۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

یافتن امید به بهبودی پس از آسیب نخاعی

اندرو ترن

 بررسی پزشکی توسط اندرو ترن PT، DPT NCS، CSCS – نوشته شده توسط Flint Rehab. آخرین به روز رسانی در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹

یافتن امید به بهبودی پس از آسیب نخاعی

آسیب نخاعی یک اتفاق ناگوار است که می تواند منجر به بروز طیف گسترده ای از مشکلات جسمی و روحی شود. با وجود اینکه مثبت بودن و داشتن انگیزه مصدومین همیشه کار آسانی نیست، اما برای بهبودی آنها موضوعی ضروری است.

برای کمک به ایجاد انگیزه در مسیر بهبودی،  فهرستی از ۶ موضوعی که هر فردی پس از آسیب نخاعی باید بداند، گردآوری کرده ایم. امید است این مقاله، امید به بهبودی را در خوانندگان افزاایش دهد.

 

  1. اوضاع قبل از اینکه بهتر شود، بدتر می شود

پس از آسیب نخاعی، ممکن است نخاع دچار شوک شود ( شوک نخاعی ). این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که بدن یکسری از مواد شیمیایی قدرتمند را، در تلاش برای تثبیت نخاع پس از تروما یا حادثه، ارسال می‌کند. این مواد شیمیایی می توانند باعث تورم نخاع شده  و این موضوع بر میزان خون و مواد مغذی دریافتی آن تأثیر می گذارد.

به یاد داشته باشید، خون پر از اکسیژن است تا اکسیژن مورد نیاز سلولها را تامین و به بدن اجازه دهد تا به درستی عمل کند. بنابراین، تورمی که درنخاع باعث اختلال یا قطع جریان خون می شود، می‌تواند باعث گردد که مصدوم کنترل حرکات مختلف را از دست بدهد.

توصیه بر این می شود که در این مرحله نباید خیلی نگران باشید، چرا که این مشکل معمولا”  موقتی است!  و برای بهبودی تا حدی زمان می برد. اما هنگامی که تورم از بین رفت، عملکردهایی که تحت تأثیر قرار گرفته بود ند، ممکن است به تدریج شروع به بازگشت کنند

اوضاع قبل از اینکه بهتر شود، بدتر می شود

  1. بازیابی عملکردها امکان پذیر است

طناب نخاعی متشکل ازمجموعه ای از مسیرهای عصبی می باشد و ارتباط بین مغز با بدن را برقرار می کند. هنگامی که این مسیرها در اثر ضایعه نخاعی آسیب می ببینند، دیگربه راحتی قادر به التیام نیستند. اما با این حال، باز هم امید به بهبودی وجود دارد!

نوروپلاستیسیتی، عبارت است از توانایی سیستم عصبی مرکزی، برای برقراری مجدد اتصالات وارتباطات ( به اصطلاح سیم کشی مجدد ). این توانایی، مهم ترین مفهومی است که باید هر کسی در مورد بهبود آسیب نخاعی از آن اطلاع داشته باشد.

نخاع همواره قادر به یادگیری، یادآوری و آموزش مجدد عملکردها  است. معمولا” به احتمال زیاد، آسیب نخاعی، باعث قطع کامل نخاع نمی شود. و ممکن است برخی از مسیرهای ارتباطی از صدمات در امان مانده باشند ( یا ممکن است کمی آسیب دیده باشند). خوشبختانه، همین مسیرهای در امان مانده می توانند بزرگترین امید برای بهبودی محسوب شوند.

نوروپلاستیسیته، قدرتی است که می تواند از طریق این مسیرهای در امان مانده عمل کند. آنها می توانند اتصالات جدیدی را با مغز ایجاد کنند تا فرد بتواند عملکردهای از دست رفته خود را بازیابی نماید. انجام مکرر تمرینات وحرکات تکراری، بهترین راه برای فعال کردن نوروپلاستیسیته است.

هر چه حرکتی بیشتر تمرین شود، مسیرها قوی تر و حرکات، طبیعی تر خواهند شد.

بازیابی عملکردها امکان پذیر است

  1. هرگز برای بهبودی دیر نیست

هرگز برای بهبودی دیر نیست

طراحی توسط دمیتری مارتین

گاهی اوقات، ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بدون مشاهده هیچ گونه بهبودی سپری شود. این موضوع  کاملا طبیعی است ، چراکه هیچگاه بهبودی در یک مسیرمستقیم پیشرفت نمی کند.

