۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

پیشگیری از عفونتهای ادراری مرتبط با سوند

برای کسانی که با پیشنهاد استفاده از سوند مواجه هستند ، بزرگترین نگرانی بهداشتی ممکن است عفونت دستگاه ادراری باشد . هر کسی ممکن است عفونت ادراری را تجربه کند ، اما کسانی که به دلیل ضایعه ، جراحی یا هر دلیل دیگری از جمله آسیب نخاعی ، مجبور به استفاده از یک سوند ( ثابت و یا متناوب ) شده اند ، امکان بیشتری برای درگیری با یک عفونت ادراری مرتبط با سوند وجود دارد . این عفونت ها می توانند بر روی مثانه و میزنای و حتی کلیه ها تاثیر بگذارد. از آنجایی که عفونتهای ادراری از شایع ترین مشکلات افراد نخاعی هستند ، پیشگیری از آنها می تواند مانع از ایجاد بسیاری از  مسائل مرتبط با آنها شود .

پیشگیری از عفونتهای ادراری مرتبط با سوند

علائم عفونتهای ادراری

در حالی که پیشگیری از عفونتهای ادرای مرتبط با سوند ، بهترین راه مقابله با آنها محسوب می شود ، اما گاهی اوقات این کار امکان پذیر نیست . عفونتهای مجاری ادراری ممکن است شایع باشند ، اما اولین گام در درمان آنها ، آگاهی از علائم آن است . بسیاری ازعفونت های ادراری ممکن است با استفاده گسترده از سوند مرتبط باشند. موسسه ملی بهداشت ایالات متحده چند تا ازعلائم مهم عفونت های دستگاه ادراری وابسته به سوند را به شرح زیر عنوان کرده است :

  1.  کدر شدن ادرار
  2.  وجود خون در ادرار
  3.  بوی تعفن / تند ادرار
  4. تکرر ادرار
  5.  نشت ادرار اطراف سوند
  6. احساس فشار، درد ، یا اسپاسم در نواحی پشت یا شکم

کسانی که باید از سوند پایدار استفاده کنند یا کسانی که نیاز به یک سوند متناوب ( یک سوند موقتی برای تخلیه ادرار در یک بار ) دارند ، نیاز به یک برنامه رزی همه جانبه دارند . از نکات مهم دستورالعمل های مراکز کنترل بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. فقط باید در مواقع ضروری از سوند استفاده کنید .
  2.  سوند را فقط تا زمانی ضرورت دارد ، نگه دارید .
  3.  از تکنیک های ضدعفونی و تجهیزات استریل استفاده کنید .
  4.  بهداشت دست را به خوبی رعایت کنید .

رعایت بهداشت مناسب برای موفقیت هر برنامه سونداژ اهمیت زیادی دارد . استفاده از ضد عفونی کننده مناسب برای دستها یک موضوع مهم است . همچنین ، استفاده از یک روان کننده استریل درهنگام قرار دادن سوند اهمیت زیادی دارد . جلوگیری کردن از ورود میکروبها یا باکتری ها به دستگاه ادراری می تواند بهترین راه پیشگیری از هر گونه عفونت باشد .

 علائم عفونتهای ادراری

 

خودتان را مجهز کنید

خودتان را مجهز کنید

مهمترین ابزار ، در میان تمام ابزارهای موجود برای مبارزه با عفونتهای دستگاه ادراری مرتبط با سوند و جلوگیری از آن ، “دانش وآگاهی ” است .شناخت ساختارهر سوند”  کمک خواهد کرد که بدانید که چگونه کار می کند و بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی آنها توسط باکتری ها چیست . ” سونداژ با سیستم بسته ” گزینه ای مناسب و بهداشتی محسوب می شود . این موارد همراه با رعایت نکات بهداشتی در سونداژ واقعی و فروکردن نوک سوند داخل کیسه استریل جمع آوری ادرار نیاز دارید ، ضروری هستند . پزشک یا پرستار شما می تواند روش درست تکنیک ها و بهداشت مناسب را آموزش دهد تا بتوانید خطر عفونت را به حداقل برسانید .

برای کسانی که از سوندهای متناوب استفاده می کنند ، حفظ محیط استریل بسیار مهم است . در بسیاری از سونداژها استفاده از دستکش های استریل برای به حداقل رساندن هر گونه آلودگی و همچنین سوآپ بتادین به عنوان یک ماده ضد باکتری، ضدقارچ و دیگر مواد ضد آلودگی های میکروبی توصیه می شود  !!  عفونت ادراری نه تنها می تواند ناراحت کننده و دردناک باشد ، بلکه درمان مکرر آن با آنتی بیوتیک ، می تواند منجر به ایجاد باکتری هایی شود که برای درمان های آینده مقاوم یا غیر قابل نفوذ باشند . این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد ! چرا که ایجاد باکتریهای مقاوم در برابر آنتی بیوتیک بسیار شایع است ، بطوری که حتی متخصص اورولوژیست هم ممکن است نتوانند عفونتهای حاصل از آنها را درمان کنند.

 

در ورزش گفته می شود که ” بهترین دفاع ، حمله خوب است ” و این کا-ر می تواند در برنامه سونداژ یک اقدام مناسب محسوب شود .  تلاش در ایجاد یک محیط استریل ، خطر ابتلا به عفونت را می تواند به حداقل ممکن برساند. بهتر است در برنامه دفع ادرار خود تهاجمی باشید و هرگونه قرار گرفتن در معرض باکتری ها را به حداقل ممکن برسانید و اطمینان حاصل کنید که با همکاری اورولوژیست خود می توانید از مشکلات بالقوه جدی در آینده جلوگیری کنید .