۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مناسب سازی مسواک برقی برای افراد تتراپلژی

Customized electric toothbrush (1)

افراد دچار آسیب نخاعی که از نواحی مهره های گردن دچار ضایعه شده اند ، از نظر عملکرد وگیرایی دستها و توانایی کار با انگشتان خود با محدودیتهای زیادی مواجه هستند . از سوی دیگر استفاده از مسواک جهت حفظ بهداشت دهان و دندان از چالشهای بهداشت فردی روزمره آنان محسوب می شود .

نوعی از مسواک ها که به مدل Superbrush معروف است ، دارای دو سر می باشند و می تواند سطوح مختلف دندان را به طور همزمان تمیز کند . در نتیجه مسواک زدن را برای کسانی که نیاز به کمک دارند ، آسانتر می کند. با این نوع مسواکها نیاز به حرکتهای چرخشی مسواک کمتر شده و همین موضوع باعث می شود مسواک زدن برای افراد دارای محدود یت حرکتی دستها ، تسهیل پیدا کند .

Customized electric toothbrush (2)

کاربران این مدل مسواکها می توانند صبح ها روی تخت شان دندانهای خود را مسواک بزنند . در چنین شرایطی آنها برای تخلیه دهانه خود ، از یک فنجان درپوش دار مجهز به یک نی استفاده می کنند .

لیوان درپوش دار مجهز به نی

لیوان درپوش دار مجهز به نی

طبق نظر کاربران این مسواکها  ، کارآئی این مدلها فوق العاده است و دندانها به سرعت مسواک می شوند ، چرا که با استفاده از آن می توان هر دو طرف دندانها را به طور همزمان تمیز نمود . ضمنا” با کمک نی می توان محتویات دهان به داخل لیوان در پوش دار تف نمود.

بطور کلی استفاده از مسواکهای برقی ، کار نظافت دندان ها را برای افراد دچار اختلالات عملکرد دستها از جمله افراد نخاعی گردنی آسان تر می سازد . لذا متخصصان ، بیشتراین نوع مسواکها را برای افراد گردنی توصیه می کنند .

اما معمولا” این افراد در استفاده از خمیردندان و همچنین روشن و خاموش کردن مسواک خود نیز نیاز به کمک دارند .

با این وجود ، بسیاری از افراد گردنی  با وجود محدودیتهایی که در استفاده از دستهای خود دارند ، می توانند خودشان بطور مستقل مسواک زدن دندانهایشان را انجام دهند  و مراقب تنها کاری که می کند این است که بعد از قرار دادن خمیر دندان روی برس و روشن کردن مسواک ، آن را در دستان فرد ناتوان جای می دهد تا فرد خودش مسواک زدن را انجام دهد .

مراقب مسواک را دست کاربر قرار می دهد

مراقب مسواک را دست کاربر قرار می دهد

کاربردر حال مسواک زدن

کاربردر حال مسواک زدن

مسواکهای برقی معمولی را می توان از اکثر فروشگاههای لوازم بهداشتی و دارخانه ها و مراکز خرید تهیه نمود . اما این نوع مسواکها به خودی خود ، برای بیشترافراد نخاعی گردنی قابل استفاده نیست ، چرا که گیرایی دستهای آنان در حدی نیست که بتوانند دسته مسواک را در دستان خود نگه دارند .

بنابراین برای استفاده از مسواکهای برقی معمولی ، افراد نخاعی گردنی نیاز به کمک دارند .  به همین دلیل برخی از آنان به این روش مسواک می زنند که مراقب مسواک را نگه داشته و کاربر سر خود را حرکت می دهد و به این روش می تواند تا حدودی به طور مستقل مسواک بزند .

Customized electric toothbrush (6)این روش حتی با کمک مراقبین بدون تجربه نیز قابل اجراست ، چرا که کاربر بیشتر کار را خودش به طور مستقل انجام می دهد . بدیهی است که با این روش فرد با چالشهایی از جمله وابستگی و خستگی و …. مواجه خواهد بود .

اما با روش ساده ای که در زیر بیان شده می توان مسواکهای برقی را به راحتی مناسب سازی نموده ومورد استفاده قرار داد .

بطور کلی طراحی دسته مسواک برقی باید به گونه ای انجام شود که فرد دارای محدودیت عملکرد دست ها ، توانایی استفاده مستقل از آن را پیدا کرده  و بتواند به راحتی دندانهای خود را مسواک بزند .

برای مناسب سازی مسواک برقی باید دسته ای از جنس مواد ارتوتیک ساخته شود و با استفاده از چسب به بدنه مسواک متصل گردد . از سوی دیگر با بزرگتر کردن دکمه روشن / خاموش مسواک با استفاده از یک تکه لوله ، کاربر می تواند با کمک چانه خود ان را فشار داده و ان را خاموش و روشن کند .

مسواک مناسب سازی شده

مسواک مناسب سازی شده

دستورالعمل مناسب سازی

برای مناسب سازی دسته و کلید روشن / خاموش مسواک برقی می توان به صورت زیر اقدام نمود :

ساخت دسته :

مواد ارتوتیک با استفاده از یک سشوار حرارت داده شده و به شکل یک دسته مناسب در آورده می شود . دسته باید شکلی شبیه یک گهواره داشته باشد . پس از شکل دادن دسته ، آن را با چسب داغ به مسواک متصل می کنند .

بزرگ کردن  دکمه روشن / خاموش :

یک قطعه ( حدود نیم سانتی متر) از یک لوله سوند را بریده و آن را روی دکمه قرار داده و داخل آن را با چسب داغ شده پر کنید . ( با استفاده از چسبهای تفنگی )  (احتمالا می توانید از چسب های دیگر هم استفاده نمائید ) .

نمای نزدیک دسته مسواک مناسب سازی شده

نمای نزدیک دسته مسواک مناسب سازی شده

 

ترجمه  و تنظیم از :  مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com ) –  منبع مورد استفاده سایت : http://www.spinalistips.se  –  مقاله :   Customized electric toothbrush – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران