۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چهار اقدام اولیه در مقابله با آسیب نخاعی ( C4 در برابر C6 )

آسیب نخاعی گردنی (SCI) در واقع یک آسیب جدی و به طور بالقوه کشنده محسوب می شود . طناب نخاع گردنی ، متشکل از مهره های C1 تا  ۷ C در انتهای بالای ستون فقرات ناحیه گردن ،  و شامل اعصاب نخاعی C1  تا  C8  است. آسیبهای نخاعی گردنی وخیم ترین نوع آسیب نخاعی محسوب شده و می توانند یک یا هر دو طرف بدن را درگیر کنند .
اگرچه سطوح C4 و C6 نخاع در کنارهم قرار دارند ،  اما عملکردهای مختلفی را کنترل می کند. هر گونه آسیب به هر یک از این سطوح می تواند منجر به تأثیرات متفاوتی بر حرکات و عملکردهای بدن در پائین تر از محل آسیب شود .

آسیب نخاعی C4 ( بخش میانی مهره های گردنی )

این سطح مرکزی از ستون فقرات گردنی شامل اعصابی است که به دیافراگم منتهی می شوند که با انقباض و کشیدن هوا به داخل ریه ها به تنفس کمک می کنند . اغلب اوقات ، وقتی کسی در سطح ۴ C یا بالاتر دچار آسیب نخاعی شده باشد ، در زیر محل آسیب فلج شده و معمولا”به طور شبانه روزی به دستگاه تنفس نیاز دارد . اغلب آسیب دیدگان ، مسائل مربوط به کنترل عملکرد مثانه یا روده و محدودیت دامنه حرکتی اندامها را تجربه می کنند.
متأسفانه ، هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند بطورکامل صدمات ناشی از ضایعات نخاعی در این سطح را برگرداند . در عوض ، مراقبت های پزشکی بر جلوگیری از آسیب بیشتر و استفاده از عملکرد های موجود تمرکز دارند .

آسیب نخاعی ۶C ( بخش پائین مهره های گردنی )

آسیب نخاعی۶C ناحیه سوم پایین نخاع گردنی را در گیر می کند. اگرچه این نوع آسیب ها می توانند هر عملکردی در زیر قفسه سینه را تحت تأثیر قرار دهند و منجر به کوادری پلژی شوند ، اما باز هم به طور معمول نسبت به آسیب های ستون فقرات گردنی فوقانی یا میانی عواقب خفیف تری دارند . برخی از بازماندگان آسیب نخاعی ۶C مشکلات مربوط به کارکردهای ساعد یا مچ دست را تجربه می کنند ، در حالی که عده ای دیگر باز هم می توانند با استفاده از کنترلهای دستی با خودروهای مناسب سازی شده رانندگی کنند.
مقابله با آسیب های نخاع
پس از آسیب نخاعی ، موضوع مهم این است که برای کمک به بهبود زندگی روزمره ، اقداماتی انجام شود . که در زیر به برخی از این اقدامات اشاره گردیده است:
۱٫    اقدامات درمانی زود هنگام و مداوم
پس ازآسیب نخاعی ، بر اهمیت جستجوی مداخلات زودهنگام پزشکی و تداوم درمانهای تخصصی تأکید بسیار شده است . این کار نه تنها به شما کمک می کند که پیشرفت آسیب را به حداقل برسانید ، بلکه به حفظ عملکردهای فعلی مصدوم هم کمک می کند . یکسری درمانهای جدید ، مانند تحریک الکتریکی اپیدورال ، نیز وجود دارند که نتایج امیدوار کننده ای را در کمک به برخی از بازماندگان آسیب نخاعی در بازیابی قدرت حرکات اندامهای خود بطور محدود نشان داده اند . تحقیقات بر روی آزمایش سلولهای بنیادی حیوانات آزمایشگاهی نیز ادامه دارد تا مشخص شود که آیا امکان بازسازی بافتهای آسیب دیده نخاع وجود دارد یا خیر .
۲٫    ارتباط با سایر افراددچار آسیب نخاعی
ارتباط با دیگر افراد دچار آسیب نخاعی می تواند نقشی کلیدی در بهبودی فرد داشته باشد. این کار را می توان بصورت ملاقات حضوری یا در صورت عدم امکان ونبود آنان در نزدیکی محل زندگی ، بصورت ارتباط اینترنتی و آنلاین انجام داد. موضوع مهم این است که بدانید تنها نیستید و افراد دیگری هم هستند که همانند شما بوده اند و الآن در مسیر بهبودی قرار دارند . افرادی که از آسیب دیدگی مشابه شما رنج می برند ، نه تنها می توانند مشوق و حامی شما باشند ، بلکه می توانند در مورد چگونگی انجام کارهای روزمره ، توصیه ها یا نکات مفیدی را به شما ارائه دهند . فراموش نکنید که بعضی از  آنها تجربه و بینشی دارند که هیچ متخصص و پزشکی نمی تواند آنها را ارائه دهد .
از جمله موضوعاتی که می توانید با همسانان خود در مورد آنها بحث وتبادل نظر کنید شامل نحوه کنترل مثانه یا روده ، روشهای کاهش فشار ، تمریناتی برای تمرکز و آرامش و انواع داروها / تجهیزات پزشکی یا فن آوری های کمکی مانند ویلچر ، تخت ها و خیلی موضوعاتی که مفید به نظر می رسند . علاوه بر اینها ، می توانید در مورد فعالیت های تفریحی یا سرگرمی هایی که می توانید  بعد از آسیب در آنها دخیل باشد تبادل نظر کنید.
۳٫    درگیر شدن در روشهای درمانی مبتنی بر فعالیت بدنی
جلسات درمانی مبتنی بر فعالیت بدنی ، شما را قادر می سازد تا با کمک به حرکت دادن اندامهای بدن و جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات ، بهبودی و سلامتی بدن خود را افزایش دهید . دیوید هیل ، که پس از آسیب دیدگی نواحی  C4-5، توانایی استفاده از دست و پاهای خود را از دست داد ، توانست برخی از کنترل های بالاتنه و توانایی حرکتی کنترل جلو به عقب و پهلو به پهلوی خود را تا حدود زیادی بازیابی کند .
این نوع روشهای درمانی ، نه تنها برای توان بخشی جسمی بلکه برای بهبود وضعیت روحی روانی در نظر گرفته شده اند . براساس مطالعات انجام شده  در سیستم شبکه آسیب نخاعی منطقه شمال غرب دانشگاه واشنگتن ، افسردگی در بین افراد دچار آسیب نخاعی بین ۱۱ تا ۳۷ درصد است . احساسات و سلامت روانی  فرد – چه مثبت و چه منفی – در بهبودی او نقش مهمی دارند  و داشتن یک دیدگاه مثبت می تواند به بهبود روحیه و مبارزه با افسردگی تا حد قابل ملاحظه ای کمک کند.
۴٫    دریافت حمایتهای حقوقی و مالی
وقتی کسی با یک ضایعه نخاعی ناشی از سهل انگاری افراد مانند تصادف اتومبیل یا یک محصول معیوب مواجه می شود ، در برابر کوهی از هزینه ها و صورتحسابها قرار می گیرد . از این رو قابل درک است که چرا باید به دنبال جبران آسیب ها باشد . این افراد باید به دنبال هر گونه حمایتهای مالی ممکن باشند تا بتوانند بودجه مورد نیاز برای ادامه درمان های پزشکی و درمانی خود را تأمین کنند و همچنین برای جبران حقوق از دست رفته و رنجی که از آسیب دیدگی متحمل می شوند مورد حمایت قرار گیرند . یک وکیل متخصص در زمینه جراحات آسیب زا می تواند کمک کرده و وضعیت او را ارزیابی ، تا در صورت لزوم برای او پرونده تشکیل داده و پیگیریهای لازم را انجام دهد .