همیشه، پس از یک رویداد آسیب زا، مانند آسیب نخاعی، نخاع وارد یک دوره بهینه یادگیری می شود. که معمولاً این مدت ممکن است حدود ۶ ماه طول بکشد و این موضوع مشخص می کند که چرا بیشترین بهبودی را در دوره های اولیه پس ازآسیب نخاعی شاهد هستیم. اما، این  موضوع بدان معنا نیست که بعد از این دوره، توانایی فرد برای یادگیری مجدد، از بین می رود. بلکه نخاع همیشه قادر به سازگاری و یادگیری است، بنابراین اعتقاد براین است که هیچ وقت برای بهبودی کسانی که تلاش می کنند،  دیر نیست! بسیاری از بیماران، سال ها و سال ها پس از آسیب دیدگی ممکن است پیشرفتهایی را مشاهده کنند. بنابراین فراموش نکنید که این مسئله تمام آن چیزی است که در مورد ثبات و اعتماد به فرآیند وجود دارد.

  1. سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مهم است

بهبودی آسیب نخاعی، هم وضعیت جسمانی و هم سلامت روانی را در بر می گیرد. به همان اندازه که وضعیت جسمی بر وضعیت روحی تأثیر می گذارد، وضعیت روانی نیز بر وضعیت جسمانی تأثیرگذار است. اگر بصورت کلی نگر باشید، می بینید که وقتی خوب غذا می خورید و به طور منظم ورزش می کنید و خواب با کیفیتی دارید، ذهن و بدن شما نیز بهترین عملکرد را خواهد داشت. اما گاهی اوقات زندگی بی نظم و طاقت فرسا می شود و برنامه های زندگی از مسیر درست خود خارج می شود. اما این پایان دنیا نیست، و شما می توانید به راحتی از جایی که کنترل  از دست تان خارج شده، ادامه دهید

سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مهم است

  1. شما تنها نیستید

 یادتان باشد که شما مجبور نیستید خودتان به تنهایی، روند بهبودی بعد از آسیب نخاعی را انجام دهید. بنابراین از درخواست کمک نترسید! مسلما” دوستان و خانواده شما می خواهند که شما بهتر شوید.

اما اگر احساس می‌کنید که عزیزانتان از اینکه به شما چه گذشته و می‌گذرد، آگاه نیستند، بهتر است به عضویت در یکی از گروههای حمایتی افراد دچار آسیب نخاعی فکر کنید.

در این نوع انجمنها، می توانید با افراد زیادی که در وضعیت مشابه شما هستند، آشنا شده و با به اشتراک گذاشتن تجربیات یکدیگر، به هم کمک کنید.

پیوستن به یک گروه حمایتی ( پشتیبانی )،  نیز راهی عالی برای دسترسی به اطلاعات و منابع فراوان مفید است. اگر نمی توانید یک گروه پشتیبانی آسیب نخاعی را در نزدیکی محل خود پیدا کنید، می توانید بصورت آنلاین، به گروه یا انجمن پشتیبانی مورد نظرتان بپیوندید. امروزه، فن آوری ارتباط با دیگران را آسان تر از همیشه کرده است. بطوری که حتی مجبور نیستید خانه خود را ترک کنید! پس می توانید از آن بهره بگیرید.

شما تنها نیستید

۶٫داشتن امید و مثبت اندیشی برای بهبودی ضروری است

فرصت طلب باشید! بهبودی آسیب نخاعی می تواند حس جدیدی را ، برای رسیدن به هدف تان درشما ایجاد کند. ماندن در افکارگذشته، شما را عقب نگه می دارد. در حال حاضر فکر کنید و آینده ای مثبت را متصور شوید. این، بدان معنا نیست که باید سرگرمی های جدیدی پیدا کنید یا اینکه ازهر چیزی که از قبل دوست داشته اید  دست بکشید. در هرحال، باید آماده تنظیم یا یادگیری مجدد نحوه انجام کارها باشید.

بهتر است موقعیت خود را بپذیرید و دریابید که از این به بعد چه کارهایی می توانید انجام دهید تا مسیر زندگی تان بهتر شود. بهبودی آسیب نخاعی یک مسیر طولانی است و قرارنیست هر روزآن، به آسانی سپری شود، اما مادامیکه رو به جلو باشید، کارها برای شما آسانتر خواهد شد

توصیه ما این است که پیشرفتهای بهبودی خود را با گرفتن عکس و فیلم و ثبت دردفتر یاداشت روزانه مرور کنید تا بتوانید جایی را که شروع کرده اید و تا به امروز رسیده اید، را ببینید.

امیدواریم، این مقاله به شما کمک کرده باشد تا روحیه تلاش سخت در مسیر بهبودی را پیدا کنید . بهبودی آسیب نخاعی می تواند بزرگترین پاداشی باشد که در زندگی تجربه کرده اید.