۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اهمیت رعایت بهداشت در سونداژ متناوب

زمانی که کسی توانایی تخلیه کامل ادرار خود را نداشته نباشد، استفاده از برنامه سونداژ متناوب برای او ضرورت حیاتی پیدا می کند. این موضوع بخصوص برای افراد دچار اسیب نخاعی، از مسائل بسیار مهم تلقی می شود. در هر حال،  اگر کسی برای تخلیه ادرار، نیاز به استفاده از یک سوند ادراری داشته باشد، باید خودش و مراقبش با نحوه و اصول استفاده از سونداژ متناوب آشنا باشد تا بتواند این کار را به نحو احسن انجام داده تا مشکلی برای او پیش نیاید.

یکسری عوارض وجود دارند که متعاقب آنها، در تمام سنین، از نوزادان تازه تولد گرفته تا افراد سالمند، ممکن است  نیازبه سونداژ متناوب ضرورت پیدا کند. در بعضی ها ممکن است بخاطر عوارضی مانند اسپینا فیدیا یا آسیب نخاعی، آعصاب کنترل کننده مثانه ( مثانه نروژنیک ) تحت تاثیر قرار گیرد. از دیگر دلایل لزوم سونداژ می توان به مواردی مانند  مالتیپل اسکلروز (multiple sclerosis )، سکته، احتباس مثانه، بی اختیاری و غیره اشاره نمود  که همگی می توانند برروی مثانه یا دستگاه ادراری مبتلایان تاثیر گذارباشند.

سونداژ متناوب می تواند نجات دهنده زندگی کسانی باشد که بطور طبیعی قادر به تخلیه ادرار خود نیستند. اگر ادرار موجود در داخل مثانه بطور کامل تخلیه نشود، یکسری عوارض مانند عفونت ایجاد می شود که ممکن است زندگی فرد را تهدید ودر معرض خطرقراردهد.

 پس از مشخص شدن برنامه سونداژ، نکاتی وجود دارند که برای موفقیت آمیزبودن آن، باید کاربران از آنها اطلاع داشته باشند. از جمله اینکه تا آنجا که امکان دارد باید سعی شود سونداژ در یک محیط تمیز انجام شود. همه ما می دانیم که هیچ تضمینی برای استریل بودن دستشویی های موجود دراماکن عمومی، محل کار، مدرسه یا هنگام سفر وجود ندارد، به همین خاطر، محصولاتی مانند سوندهای هیدورفیل یا سیستمهای سونداژ بسته می توانند از دور نگه داشتن دستها از سوند و همچنین راحت تر کردن فرایند و روانسازی مطلوب مسیر سونداژ، به کاهش خطرعفونت کمک کنند.

اولین چیزی که باید بدانیم این است که هر برنامه سونداژی، برای هر کسی مناسب نیست. بنابراین، بسته به میزان شدت عارضه فرد  و مقدار ادرار باقی مانده، ممکن است نیاز به سونداژ، از چند بار در روز تا چند بار در هفته متغیر باشد. بهترین راه برای یافتن برنامه مناسب سونداژ بر اساس نیازهای فرد، این است که این کار حتما ” با نظر و تجویز یک متخصص ارولوژی یا سایر متخصصین مراقبتهای بهداشتی انجام شود. آنها از جمله کسانی هستند که می توانند تعیین کنند که هر کسی، چند بار و هر چند وقت ، نیاز به سونداژ دارد و همچنین طولانی یا کوتاه مدت بودن دوره آن را برای فرد تعیین می کنند.

بطور کلی برای اجرای یک برنامه سونداژ مناسب باید به موارد زیر توجه کرد:

اقلامی که باید هنگام سونداژ، دردسترس باشند، از این قرارند:

  • سوند
  • یک کیسه پلاستیکی برای دفع ( بخصوص مواقعی که می خواهید این موضوع شخصی را در یک توالت عمومی رعایت کنید ).
  • لوازم مربوط به سونداژ که می توانند به کاهش عفونت کمک کنند از جمله دستکش، زیر انداز تمیز، و دستمال مرطوب ضدعفونی کننده
  • صابون و آب تمیز برای شستشوی دستها قبل و بعد از سونداژ
  • ژل روان کننده ( بسته به نوع سوند مورد استفاده )

    اقلامی که باید هنگام سونداژ ، دردسترس باشند

قبل از دست زدن به سوند، حتما” باید با دقت فراوان، دستها را با آب گرم و صابون بشوئید. سپس از یک دستکش استریل استفاده کنید یا اینکه با یک پد الکلی، دستها را ضدعفونی کرده تا از آلوده بودن دستها به باکتریها یا دیگر میکروبها جلوگیری نمائید. این موضوع خیلی مهم است، چرا که احتمال آلوده شدن دستگاه ادراری از طریق دستها را تا حد زیادی کم می کند.

سوند متناوب، یک وسیله یک بار مصرف است، بنابراین فقط باید یکبار از آن استفاده شود و بعد از آن، دور انداخته شود. چرا که، در صورت استفاده مجدد از آنها، باکتریها و عوامل بیماریزای باقیمانده روی سوند و داخل آن، می توانند باعث بروز آلودگی دستگاه ادراری و عفونت شوند. این موضوع مهم است و می تواند به پیشگیری از آلودگی و عفونت کمک کند. در واقع روشهای نظافتی که در منزل و جاهای دیگر بکارگرفته می شوند، معمولا” قادر به استریل کردن کامل سوندهای متناوب نیستند. به همین دلیل بهتر است که همواره بهداشت سوند ولوازم جانبی آن و استریل بودن کار سونداژ را بطور کامل رعایت نموده و هیچگاه از سوند استفاده مجدد نکنید تا بتوانید از خطرات عفونت جلوگیری نمائید.