۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

هدایایی برای بیماران دچار آسیب نخاعی که باعث ارتقاء توانبخشی آنان می شود

آیا می دانید بهترین هدیه برای بیماران ضایعه نخاعی چیزهایی می تواند باشد؟

بهتر است خیلی دنبال پاسخ  نباشید، چرا که در این مقاله ۱۵ مورد را گردآوری کرده ایم که می تواند به عنوان یک راهنمای هدیه  به شما کمک کند. اقلام ذکر شده در این مقاله  می تواند به بیماران دچار آسیب نخاعی کمک کند تا بتوانند تحرک خود را بهبود بخشند، راحت تر زندگی کنند و عوارض خود را بهتر مدیریت کنند. در این راهنما برای هر کسی که آسیب نخاعی خفیف یا شدید دارد ، و شما دوستش دارید، چیزی برای هدیه یافت می شود.

هدایایی برای بیماران دچار آسیب نخاعی که باعث ارتقاء توانبخشی آنان می شود

بهترین هدایا برای بیماران دچار ضایعه نخاعی

قبل از پرداختن به توضیح اقلام هدایا، تأکید می شود که نتایج هر آسیب نخاعی متفاوت است. در نتیجه، برخی از موارد هدایا ممکن است برای برخی از آسیب دیدگان نخاعی ایده آل تر از بقیه باشد.

فاکتورهای مهمی که باید هنگام خرید هدیه برای کسی که آسیب نخاعی دارد در نظر بگیرید عبارتند از:

توانایی های عملکردی فرد: نباید برای کسی هدیه ای بگیرید که نتواند از آن استفاده کند. برخی از هدایا جزو مواردی هستند که می توانند زندگی روزمره فرد را راحت تر می کنند.

سرگرمی ها و علایق: هرکسی علایق متفاوتی دارد و همیشه هر چه هدیه شخصی تر باشد ، معنادارتر است.

عوارض ثانویه: عوارضی مانند زخم فشاری و اتونومیک دیس رفلکسی می توانند زندگی با آسیب نخاعی را استرس زا کنند. بنابراین گرفتن هدیه ای که بتواند به کاهش خطر این عوارض کمک کند یا باعث تسکین آن شود، می تواند قدردانی زیادی را به همراه داشته باشد.

با توجه به آنچه گفته شد، در زیر به یکسری از بهترین هدایا برای بیماران آسیب نخاعی می پردازیم.

ریچر ( گیره با دست بلند )

ریچر، اولین هدیه ای است که برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی و استفاده کنندگان از ویلچر ایده آل است. وقتی روی ویلچر هستید ، دسترسی به وسایلی که روی زمین افتاده، یا در جایی خیلی بلند قرار گرفته اند یا دور از دسترس هستند، دشوار است.

ریچر می تواند به عنوان امتداد دست عمل کند. این وسیله کمک می کند که فرد بتواند به راحتی به وسایل سبکی که دور از او قراردارند ، دسترسی پیدا کند. با این ابزار خطر سقوط فرد از روی ویلچر یا تخت به حداقل ممکن خواهد رسید.

دستگاههای هوشمند

دستگاه های هوشمند مانند طیف وسیعی از محصولات دیجیتالی می توانند هدایایی استثنایی برای بیماران آسیب نخاعی محسوب شوند.

این دستگاهها این امکان را می دهند که بتوانید بسیاری از لوازم خانگی را از طریق تلفن یا صدای خود کنترل کنید. آنها، استفاده از تجهیزات منزل را برای افراد دارای محدودیتهای حرکتی ایده آل می کنند.

از جمله کارهایی که می تواند با بکارگیری این دستگاه های هوشمند انجام داد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • روشن و خاموش کردن چراغها
  • تلفن زدن، زنگ زدن
  • قفل و باز کردن درها
  • تنظیم یادآورها و آلارم ها
  • تنظیم کنترل دما

 هدست واقعیت مجازی

اگرچه واقعیت مجازی در ابتدا برای اهداف سرگرمی ایجاد شد ، اما امروزه در صنعت مراقبت های بهداشتی به عنوان یک رویکرد نوآورانه برای توانبخشی نیز ادعا هایی را مطرح می کند.

ابزارهای واقعیت مجازی، ابزار قدرتمندی هستند که توسط آنها با تحریک یک چالش تعاملی، بیماران می‌توانند از زندگی روزمره خود جدا شده و در چالش‌های سرگرم‌کننده و جذابی شرکت کنند. این تجهیزات باعث می‌شوند تکرارهای مورد نیاز فعالیتهای حرکتی در افراد کم حوصله وبی حوصله را بهبود بخشند.

ماساژور دستی

سفتی عضلات، کاهش گردش خون در پاها و درد از عوارض شایع در بیماران دچار آسیب نخاع هستند.

یک ماساژور برقی می تواند یک هدیه عالی برای بیماران آسیب نخاعی باشد، چرا که به رفع شلی عضلات و بهبود گردش خون اندامهای آنان کمک می کند.

ماساژور دستی

تجهیزا ت پوشیدنی

بسیاری از بیماران آسیب نخاعی  دچار محدودیتهای عملکردی در دستها هستند. تجهیزات پوشیدنی دست، از جمله وسایل تطبیقی هستند که می توانند نگه داشتن وسایل کوچکتری مانند خودکار، مسواک و ظروف را برای این افراد آسان تر کنند.

این تجهیزات می توانند به فرد نخاعی کمک کنند تا بتوانند یکسری از فعالیت های روزمره زندگی خود مانند نظافت و غذا خوردن را به تنهایی انجام دهند یا در سرگرمی هایی مانند نقاشی یا نوشتن مشارکت کنند.

دستکشهای مخصوص موزیک ( MusicGlove )

این دستکشها، یک نوع وسیله توانبخشی محسوب می شوند که به بهبود مهارت های حرکتی ظریف دست، پس از آسیب نخاعی کمک می کنند.
دراین وسیله، موسیقی، بازی و دست درمانی ترکیب شده تا افراد با عملکرد ضعیف دست وادار به درگیرشدن دستها شوند و تکرارهایی را که برای بهبود نیاز دارند، را  تمرین کنند.
از نظر بالینی ثابت شده است که در واقع، با کمک دستکشهای مخصوص موزیک، عملکرد دستها تنها طی دو هفته بهبودی قابل ملاحظه ای پیدا می کند!

زنگ های تصویری

یکسری از زنگ‌های ویدیویی می‌توانند هدایایی بسیار مفیدی برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی باشند.

با وجود ناتوانی های حرکتی مانند آسیب نخاعی، دسترسی به درب ممکن است غیر ممکن یا با تاخیر فراوان همراه باشد. اما با وجود زنگ‌های ویدیویی، وقتی کسی زنگ می‌زند، یک اعلان به تلفن فرد ارسال می‌شود. دوربین نشان می دهد که چه کسی پشت درب خانه است و کاربران می توانند با تلفن خود صحبت نموده و به مراجعین اطلاع دهند که برا ی باز کردن درب، در راه هستند.

FitMi

FitMi، یک دستگاه توانبخشی برای تمام بدن است که به ایجاد انگیزه در بیماران آسیب نخاعی برای انجام حرکات با تکرارحرکات به تعداد بالا کمک می کند.

بیماران دچار ضایعه نخاعی با ضربه زدن ، حرکت دادن و فشردن پوکه های حس شده می توانند کنترل دستها ، بازوها، تنه و پایین تنه خود را بهبود بخشند.

FitMi  ، شامل ۴۰ تمرین است که توسط فیزیوتراپیست ها و کاردرمانگران طراحی شده اند . فرد می تواند انتخاب کند که کدام قسمت از بدن خود را می خواهد تمرین دهد . لذا فرد را به چالش می کشد تا به تعداد مشخصی از تکرارها رسیده و به سطح بعدی ارتقاء پیدا نماید.

بلند کننده پا

این وسیله برای بیماران دچار آسیب نخاعی که فاقد عملکرد در پاها  هستند ، اما قدری از قدرت بالای بدن خود را حفظ کرده اند، می تواند بسیار مفید باشد. با قرار دادن پای خود در حلقه و کشیدن بند این وسیله، فرد به راحتی می تواند پاهای خود را به داخل یا خارج از تخت یا ویلچر حرکت دهد.

علاوه براین ، بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی می توانند از بالابر پا برای کشش آرام عضلات پاهای خود استفاده کنند.

لباس

افراد پس از آسیب نخاعی، به دلیل تغییر در ترکیب بدن، ممکن است دیگر  نتوانند لباس های قدیمی خود را بپوشند.

علاوه بر این ، افراد مبتلا به ضایعات نخاعی در سطوح ۶T یا بالاتر ، مستعد ابتلا به اتونومیک دیس رفلکسی هستند که نشانه ای از افزایش فشار خون است. یکی از شایع ترین علل اتونومیک دیس رفلکسی، پوشیدن لباس های تنگ است. با پوشیدن لباس‌های راحت که بدن تحت فشار قرار نمی گیرند، افراد می‌توانند از دوره اتونومیک دیس رفلکسی جلوگیری کنند.

