلچری برای شما وجود دارد . بنابراین انواع و اقسام ویلچر با اندازه ها، شکل ها و لوازم جانبی مختلف وجود دارند . اما نکته مهم این است که با مشاهده هر ویلچری فوری نگوئید که ” این  خوب است  ” و به قول معروف کار را فیصله ندهید . چیزی بگیرید که برای شخص شما مناسب و واقعا” مورد  نیاز شماست .

دوم : محیط مورد استفاده

هنگامی که تعیین می کنید ویژگیهای کدام ویلچر با نیازهای شما مطابقت دارد ، باید تصمیم بگیرید که آیا ویلچر انتخابی شما برای محیط منزل / ماشین / محل کار شما مناسب است یا خیر .

دلیل اصلی مرجوع کردن خیلی از ویلچرها  این است که آنها پهن تر از حدی هستند از بین درهای موجود درخانه یا ااماکن مورد نظرعبور کنند . متأسفانه این موضوع اکثرا” در مورد درب حمام صدق می کند .

اگر ویلچر شما از داخل درب رد نشود ، سه گزینه برای شما باقی می ماند:

  1. یک ویلچر باریک تر بگیرید .
  2. کسی را استخدام کنید تا عرض درب را زیاد کند .
  3. بلند شوید و راه بروید .

چه باید کرد ؟

دو بار اندازه گیری کنید ، یک بار خرید کنید .

به طرح کلی درب ورودی در شکل زیر نگاه کنید . این طرح به شما کمک می کند که یک ورودی را درست اندازه گیری کنید .

نمودار چارچوب درب

نمودار چارچوب درب

 

در واقع کوتاه ترین اندازه ، چیزی است که باید اندازه گیری شود. این اندازه معمولا” فاصله بین چارچوب ( ضربه گیرهای در ) است. اگر درب دارای ضربه گیر باشد باید فاصیله بین ضربه گیرها اندازه گیری شود . با این حال ، اگر درب بطور کامل نچرخد وباز نشود ( که معمول به این گونه خواهد بود ) ، باید لبه داخلی درب باز شده در نظر گرفته شود .

از جاهای دیگری که باید در مورد قابل استفاده  بودن ویلچر انتخابی خود دقت کنید می توان به سرویسهای بهداشتی  ، دسترسی به فضای گنجه ها ، محیط آشپزخانه ، میز غذاخوری یا میز کار و … اشاره نمود . درهرحال به اهداف خاصی که در مورد دسترسی ویلچر ممکن است داشته باشید ، توجه کنید .

به نیازهای خود هنگام حمل و نقل توجه کنید

در انتخاب ویلچر ، به نیازهای خود هنگام حمل ونقل و سفرهای درون شهری و برون شهری توجه داشته باشید  . آیا می توانید یک ویلچرسنگین و معمولی را در داخل خوردو گذاشته یا بیرون بیاورید ؟ . همچنین ویلچر انتخابی شما باید لوازم جانبی مختلفی داشته باشد تا بتواند نیازهای شما را برآورده کند . از جمله تشکچه  ژل ، باتری، تجهیزات حمل اکسیژن یا سینی برای غذا خوردن یا کیفهای پشتی که مفید و پرطرفدار هستند.

شرایط اضطراری را در نظر داشته باشید

نکته خیلی مهم این است : اگر شرایط اضطراری مثل آتش سوزی یا زلزله و … اتفاق بیافتد ، می توانید سریع از خانه خارج شوید ؟ ترجیحا” خودتان به تنهایی می توانید این کار را به راحتی انجام دهید ؟ . آیا برای ورود و خروج از منزل خود با پله یا مانع دیگری مواجه می شوید ؟ ممکن است برای تسهیل در ورود و خروج از منزل با ویلچر نیاز به رمپ داشته باشید . البته ممکن است برای ساخت یک رمپ نیاز به بررسیهای خاصی داشته باشید تا بهترین مناسب سازی برای شما فراهم گردد . درضمن هنگامی که از خانه خارج می شوید ، موانع موجود در بیرون را از قبل شناسائی کنید . در هر حال شرایط باید به گونه ای تامین شودد که بتوانید با ویلچر خود به راحتی و بطور ایمن از منطقه خطر دور شوید .

 در نهایت :  

اگر خودتان یا یکی ازعزیزانتان نیاز به ویلچر دارید ، سعی کنید  یک ویلچر مناسب برای او انتخاب کنید . فراموش نکنید که ویلچر به معنای منبع ناامیدی محسوب نمی شود و اینطور نیست که یک فرد ویلچری با محدودیتهای زیادی مواجه باشد .  در واقع ویلچر مناسب برای بهبود کیفیت زندگی شماست .

پس به یاد داشته باشید که برای انتخاب یک ویلچر مناسب  :

  • از متخصصین مجرب برای ارزیابی کاربر و نیازها و توانایی های او کمک بگیرید .
  • محیط ها و کاربردهای ویلچر را ارزیابی کنید.
  • دو بار اندازه گیری کنید . یک بار خرید کنید .