۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مشکلات دستگاه ادراری بعد ازضایعات نخاعی

مشکلات دستگاه ادراری بعد ازضایعات نخاعی

ضایعات نخاعی در دو مرحله برای دستگاه ادراری ایجاد مشکل می کنند .  یک گروه از مشکلات بلافاصله پس از آسیب رخ می دهند ، و در مقابل یکسری دیگر ممکن است دیرتر و بعد گذر از شوک نخاعی ( در بلند مدت) ایجاد می شوند .

مشکلاتی که بلافاصله پس از آسیب نخاعی ایجاد می شوند  :

  • ممکن است فرد شوک نخاعی را تجربه کند . در این مرحله پیامهای مغزی نمی توانند به هیچ جا یا اکثر قسمتهای بدن  که در زیر سطح آسیب نخاعی قرار دارند ، برسد .
  • معمولا ” شوک نخاعی تا چند روز طول می کشد ، اما در مورد مثانه می تواند تا چند ماه یا حتی بیشتر باقی بماند .
  • زمانی که فرد در دوره شوک نخاعی  قراردارد ، مثانه نمی تواند خود را فشرده کند .

 

مشکلاتی که پس از خارج شدن از دوره شوک نخاعی ایجاد می شوند  :

  • سیگنالهای ارسالی و دریافتی از مغز ، به دلیل آسیب نخاعی مسدود می شوند .
  • مرکز ادرار در ناحیه خاجی نخاع واقع در پایه ستون فقرات قرار دارد . این ناحیه از نخاع ، عملکرد مثانه و اسفنکتر را کنترل می کند .
  • بعد از شوک نخاعی ، مرکز ادرار در ناحیه خاجی ، ممکن است شروع به ارسال سیگنال هایی را به خودش کند که طی آن به مثانه دستور انقباض می دهد . علاوه بر این  ، به طور معمول از مغز به سمت پائین سیگنال هایی ارسال می شوند تا مانع از ارسال سیگنالهای فشرده کننده مثانه به دلیل انسداد حاصل از آسیب نخاعی در مرکز ادرار خاجی شوند . بنابراین مثانه شروع به فشرده شدن کرده و احتمالا” باعث می شود که شما بدون کنترل ادرار کنید. ( بی اختیاری ادرار) . این حالت به عنوان “مثانه نوروژنیک بیش فعال ” شناخته می شود .
  • ممکن است اسفنکتر به خودی خود سفت و یا شل شود ، و جریان ادرار بدون کنترل شروع و یا متوقف شود .
  • گاهی ممکن است مثانه سعی کند فشرده شود ،  اما اسفنکتر در همان زمان سفت می ماند  ، در نتیجه فرد قادر به تخلیه ادرار نخواهد بود که باعث افزایش فشار در مثانه  می شود . این مشکل  به عنوان dyssynergia شناخته شده می شود . این موضوع می تواند باعث کشیدگی بیش از حد مثانه شده و می تواند موجب عفونت های مثانه شود .
  • فشارهای بالا در مثانه می تواند از سرازیر شدن ادرار از کلیه ها به مثانه جلوگیری کند و موجب ایجاد عفونت های کلیوی، سنگ کلیه و حتی آسیب کلیوی شود .
  • مشکل دیگری که می تواند در افراد مبتلا به آسیب نخاعی در سطوح T6 به بالا رخ دهد ،  اتونومیک دیس رفلکسی است . این موضوع زمانی اتفاق می افتد که چیزی باعث درد یا ناراحتی در بدن شود ، حتی اگر فرد آن ناراحتی را احساس نکند . دو تا از شایعترین علل ایجاد اتونومیک دیس رفلکسی :  اتساع مثانه ( و انقباضات مثانه ) و یبوست هستند . اتونومیک دیس رفلکسی باعث افزایش ناگهانی و شدید فشار خون می شود که بطور بالقوه خطرناک است . اتونومیک دیس رفلکسی ممکن است باعث بروز علائم دیگری مانند سردرد ، گرگرفتگی / یا دانه دانه شدن پوست شود و گاهی اوقات هم ممکن است بدون علامت باشد ( که به آن اتونومیک دیس رفلکسی خاموش گفته می شود ) . این علائم ، تا زمانی که علت اتونومیک دیس رفلکسی مثلا”  تخلیه مثانه برطرف نشود ،  بهتر نخواهد شد .

با گذشت زمان نیز خطرات ناشی از مشکلات دیگری مانند عفونت مثانه یا کلیه و تا حدی خطر ابتلاء به سرطان مثانه ، کلیه یا مثانه سنگ، و یا صدمه به کلیه های فرد دچار آسیب نخاعی وجود دارد .