اشتراک تحویل غذا

در ایالات متحده، اشتراک در خدماتی مانند خدمات تحویل وعده های غذایی مانند Hello Fresh، Blue Apron، و Daily Harvest، حفظ یک رژیم غذایی مغذی پس از آسیب نخاعی را آسان می کند.

تغذیه سالم، بعد از جراحی نخاع، موضوعی بسیار مهم بوده و برای اطمینان از سطوح بهینه انرژی و جلوگیری از افزایش عوارض که می تواند مانع از ادامه توانبخشی شود، ضروری است.

علاوه بر این ، با این اشتراک ، تمام وعده های غذایی مستقیماً به خانه فرد تحویل داده می شود . این موضوع برای بیماران آسیب نخاعی که نمی توانند رانندگی کنند، ایده آل است.

پتوی برقی

پتوهای برقی می توانند هدیه ای عالی برای بیماران آسیب نخاعی مبتلا به اسپاسم ( انقباضات غیر ارادی عضلانی) محسوب شوند. گرمای پتوی برقی به شل شدن ماهیچه ها و تسکین درد کمک می کند.

برخی از بیماران آسیب نخاعی با مشکل تنظیم دمای بدن، دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین باید از پتوی گرم شده با احتیاط استفاده نمود. این وسیله می تواند به گرم کردن سریع افراد در هنگام سرما کمک کند، اما کاربران باید از روشن نگه داشتن آن به مدت طولانی وافزایش دمای بیش از حد پرهیز کنند. نکته بسیار مهم این است که در استفاده از آن ، در مناطقی که حس تحت تأثیر قرار گرفته است، باید مراقبت کافی به عمل آورد.

لوازم جانبی ویلچر

از آنجایی که بسیاری از بیماران ضایعه نخاعی بیشتر روز خود را روی ویلچر می گذرانند، لوازم جانبی ویلچر می توانند هدایایی بسیار خوبی برای آنان محسوب شوند.

از جمله نمونه های لوازم جانبی ویلچر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نگهدارنده بطری آب
  • تشکچه های ویلچر (برای راحتی بیشتر و محافظت از نواحی استخوانی پوست در برابر ایجاد زخم های فشاری)
  • کیسه های ویلچر ( برای نگهداری )
  • روکش چرخ (برای شخصی سازی و تزئین ویلچر)

    لوازم جانبی ویلچر

ردیاب فعالیت ها

بسیاری از افراد پس از آسیب نخاعی دچار بی تحرکی می شوند، اما انجام یکسری تمرینات حرکتی در طول روز می تواند به حداقل رساندن عوارضی مانند آتروفی عضلانی، گردش خون ضعیف و تورم کمک قابل توجهی کند.

استفاده از ردیاب فعالیت ها می تواند به ایجاد انگیزه در بیماران آسیب نخاعی برای فعال ماندن آنان کمک کند. این تجهیزات هنگام طولانی شدن مدت بی حرکتی، به فرد هشدارصادر می کنند تا بدن خود را حرکت دهند.

بتونه درمانی

تجهیزات بتونه درمانی، یک هدیه عالی برای بیماران آسیب نخاعی دچار ضعف درعملکرد دستها محسوب می شود.

با اجرای تمرینات مربوط به بتونه درمانی از جمله حرکات فشردن، کشیدن و چرخاندن، افراد می توانند به آرامی قدرت و تحرک را در دستهای خود ایجاد و تقویت کنند. این وسیله در انواع سطوح مقاومت مختلف وجود دارد، بنابراین بیماران آسیب نخاعی می توانند همچنان که بهبود می یابند به چالش کشیدن خود ادامه دهند.

نتیجه : بطور متداول ، بهترین هدایا برای بیماران ضایعه نخاعی چه چیزی است؟

بطور کلی، هر نوع آسیب نخاعی منحصربه ‌فرد است، بنابراین ضروری است که بدانید عزیزان شما، چه نوع اختلالات حرکتی را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، افرادی که از کمر به پایین فلج هستند، نیاز به هدایایی که عملکرد دستها را بهبود می بخشند، ندارند.

علاوه بر این، آسیب نخاعی بصورت فردی تعریف نمی شود. هدایا برای بیماران ضایعه نخاعی باید با بهبودی آنان تطابق داشته باشد. لذا بهتر است علایق و سرگرمی های عزیزتان را در نظر بگیرید، چرا که هدایای شخصی تر همیشه مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد ایده های مفیدی را برای هدیه دادن به بیمار آسیب نخاعی ارائه کرده باشد. موفق باشید!