۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

زندگی پس از آسیب نخاعی

life-after-spinal-cord-injur

در ایالات متحده حداقل ۲۶۵٫۰۰۰ نفر با آسیب نخاعی زندگی می کنند وهر ساله بین ۱۱،۰۰۰ تا ۱۲،۵۰۰ مورد آسیب نخاعی جدید اتفاق می افتد . اگر شما به تازگی آسیب نخاعی را تجربه کرده اید ، ممکن است با حجمه ای از اطلاعات گیج کننده که توسط پزشکان ،عزیزان و دیگر مراقبین به شما ارائه می گردد ، مواجه شوید . اما بطورکلی ، آنچه که شما واقعا” می خواهید بدانید این است که زندگی شما بعد از آسیب نخاعی ، چگونه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .

حقیقت این است که هیچ کس ، حتی پزشک شما ، نمی تواند با اطمینان کامل به این موضوع پاسخ دهد . چراکه آسیب های نخاعی غیر قابل پیش بینی هستند . برخی از بازماندگان آسیب نخاعی با وجودجراحات فاجعه باری که پیدا کرده اند ، خود به خود راه افتند . در حالی که یکسری از آنها بعد از سالها درمان های فیزیکی تنها می توانند انگشتان دست خود را حرکت دهند .  اتفاق نظر بر این است که بازماندگانی که سخت تلاش می کنند ، زندگی سالم تری را انتخاب می کنند  ، بهداشت روانی بهتری دارند ، و هرگز تمایل به کسب نتایج بهتر را از دست نمی دهند . شما هم اگر دچار آسیب نخاعی  شده اید ، می توانید به صفوف آنها ملحق شوید ، حتی اگر بهبود جسمی تان آهسته تر از آن است که دوست دارید . در این مقاله  به چند نکته ای  که باید در مورد زندگی پس از آسیب نخاعی بدانید  ،عنوان شده است :

 

محل ضایعه

هر چند پیش بینی دقیق جریان آسیب نخاعی غیر ممکن است  ، اما شناخت محل آسیب می تواند کمک کند تا بتوان میزان ناتوانی فرد را تعیین کرد . ضایعات نخاعی گردنی شدید ترین نوع آسیبها هستند ، که به ناچار منتج به کوادری پلژی ( فلج چهار اندام ) می شوند . هرچه آسیب به سمت پایین تر ستون فقرات باشد ، میزان تهدید زندگی آن کمتر و احتمال ناتوانیهای حرکتی کاهش می یابد .

از سوی دیگر ؛ کامل یا ناکامل بودن آسیب نخاعی نیز موضوع مهمی است . آسیب های کامل که در اثر فشردگی کامل یا قطع نخاع ایجاد می شوند ، شانس بهبودی مطلوب را  به طور قابل توجهی کاهش  می دهند . در مقابل ، چشم انداز بهبودی در آسیب های نخاعی ناکامل  بهتر است ، چرا که با گذشت زمان ، کاهش تورم و فشردگی نخاع نیز کمتر می شود . بطورکلی صرف نظر از محل ضایعه نخاع ، مطمئن باشید که درمان های فیزیکی ( فیزیوتراپی ) و داشتن یک شیوه زندگی سالم واقعا ” می تواند تفاوت ایجاد کند ، به طوری که نا امید نمی شوید .

توانایی های بدنی بعد از اسیب نخاعی تغییر خواهد کرد

افرادی که بعد از آسیب های نخاعی زنده می مانند ، اغلب دچار فلج اندامها می شوند  ، که علامت بسیار وخیمی دارند . اما فقط حرکت نیست که تحت تاثیر قرار می گیرد . بلکه ، بسته به محل و ماهیت آسیب ، علائم دیگری نیز  ممکن است تجربه شوند که عبارتند از :

  • مشکل کنترل دفع مدفوع و یا ادرار .
  • مشکل در عملکرد جنسی از جمله تحریک ، میل جنسی ، باروری
  • درد در محل آسیب ، یا تصور درد ، که گاهی به جاهای دیگر هم منتشر می یابد
  • احساس سوزش و مورمور شدن
  • تغییرات حسی در سراسر بدن .
  • مشکلات گوارشی .
  • سخت شدن تنفس بدون کمک ، تغییرات تنفسی از جمله ایجاد آپنه خواب ؛
  • مشکلات پوستی ، به خصوص زخم بستر . داشتن فعالیت بدنی مناسب می تواند با این مسئله کمک کند ، چرا که معمولا ” زخم بستر محصول سپری کردن طولانی روی تخت است .

ممکن است با مسائل مربوط به بهداشت روانی مواجه شوید 

فلاسفه بزرگی مانند رنه دکارت خیلی تلاش کردند تا  استدلال کنند که ذهن و بدن ، موجودیت جداگانه ای ندارند . بر این اساس ؛ و هر آن چه بر بدن تاثیر می گذارد ،  روح وروان را هم تحت تاثیر قرار می دهد . چالش های زندگی با آسیب نخاعی می تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود . تغییرات ایجاد شده در بدن ممکن است این گونه عوارض روحی را تشدید کنند . به عنوان مثال ، برخی داروها می توانند فرایندهای پردازش انتقال دهنده های عصبی خاص مغز شما را تغییر دهند ، که همین موضوع به نوبه خود باعث می شود افراد نخاعی نسبت به بیماری های روانی آسیب پذیرتر شوند .

