۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کشش بیش از حد گردن و آسیب نخاعی : علل ، علائم و چشم انداز بهبودی

یکی از شایع ترین علل آسیب نخاعی، کشش بیش از حد گردن است. فشار بیش از حد یا ضربه می تواند باعث دررفتگی مهره ها و فشرده شدن نخاع شود و در نتیجه فلجی ایجاد می شود  که می تواند بر روی حس یا حرکت فرد تأثیربگذارد.

برای کمک به درک اینکه پس از صدمات نخاعی ناشی از کشش بیش از حد گردن، انتظار چه پیامدهایی را باید داشته باشیم ، این مقاله به علل، علائم و چشم‌انداز بهبودی آن می‌پردازد.

کشش بیش از حد گردن و آسیب نخاعی

آشنایی با کشیدگی گردن و آسیب نخاعی

کشش بیش از حد گردن معمولاً منجر به نوعی آسیب نخاعی به نام ” سندرم طناب مرکزی ” می شود. حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از افراد دچار آسیب های نخاعی ناکامل ، سندرم طناب مرکزی را تجربه می کنند

نیروهای ضربه‌ای قوی، مسئول کشیده شدن بیش از حد گردن هستند. این کشش هنگامی رخ می دهد که گردن به طورناگهانی کشیده شده و دررفتگی مهره‌ها و فشرده شدن طناب نخاعی اتفاق  می افتد. این نوع صدمات اغلب در تصادفات وسائط نقلیه موتوری، سقوط یا ورزش های رزمی ایجاد می شوند

بسته به شدت کشش گردن، این امکان وجود دارد که عملکردهای مختلفی که توسط نواحی زیر سطح ضایعه عصب دهی می شوند، آسیب ببینند

آشنایی با کشیدگی گردن و آسیب نخاعی

پس از آسیب طناب نخاعی حاصل از کشش بیش ازحد گردن باید درانتظارچه پیاندهایی باشیم؟

بطور کلی نخاع به ۵ بخش اصلی تقسیم می شود. بالاترین بخش آن، نخاع گردنی است.

آسیب به ناحیه گردنی نخاع می تواند منجر به مشکلات زیر شود

فلج اندامها در قسمتهای بالا تنه و پائین تنه

نخاع مسئول انتقال اطلاعات حسی و حرکتی بین مغز و اندامهای بدن است. وقتی چیزی را لمس می کنید، بدن ما، اطلاعات حسی را به مغز ارسال می کند. سپس، مغز این اطلاعات را پردازش کرده و سیگنال های حرکتی را برای واکنش به عضلات ارسال می کند.

پس از آسیب نخاعی، ممکن است این تبادل اطلاعات نتواند ازمحل آسیب عبور نماید و در نتیجه عملکردهای پائین تراز سطح آسیب با فلج اندامها مواجه می شوند.

از آنجایی که گردن بالاترین بخش نخاع را تشکیل می دهد، افرادی که با کشش گردن مواجه می شوند، نوعی فلج را در قسمت های بالاتنه و پائین تنه تجربه می کنند.

شدت آسیب نخاعی تعیین می کند که  فرد مصدوم چقدر برعملکردهای آسیب دیده خود کنترل خواهد داشت

ناتوانی در کنترل کامل حرکات، معمولاً منجر به کاهش فعالیت بدنی می شود که در نتیجه آن مشکلات زیر بروز پیدا می کنند:

  1. افزایش وزن
  2. آتروفی عضلانی (زمانی که عضلات به دلیل عدم استفاده دچار تحلیل می شوند)
  3. زخم های فشاری ( آسیب پوست ناشی از فشار طولانی مدت)

فلج اندامها در قسمتهای بالا تنه و پائین تنه

اختلال درعملکردهای روده و مثانه

آسیب طناب نخاعی ناشی از کشش گردن نیز می تواند بر توانایی حسی فرد تأثیر بگذارد.

در این نوع آسیبها، از آنجایی که اطلاعات حسی نمی تواند از بدن به مغز برسند، فرد قادر به احساس زمان دفع و نیاز به تواالت نخواهد بود.

علاوه بر این ، پیامهای مغز برای انقباض و استراحت ممکن است نتوانند به مناطقی از نخاع که عضلات مثانه و روده را کنترل می کنند ، برسند.

بنابراین، برای جلوگیری از دفع ناخواسته وبی اختیاری، یادگیری نحوه مدیریت مشکلات روده و مثانه موضوعی ضروری است.

عوارض ادراری معمولاً از طریق سونداژ، جراحی افزایش حجم مثانه یا داروهایی که عضلات مثانه را شل می‌کنند ، مدیریت می‌شوند.

عوارض مربوط به اجابت مزاج، معمولاً با پیروی از یک برنامه دقیق روده تا حد زیادی قابل کنترل خواهند بود .

عوارض تنفسی

نخاع گردنی به ۸ بخش با عناوین C1-C8   تقسیم می شود. بخش های نخاعی C3-C5 پرده دیافراگم را عصب دهی می کنند که برای تنفس ضروری است.

بنابراین، آسیب های نخاعی در سطح C5 یا بالاتر منجر به مشکلات تنفسی می شوند. از این رو افراد مبتلا به آسیبهای نخاعی درسطوح C1-C4 تقریباً همیشه در ابتدای مصدومیت، به دستگاه تنفسی (ونتیلاتور) برای کمک به تنفس خود نیاز خواهند داشت.

عوارض تنفسی

چشم انداز بهبودی صدمات طناب نخاعی حاصل از کشیدگی بیش از حد

در واقع ، میزان آسیب نخاعی که دراثر کشش بیش از حد ایجاد می شود، شانس بهبودی را تعیین می کند.

اگر آسیب نخاعی ناکامل باشد، به این معنی است که یکسری مسیرهای عصبی بین مغز و بدن هنوزوجود خواهد داشت.

مسیرهای عصبی درامان مانده ازآسیب برای بهبود وضعیت نخاع کلیدی هستند، چرا که، این مسیرها قادربه تطبیق هستند. ازطریق نوروپلاستیسیته ( توانایی سیستم عصبی مرکزی برای ارتباط مجدد)، عملکردهای ضعیف شده توسط آسیب نخاعی به طور بالقوه می توانند با روشهای اصولی توانبخشی، مانند حرکات تکراری، بهبود یابند. هرچه یک عملکرد ضعیف را بیشترتمرین کنید، مسیرهای عصبی آن بیشترتحریک می شوند و سیستم عصبی مرکزی برای تقویت آن عملکرد سازگاری بیشتری پیدا می کند.

درک این نکته مهم است که نوروپلاستیسیته محدود است، بنابراین پس از آسیب نخاعی ، هرچه مسیرهای عصبی بیشتر در امان مانده باشند، پتانسیل بهبودی بهترخواهد بود.

همانطورکه یاد گرفتید، کشیدگی بیش ازحد گردن می تواند منجر به آسیب بسیار جزئی یا بسیار شدید نخاع شود. اگر احیانا”، با هر نوع نیروی بیش از حدی مواجه شدید که باعث کشش و فشار بر روی گردن شما گردید، به شدت توصیه می شود که برای تثبیت هرگونه آسیب احتمالی، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.این توصیه ها، کلی هستند!

 امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا فهم بهتری  در مورد مشکلات احتمالی پس از ضایعات نخاعی پیدا کرده باشید.