۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنایی با اجزای ویلچرهای برقی

شناخت اجزای ویلچرهای برقی، می تواند در انتخاب آنها  نقش موثری داشته باشد. بنابراین با آگاهی از اجزای آنها و نیاز کاربر، می توانیم انتخابی درست داشته باشیم.

آشنایی با اجزای ویلچرهای برقی

بطور کلی ویلچرهای برقی از قسمتهای زیر تشکیل شده اند:

  • لاستیکها:

    ویلچرهای برقی دارای دو لاستیک جلو و دو لاستیک عقب هستند. لاستیک های جلویی معمولاً ۶ اینچ ( حدود ۱۵ سانت ) و لاستیک های عقب ۱۲ اینچ ( حدود ۳۰ سانت ) قطر دارند و می توانند از نوع بادی یا توپر باشند. لاستیکهای بادی به جذب ضربه کمک کرده و سواری راحت تری را در زمین های ناهموار فراهم می کنند. با استفاده از لاستیک های توپر، نگرانی از کاهش فشار هوا و مشکلات پنچری برطرف خواهد شد.

  • موتور:

    هر ویلچر برقی دارای یک جفت موتور متصل به جعبه دنده چرخ های بزرگ است. آنها قدرت لازم برای رانش ویلچر را فراهم می کنند. ولتاژ آنها معمولاً ۲۴ است. میزان وات، قدرت آنها را نشان می دهد. هرچه وات موتور بالاتر باشد، موتور قدرت بیشتری داشته و در نتیجه با گشتاور بیشتر، برای صعود از دامنه ها مناسب خواهد بود. RPM  (چرخش در دقیقه)، سرعت موتورها را نشان می دهد.

  • بخش کنترل دستی ویلچر:

    در واقع قسمت کنترل کننده ویلچر برقی، مغز ویلچر برقی محسوب می شود. این  قسمت شامل یک دسته کوتاه ( جوی استیک ) و واحد قدرت است. در برخی از ویلچرهای برقی، جوی استیک و واحد قدرت، به صورت یک تکه هستند. ویلچر در مدار داخلی خود یک پل اچ مانند دارد که میزان و جهت جریان را کنترل می کند. با استفاده از جوی استیک، حرکت ویلچر برقی کنترل می شود. بطوری که در هر جهتی حرکت داده شود، ویلچر به آن سمت حرکت می کند. آمپر کنترل کننده ، قدرت را نشان می دهد. معمولاً کنترل کننده های ویلچرهای  برقی چینی  ۵۰ آمپر هستند. اما ویلچرهای برقی با سرعت بالا دارای کنترل کننده ۱۰۰ آمپر یا بالاتر هستند . هرچه آمپر بالاتر باشد، گشتاور و سرعت آن بیشتر خواهد بود.

  • صندلی و دسته صندلی:

    برای ایمن نگه داشتن کاربر، هنگام سوار شدن بر روی آن، دسته های صندلی ویلچرهای برقی، قوی ساخته شده اند. ابعاد صندلی باید متناسب با اندازه گیری بدن و راحتی آن انتخاب شود. هرچه ناتوانی فرد بیشتر باشد، لازم است صندلی و دسته آن، پشتیبانی بیشتری را برای کاربر فراهم کند.

  • کمک فنر ( جاذب ضربه ):

    کمک فنرها ازقطعات بسیار مفید ویلچر برقی محسوب می شوند. درصورتی که کاربر بخواهد بیشتر اوقات خود را روی ویلچر و در بیرون از منزل سپری کند، کمک فنرها راحتی بیشتری را برای رانش آن ایجاد می کنند و در نتیجه فشار کمتری به ستون فقرات او در زمین های ناهموار وارد خواهد شد.

  • باتری ها:

    هر ویلچر برقی دارای یک جفت باتری است که نیروی لازم برای حرکت ویلچر را تأمین می کند. معمولا” این نوع باتری ها از نوع خشک بوده و نیاز به سرویس نگهداری خاصی ندارند. AH به معنای آمپر ساعت است که ظرفیت نگهداری شارژ باتری ها را نشان می دهد. هرچه AH بالاتر باشد، ویلچر توانایی این را دارد که مسافت بیشتری را بپیماید. باتری AH باید حداقل به اندازه ای باشد  که نیازی به شارژ،  بیش از یک بار در روز نباشد.