۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اندازه گیریها برای صندلی مناسب ویلچر

صندلی ویلچر از اجزاء مهم آن محسوب می شود که اگر به درستی و با اندازه های مناسب انتخاب شود ، نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از عوارض حاصل از بد نشستن به دنبال خواهد داشت . از این رو ، توجه به اندازه های مناسب قسمتهای مختلف صندلی بسیار مهم است که باید متناسب با ابعاد بدنی هر کسی ، به درستی تنظیم شود .

بطور کلی شما نباید هنگامی که روی صندلی ویلچرنشسته اید ، تحت فشار قرار داشته باشید . اما باید فضای کافی برای حرکت کردن داشته باشید ، باید بتوانید تا حد امکان بالاتنه را به راحتی بچرخانید و دستها را حرکت دهید . درهرحال ، باید بدن در حالت نشسته به خوبی حمایت شود . اما نباید حفظ وضعیت بدن خسته کننده و دشوار باشد  .

برای دستیابی به اندازه گیری دقیق از بدن خود ، به کمک نیاز خواهید داشت . قبل از هر چیز طمینان حاصل کنید که راحت نشسته باشید  ، پشت شما تا حد امکان صاف باشد  ، رانها در زاویه۹۰ درجه ( یک زاویه راست ) و پاهای بر روی کف قرارگرفته باشد و به خوبی پشتیبانی شود . لباس و کفش های معمولی خود را بپوشید .اگر نیازهای پیچیده ای برای نشستن داشته باشید ، ممکن است مجبور شوید اندازه گیری ها را متناسب با نیاز های خود تعیین کنید و سپس توصیه ها و مشاوره های تخصصی را بگیرید  .

اندازه گیریها را بر اساس موارد زیر انجام داده و آنها را ( بر حسب سانتیمتر) ثبت کنید .

(a)عرض نشیمن ( نه عرض کلی ویلچر ) – عبارتست از فاصله بین وسیع ترین قسمت از باسن یا رانها ، به علاوه حداکثر ۲ سانتیمتر از هر دو طرف . اندازه گیری عرض نشیمن / پشت صندلی باید به اندازه کافی و با لباس زمستانی انجام شود ، عرض نشیمن نباید خیلی زیاد باشد ، چرا که باعث می شود برای داشتن تکیه گاه به پهلوها خم شوید . اگر قدرت بالا تنه و کنترل ضعیفی دارید ، این موضوع بسیار مهم است . شما نباید برای دسترسی روی دسته صندلی ها و دستیابی به چرخ ها مشکل داشته باشید .  بنابراین اگر، در هنگام نشستن ، وسیع ترین قسمت پایین یا باسن شما ۴۲ سانتیمتر باشد ، باید به دنبال عرض صندلی حدود ۴۶ سانتیمتر جستجو شود .    

 

عرض نشیمن ( نه عرض کلی ویلچر )

(b) عمق صندلی – عبارتست از : فاصله پشت باسن تا پشت زانو ، منهای ۲ سانتیمتر . اگر در طول پا ها اختلاف دارید، پای کوتاه را اندازه گیری بگیرید . بنابراین اگر هنگام نشستن ، فاصله بین پشت باسن و پشت زانوی شما ۴۶ سانتیمتر باشد ، باید عمق صندلی را حداکثر ۴۴ سانتی متر در نظر بگیرید . اگر عمق صندلی بزرگتری را انتخاب کنید ، به پشت زانوی شما فشار زیادی وارد خواهد شد .

عمق صندلی

(c) ارتفاع دسته صندلی – فاصله بین نشیمن و آرنج هنگامی که بصورت خمیده و  در یک زاویه تقریبی راست (طوری که روی دسته صندلی در حالت استراحت است ) قرار دارد . اطمینان حاصل کنید که به یک سمت خم نشده باشید .

(d) طول پایه و ارتفاع نشیمن – عبارتست از فاصله عمودی بین پشت زانو تا پاشنه کفش . این اندازه ، فاصله نشیمن ویلچر ، تا جا پایی را می دهد. ۴ سانتی متر به ارتفاع کلی صندلی از کف تا نشیمن اضافه کنید. اگر فرد پاهای بلند داشته باشد ، ممکن است لازم باشد جاپایی ها بیشتر به بیرون زاویه داشته باشند ، تا از گیر کردن  پاها و یا برخورد به موانع جلوگیری شود .

(e) عرض پشتی – عبارتست از پهن ترین فاصله در پشت ، درست زیر بغل . تکیه گاه صندلی در ویلچرهای دستی  معمولا” به اندازه عرض صندلی است . اگر پشت شما ، خیلی پهن تر از باسن / ران ها باشد و نیاز به حمایت در ارتفاع بالاتری داشته باشید ، ممکن است مجبور شوید که از صندلی پهن تری یا پشتی تخصصی تری استفاده کنید  .

عرض پشتی

 

(f)  ارتفاع پشتی صندلی – این اندازه بستگی به این دارد که  تا چقدر حمایت نیاز است . برای افرادی دارای قدرت بدنی خوب ، تکیه گاه کوتاهتری در نظر گرفته می شود. اندازه گیری های  زیر را با توجه به سطح پشتیبانی مورد نیاز انجام دهید :

  1. فاصله عمودی بین سطح نشیمن تا پایین اسکپولا ( تیغه شانه ) ، در صورتی که شما قادر به نشستن راحت با حداقل حمایت پشت باشید .
  2. فاصله عمودی بین سطح صندلی و بالای شانه ، اگر شما نیاز به حمایت تمام ستون فقرات باشید.
  3. فاصله عمودی بین سطح صندلی تا برجستگی پشت سر، اگر شما نیاز به حمایت سر نیز داشته باشید .

ارتفاع پشتی صندلی