مطمئنا” فرد پس از آسیب نخاعی نیاز به پشتیبانی روانی دارد ، بنابراین ، باید به پیگیریهای درمانی و عضویت در یک گروه پشتیبانی مورد توجه خاص قرار گیرد . اگر احساس شکست و خودکشی دارید ، بهترین کار این است که این موضوع را با کسی که شما را دوست دارد ، مطرح کنید  .

 

فیزیک درمانی واقعا” موثر است

 خیلی از افراد دچارآسیب نخاعی ، تمایلی به درمانهای فیزیکی ندارند ، به ویژه پس از اینکه ، در طول ماه های اول پس از آسیب می فهمند که با چه مشکلاتی مواجه خواهند شد  . ممکن است به نظر غیر ممکن برسد که چند حرکت ساده بتواند به بهبودی فرد کمک کند . اما درمانهای فیزیکی دارای قدرت برقراری ارتباط مجدد مغز و ستون فقرات را دارند ، و فرد را قادر می سازد تا بر کمبودهای بی شمار خود غلبه کند . در مورد هر چیز مرتبط با آسیب نخاع ، هیچ تضمینی وجود ندارد ، اما مطمئنا”هر کسی با فیزیوتراپی  می تواند حداقل تاحدی پیشرفت را ایجاد کند . در این میان برخی از مجروحین نخاعی پیشرفتی باور نکردنی داشته اند .

 

شما بیشتر در معرض برخی از عوارض جسمی قرار می گیرید

آسیب نخاعی باعث می شود فرد نسبت به برخی ازعوارض پزشکی ، به ویژه عفونت های پوستی و چاقی آسیب پذیرتر شود . اولین علت مرگ پس از آسیب نخاعی ، عفونت های تنفسی هستند که تبدیل به ذات الریه می شود ، اما علائم دیگری نیز می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند . زندگی با یک آسیب نخاعی به این معنی است که شما بطورجدی تری نیاز به توجه دارید . بنابراین هر گونه علائم غیر عادی را تجربه می کنید ، بلافاصله آن را به پزشک خود گزارش کنید .

 

آسیب های شما تغییر خواهند کرد

یک چیزی که کاملا” مشخص شده ، این است که : خصوصیات آسیب شما ، در امروز با آنچه که یک یا ۱۰ سال بعد با آن مواجه خواهید شد ، کاملا متفاوت است . آسیب های نخاعی در طول زمان تغییر می کنند ، به ویژه در هفته های اول، هنگامی که تورم یک مشکل مهم است .این پزشک است که می تواند دقیق ترین پیش بینی را برای نحوه تغییرات آسیب شما در طول زمان داشته باشد ، اما هیچ روش بدون خطائی برای پیش بینی نحوه سیر آسیب نخاعی وجود ندارد ، و بنابراین : این امکان وجود دارد که در مسیر بهبودی خود با شگفتی هایی مواجه شوید  .

 

ممکن است شما مجبور به دفاع از خودتان شوید

این یک واقعیت غم انگیز است که مردم دچار آسیب نخاعی در جامعه با تبعیضهایی روبرو می شوند ، اما دانستن این موضوع می تواند به شما کمک کند تا آماده باشید که یک دفاع خوب از خودتان داشته باشید . این را بدانید که شما در تصمیم گیری پزشکی می توانید برای خودتان یک حق قائل شوید ، حتی اگر آن تصمیمات با خواسته های دکتر و یا خانواده شما مغایرت داشته باشد . در ضمن ، شما حق دارید که تحت تبعیض قرارنگیرید ، و این موضوع در مورد چیزهایی مثل اشتغال ، مسکن ، و حتی آموزش و خیلی چیزهای دیگر صدق می کند . اینکه شما صرفا” به خاطر آسیب تان ، برای کار ، تحصیل محدودیت داشته باشید یا  کارفرمایی بگوید که شما نمی توانید در جایی حاضر یا کار کنید ، غیر قانونی است . این موضوع می تواند به شما کمک کند تا احساس قدرت بیشتری کنید و بدانید که چه مواقعی حق باشید ، حتی اگر لازم باشد می توانید با وکیلی که در امور قوانین ناتوانی تخصص دارد ، در مورد حقوق اجتماعی خود صحبت نمائید .

 

زندگی پس از آسیب نخاعی

هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید برای چیز فاجعه بار و تکان دهنده ای مانند آسیب نخاعی برنامه ریزی دقیقی داشته باشد . بنابراین کاملا” طبیعی و قابل درک است که پس از آسیب نخاعی با سوالاتی مواجه شوید . بهتر است صبور باشید و متناسب با وضعیت خود برنامه ریزی داشته باشید .