۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

انتخاب ویلچر برقی بر اساس نوع محیط مورد استفاده

ویلچرهای برقی بر اساس محیطی که قراراست مورد استفاده قرارگیرند، دارای ویژگی‌های گوناگونی هستند که بهتر است هنگام انتخاب آنها به قابلیت‌های آنها توجه داشت. انواع ویلچر برقی با توجه توانایی آنها در محیط‌های مختلف بصورت زیر تقسیم بندی شده اند:

ویلچرهای برقی مخصوص فضاهای داخلی –  این نوع ویلچرها برای استفاده در محیط‌های سربسته و فضاهای داخلی مثل منزل که سطح آنها مسطح است، مناسب هستند. این ویلچرها معمولاً دارای صندلی برقی تاشو هستند، همچنین مجهز به باتری‌های کوچک و کنترل کننده با آمپر پائین هستند. مزیت بزرگ چنین ویلچرهایی این است که می‌توانند برای جابجا کردن آنها روی خودرو به راحتی جمع ( تا ) شوند.

ویلچرهای برقی مخصوص فضاهای داخلی و روباز –  از این ویلچرها می‌توان برای داخل و خارج منزل استفاده کرد، اما برای مسافت‌های زیاد و حرکت روی زمین های ناهموار مناسب نیستند. سرعت این ویلچرها ها معمولاً ۴ مایل در ساعت ( حدود ۵/۶ کیلومتر در ساعت ) است.

ویلچرهای برقی مخصوص فضاهای رو باز – این ویلچرها دارای چارچوب  محکم، باتری‌های بزرگ و کنترل کننده و موتورهای قدرتمند هستند. به طور کلی آنها مجهز به کمک فنر بوده تا سواری راحتی را روی زمین های ناهموار فراهم کنند. همچنین سیستم روشنایی خیلی خوبی برای حرکت در خیایان‌ها و جاده‌ها دارند.

ویلچرهای برقی در مدل‌های مختلف و دارای ویژگی‌های متنوع و قیمت متفاوت در دسترس هستند. اینکه کدام نوع ویلچر برقی برای شما مناسب است به عوامل مختلفی بستگی دارد. دراینجا دستورالعمل انتخاب ویلچر برقی بر اساس نوع فضای استفاده مورد بررسی قرار گرفته است:

  • اگر بیشتر اوقات خود را را در خانه می‌گذرانید و خیلی بیرون نمی‌روید، ویلچرهای برقی مخصوص فضاهای داخلی برای شما مناسب است. این نوع ویلچرها ارزان تر، و سبک هستند و می‌توانند به راحتی برای حمل و نقل جمع شوند و یا در ماشین قرار داده شوند.

Electric wheelchair

  • اگر گاهگاهی، از خانه بیرون می روید، اما دوست دارید ویلچرتان را هم  با ماشین حمل کنید، ویلچرهای مخصوص فضاهای بیرونی نیز برای شما مناسب است.

wheelchair

  • اگر بیرون از خانه و به جاهای دور و روی زمین‌های ناهموار و خیابانها می‌روید، ویلچرهای مخصوص بیرون که سنگین باشند و با چارچوب یک تکه ( غیر تاشو)، دارای کمک فنر ، باتری‌های بزرگ و سیستم روشنایی به خوبی برای شما کار خواهند کرد.

Special wheelchairs

  • اگر آسیب نخاعی گردنی یا تتراپلژی هستید و نمی‌توانید فشارهای وارده بر بدن خود را آزاد کنید و به زخم های فشار حساس هستید، ویلچرهای برقی با ویژگی‌های شیب دار شونده و خم شونده برای شما خوب است.
  • اگر موضوعاتی مانند تراکم استخوان و سایر مزایای سلامتی برای شما مطرح است، ویلچر برقی باقابلیت ایستاده مناسب تر خواهد بود.

ویژگی‌های ویلچربرقی

برخی از ویلچرهای برقی ساده هستند، اما یکسری از آنها دارای ویژگی‌های مختلف مانند قابلیت شیب دار شدن، یا حالت خوابیده و حالت ایستاده دارند. مزیت خاصیت شیب دارشدن این است که می‌تواند باعث آزاد شدن فشار از روی بدن شده تا از بروز زخم‌های فشاری جلوگیری کرده و تعادل خوبی در حالت نشسته برای افراد تتراپلژی فراهم کند. ویلچرهای با قابلیت حالت ایستاده مزایای زیادی برای کاربران دارند. حالت ایستاده به حفظ تراکم استخوان کمک کرده و فواید زیاد دیگری نیز برای سلامتی دارد.

Electric wheelchairs

انتخاب ویلچر برای فضاهای باز

Wheelchair for outdoor

اگر به دنبال یک ویلچر برقی سنگین وقوی هستید، قبل از خرید نکات زیر را بخاطر داشته باشید:

  1. اول از همه باید چارچوب محکم و یک تکه داشته باشد. البته با توجه به توانایی خودتان در جمع کردن آن می‌توانید تصمیم بگیرید.
  2. برای جلوگیری از فشار و ضربه به ستون فقرات و بهره مندی از یک سواری راحت روی مسیرها یا زمین های ناهموار، باید دارای کمک فنر باشد.
  3. باتری‌ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوانید مسافت‌های زیاد را طی کنید.
  4. کنترل کننده و موتورها باید قدرت کافی را داشته باشند تا بتوانند گشتاور و سرعت خوبی را به شما ارائه دهند.
  5. قبل از خرید ویلچر برای فضاهای روباز، باید در مورد سرعت آن خیلی دقت کنید. اگر می‌خواهید از آن برای حرکت در خیابان‌ها استفاده کنید، بایستی سرعت آن  تا ۶ مایل در ساعت (۱۰ کیلومتر) یا بالاتر باشد.
  6. برای رانندگی ایمن در خیابان‌ها باید ویلچربرقی به سیستم روشنایی خوبی مجهز باشد.
  7. اگر هر دو لاستیک جلو وعقب بزرگ اما توپر باشند، دیگر در مورد مشکلات پنچری دغدغه و نگرانی نخواهید داشت. اما سواری خیلی نرمی نخواهید داشت.