۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنایی اجمالی با قطعات ویلچر برقی

آشنایی با قطعات ویلچر برقی

ویلچرهای برقی از قسمتهای اصلی زیر تشکیل شده اند :

  • چرخ ها:
     ویلچرهای برقی دارای دو چرخ جلو و دو چرخ عقب هستند. معمولاً لاستیک چرخهای های جلو ۶ اینچ و لاستیک چرخهای عقب ۱۲ اینچ هستند . آنها می توانند از نوع  بادی یا توپر باشند . نوع بادی جذب ضربه بهتری دارد و سواری راحت تری را در زمین های ناهموار فراهم می کند .  اما با استفاده از لاستیک های توپر دیگر نباید نگران کمبود باد یا پنچری و مشکلات سوراخ شدن آن بود.
  • موتور:
     هر ویلچر برقی دارای یک موتور متصل به جعبه دنده چرخ های بزرگ است . آنها قدرت رانش ویلچر را فراهم می کنند. ولتاژ آنها معمولاً ۲۴ است . وات آنها قدرت آنها را نشان می دهد . هرچه وات بالاتر باشد ، موتورآن دارای گشتاور بیشتری بوده و برای صعود از دامنه ها قدرت بیشتری خواهد داشت . RPM ( چرخش در دقیقه) سرعت موتور را نشان می دهد .
  • کنترل ها:
     قسمت کنترل ویلچر برقی در واقع مغز آن محسوب می شود. این قسمت شامل یک دسته کوچک مربوط به رانش ویلچر ( جوی استیک ) و واحدهای برق و قدرت آن است . در برخی از ویلچرهای برقی ، جوی استیک و واحد قدرت به صورت یک تکه هستند و در مدار داخلی خود دارای یک پل H  هستند  که میزان و جهت جریان را کنترل می کند . معمولا” با دسته کوچک کنترل ویلچر برقی  می توان حرکت آن را کنترل نمود . ویلچرهای برقی در هر جهتی که دستگیره آن جابجا شود ، حرکت می کنند. آمپر مندرج روی کنترل کننده ، قدرت آن را نشان می دهد. معمولاً کنترل کننده های ویلچرهای برقی چینی ۵۰  آمپر هستند . معمولا” ویلچر برقی با سرعت بالا مخصوص در فضاهای باز و دارای کنترل کننده ۱۰۰ آمپر یا بالاتر هستند . هرچه آمپر بالاتر باشد ، گشتاور و سرعت آن بیشتر خواهد بود .
  • صندلی و دسته صندلی:
     برای ایمن نگه داشتن کاربر هنگام سواری ، دسته صندلی ویلچرهای برقی محکم هستند . ابعاد صندلی باید مطابق اندازه گیری بدن و راحتی آن تنظیم شود . هرچه ناتوانی فرد بیشتر باشد باید حمایت بیشتری از جانب دسته صندلی و نشیمن آن فراهم گردد.  
  • کمک فنر( ضربه گیر ):
     کمک فنرها از قطعات بسیار مفید ویلچرهای برقی محسوب می شوند ، بخصوص برای کسانی که بیشتر اوقات خود را بیرون از منزل و روی ویلچر سپری می کنند . این قطعات باعث کاهش ضربه به نواحی ستون فقرات و بدن هنگام رانش در زمین های ناهموار بیرون منزل شده و سواری راحتی را برای کاربران فراهم می کنند .
  • باتری ها:
    هر ویلچر برقی دارای یک جفت باتری است که نیروی برق آن را تأمین می کند. آنها از نوع خشک ( بدون اسید ) بوده و نیازی به سرویس نگهداری خاصی ندارند. AH به معنای آمپر ساعت است که ظرفیت نگهداری شارژ باتری ها را نشان می دهد. هرچه AH باتری بالاتر باشد ، میزان مسافتی که طی می کند ،  بیشتر خواهد بود . حداقل AH  باتری باید به اندازه ای باشد که نیازی به شارژ آن بیش از یک بار در روز نباشد.

انواع ویلچر برقی

ویلچرهای برقی انواع و اقسام متنوعی دارند که در بر اساس آیتمهای مختلف انتخاب می شوند . در اینجا به دو مورد یعنی بر اساس : محل مورد  استفاده ، چرخهای محرکه اشاره می شود :

انواع بر اساس محل مورد استفاده ( سطحی که می خواهیم روی آن حرکت کند)

  • ویلچرهای برقی مخصوص فضاهای داخلی ساختمان:
     این نوع ویلچرها برای استفاده در فضاهای داخلی که زمین آنها مسطح است مناسب هستند . این نوع ویلچرهای برقی معمولاً از نوع تاشو بوده و دارای باتری های کوچک و کنترل کننده کم آمپر هستند . مزیت بزرگ چنین ویلچرهایی این است که می توان به راحتی آنها را برای جابجایی و حمل و نقل جمع کرد .
  • ویلچرهای برقی مخصوص داخل و بیرون ساختمان:
     از این ویلچرها می توان هم برای داخل و هم برای خارج منزل و ساختمان استفاده کرد ، اما برای پیمودن مسافتهای طولانی و زمین های ناهموار مناسب نیستند . سرعت آنها معمولاً ۴ مایل در ساعت است.
  • ویلچرهای برقی مخصوص بیرون ساختمان:
     این نوع ویلچرها دارای چارچوب قوی و ، همچنین مجهز به باتری های بزرگ و کنترل کننده و موتورهای قدرتمند هستند . به طور کلی قابلیت تاشو ندارند و بخاطر مجهز بودن به کمک فنر ، سواری راحتی را روی زمین های ناهموار فراهم می کنند . همچنین دارای سیستم روشنایی مناسب برای حرکت در خیابان ها هستند.

انواع بر اساس چرخ های محرکه

ویلچرهای برقی را می توان بر اساس چرخ های محرک ( چرخهایی که نیروی موتور به آنها منتقل می شود ) نیز طبقه بندی کرد.

ویلچرهای برقی را می توان بر اساس چرخ های محرک ( چرخهایی که نیروی موتور به آنها منتقل می شود ) نیز طبقه بندی کرد . در برخی از آنها چرخهای محرک در جلو قرار دارند ، در برخی دیگر چرخ های میانی و در یکسری هم چرخ های عقب به عنوان چرخهای محرک می باشند . ویلچرهای دارای چرخهای محرکه عقب برای رانندگی سریع در فضاهای بیرونی مناسب هستند . سایر موارد برای جابجایی در فضاهای تنگ مناسب هستند .

ویژگی های ویلچرهای برقی

ویلچرهای برقی دارای ویژگیهای مختلفی می باشند . برخی از ویلچرهای برقی ساده هستند ، اما برخی از آنها دارای صندلی با قابلیتهای مختلف از جمله مانند توانایی شیب دار شدن ،  یا حالت خوابیده و ایستاده هستند . خصوصیت شیب دارشدن برای آزاد کردن فشار از روی بدن مناسب است تا از بروز زخم های فشاری جلوگیری کرده و تعادل خوبی را درحالت نشسته برای افراد تتراپلژی فراهم کند .

ویچرهای با قابلیت ایجاد حالت ایستاده فوائد زیادی برای کاربران داشته و می توانند نقش مهمی را در سلامتی آنان ایفا کنند . از جمله اینکه ایستادن به حفظ تراکم استخوان کمک نموده و فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد .