۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

دو گزینه انحصاری برای مدیریت مثانه در افراد مبتلا به آسیب نخاعی

یکی از دشوارترین مقوله های زندگی با آسیب نخاعی ، مثانه نوروژنیک است . آسیب نخاعی ممکن است انجام بسیاری از کارها را برای فرد دچار ضایعه دشوار کند ، اما نحوه تأثیر آن بر مثانه به گونه ای است که بیشتر افراد برای ادرار کردن نیاز به سوند پیدا می کنند بطوری که این کار تا حد زیادی جزو کارهای معمول و روزمره خواهد بود  .

واقعیت این است که افراد نخاعی مجبور می شوند به محصولات پزشکی که هیچوقت ایده آل نیست ، وابسته شوند ، و گاهی اوقات هم مجبورند به یک شخص دیگر متکی باشند. البته در مورد مدیریت مثانه و کنترل ادرار پیشرفتهای چشمگیری وجود داشته ، اما در حال حاضر گزینه های مختلفی در دسترس افراد دچار آسیب نخاعی وجود دارد  که زندگی با وضعیت فلج را بسیار آسان تر از گذشته کرده است .

در این مقاله اطلاعاتی در مورد دو روش منحصر به فرد کنترل مثانه در مبتلایان به آسیب نخاعی ، هم در مردان هم در زنان ارائه شده است .

مثانه نوروژنیک

روش میتروفانوف ( Mitroffanoff ) : هم برای زنان و هم برای مردان

وقتی صحبت از گزینه های مدیریت مثانه برای زنان ( و برخی از مردان ) دچار آسیب نخاعی می شود ، روش میتروفانوف واقعا” معجزه می کند . این روش در دهه ۱۹۸۰ توسط دکتر پل میتروفانوف ، متخصص ارولوژی آلمانی ابداع شده است . در این روش از آپاندیس یا بخشهای تحتانی روده برای اتساع مثانه استفاده می شود و مجرایی ایجاد می شود که از طریق آن می توانند سوند را وارد بدن کنند . در این روش معمولاً یک سوراخ جدید در ناحیه ناف ایجاد می شود تا نامعلوم باشد . این سوراخ ، که به عنوان استوما نیز شناخته می شود ، جایی است که سوند برای تخلیه مثانه وارد بدن می گردد.

همچنین ، این روش تنها برای زنانی مناسب است که از نظر عملکرد دست یا مچ وضعیت خوبی داشته و می توانند سونداژ خود را بطور مستقل انجام دهند . با این حال بعضی از خانمهایی که دچار ناتوانی در دستها هستند هم از این روش استفاده می کنند . معمولا” آنها سوند را به شکم خود با نوار چسب می چسبانند تا بطور دائم در مثانه آنها قرار گیرد و سپس آن را به یک کیسه تخلیه ادرار متصل می کنند ، اما معمولا” با این رویه در رسیدن به هدف شکست می خورند .

بزرگترین مزیت این روش این است که دیگر نیازی به سوند دائم و کیسه ادرار نیست . بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که استفاده از سوندهای دائمی می تواند باعث بروز عفونت مثانه و افزایش احتمال ابتلا به سرطان مثانه شود.

این روش برای خیلی از خانمهای دچارآسیب نخاعی ، خصوصاً افراد تتراپلژی ، و بسیاری از افراد پاراپلژی که قدرت لازم را دردستهای خود جهت انتقال به روی تخت و یا توالت و سونداژ خود را از طریق مجرای ادرار ندارند ، مناسب است . معمولا” ، این گروه از زنان از یک سوند دائمی متصل به کیسه ادرار استفاده می کنند  . اما با روش میتروفانوف ، زنان می توانند روش سونداژ قدیمی خود را کنار گذاشته ، و شروع به استفاده از سوند متناوب کنند .

 

در صورت علاقه مندی ، بهتر است که به بیمارستان هایی مراجعه کنید که تخصصی آسیب نخاعی باشند . این بیمارستانها پزشکانی دارند که می توانند گزینه های کنترل مثانه و این عمل جراحی را انجام دهند  .

توجه : بهبودی از این عمل جراحی حدوداً یک ماه طول می کشد ، و دراین مدت بیمار از یک سوند فوق عانه ای ( سوپراپوبیک ) به طور موقت استفاده می کند .

سوند متصل : مناسب برای مردان

سوند متصل توسط درک هرریرا ( Derek Herrera ) 34 ساله  ، پاراپلژی و مجروح  جنگ عراق ، ابداع شده شده است ، این سوند هنوز به تأیید  FDA نرسیده  و در حال حاضر تحت یک آزمایش بالینی گسترده قراردارد ، اما هنگامی که از این مرحله بگذرد و به بازار بیاید ، مطمئناً زندگی هزاران نفر از افراد مبتلا به آسیب نخاعی ، به ویژه مردان بالغ را تغییر خواهد داد .

یک سوند پایدار نیمه دائمی ، یعنی سوند با یک ابزار خاص وارد بدن می شود (این کار می تواند در خانه انجام شود) و به مدت یک هفته در آلت مرد باقی بماند. تغییرزیادی که این لوله ( سوند ) در زندگی افراد دچار آسیب نخاعی ایجاد می کند این است که می تواند از طریق کنترل از راه دور عمل کند ، بطوری که سوند را باز و بسته نموده تا در صورت لزوم جریان ادرار برقرار گردد.

البته نگرانی هایی هم  درمورد استفاده ازاین سوندها وجود دارد .یکی از این نگرانی ها این است که آیا مردانی که با محدودیتهای عملکرد دستها مواجه اند ، می توانند به طور مستقل از این سیستم سوند استفاده کنند . همچنین نگرانی هایی در مورد نحوه انجام این کار در هنگام رابطه جنسی فرد مبتلا به آسیب نخاعی وجود دارد.  به طور معمول ، بسیاری از افراد با وجود سوند داخلی می توانند مقاربت داشته باشند ، اما، گاهی اوقات می تواند باعث سایش وخونریزی خفیف شود.

با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی ، این سوند یک سوند “هوشمند” محسوب می شود . چراکه از یک کامپیوتر داخلی بهره می برد . همچنین بی سیم است . بسیاری از مردان مبتلا به آسیب نخاعی که نمی توانند زمان تخلیه ادرار خود را  تشخیص دهند ، با این وسیله اطلاع پیدا می کنند که مثانه پر شده ، بنابراین می توانند بلافاصله آن را خالی نموده و از سنگ مثانه هم جلوگیری کنند.

در حال حاضر ، گروه ارزیابی این سوند ، به دنبال مردانی هستند که روزانه از سوند استفاده می کنند و ۱۸ سال یا بالاتر دارند تا در مطالعات مربوطه شرکت داده شوند . آنها می خواهند ببینند که دقت این نوع سوندها در یک محیط بالینی چقدر است ، و همچنین عملکرد آن در محیط خانه و در طولانی مدت چگونه خواهد بود . البته همه کسانی که در این مطالعه شرکت می کنند ، حق الزحمه دریافت می کنند  .

آینده برای افراد دچار آسیب نخاعی و گزینه های آنها دررابطه با مدیریت مثانه روشن است . با وجود بسیاری از روش های جدید و ارتقاء کیفیت زندگی و محصولات ارائه شده برای مبتلایان به آسیب نخاعی ، کنترل ادرار برای مثانه نوروژنیک این افراد به طور کامل قابل کنترل خواهد بود