۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نکات کاهش وزن برای کاربران ویلچر

کسی که می‌تواند راه برود، مطمئنا” گزینه‌های زیادی برای انجام فعالیت بدنی، سوزاندن کالری و کاهش وزن دارد. اما برای یک کاربر ویلچر، این انتخاب‌ها نسبتاً کمتر است. نکته مهمی که یک فرد ویلچری باید خیلی به آن توجه داشته باشد این است که  مراقب باشد تا اضافه وزن پیدا نکند تا بتواند استقلال و فعال بودن خود را حفظ کند. قانون کلی برای کاهش وزن این است که کالری کمتری جذب و  کالری بیشتری سوزانده شود.

نکات مفید زیر می تواند به کاربران ویلچر کمک کند تا وزن خود را کاهش  یا آن در سطح مناسبی نگه دارند:

  • خیلی از کاربران ویلچر برای کنترل وزن خود، در طول روز چیزی نمی خورند. آنها گرسنه می‌شوند و در نتیجه، یک وعده غذایی حجیم یا قوی مصرف می‌کنند. این کار به هیچ وجه کمکی به آنها نمی‌کند. توصیه بر این است سعی کنید سه وعده غذایی در روز داشته باشید کنید و حتی شاید با توجه به وضعیت جسمی بتوانید میان وعده هم مصرف کنید. البته باید از وعده‌های غذایی سالم استفاده کنید.  به این ترتیب، بدن شما در حالت متابولیک مانده و غذای اضافی را به عنوان چربی ذخیره نمی‌کند.
  • سعی کنید از غذای خود لذت ببرید. در هنگام غذا خوردن عجله نکنید و به سیر شدن خود توجه داشته باشید تا غذای اضافی نخورید. سعی کنید که همیشه کمتر از ظرفیت کامل خود غذا بخورید. رژیم غذایی خود را متعادل کنید. به اینصورت که نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات، و نیمی دیگر را با پروتئین و غلات کامل پر کنید.
  • تا جایی که می‌توانید فعالیت بدنی داشته باشید. اگر توانایی دستهایتان خوب است، به جای ویلچر برقی از، ویلچر دستی استفاده کنید. تمام جابجایی‌های بین ویلچر و تخت را خودتان انجام دهید. روزانه حداقل،  ۳۰ دقیقه را به انجام ورزش با ویلچر یا بدون ویلچر اختصاص دهید.
  • بیشتر از هر مایع دیگری آب بنوشید. برای جلوگیری از جذب کالری بیشتر، از مایعات بدون قند مانند چای ( شیرین نشده ) و نوشیدنی‌های رژیمی استفاده کنید.
  • شیرینی جات کالری خیلی زیادی دارند و با قرار داشتن روی ویلچر، سوزاندن آنها کار آسانی نیست. در واقع میزان مصرف آنها نباید بیش از دو بار در هفته باشد.
  • شیر برای سلامتی بسیار مفید است اما حاوی مقدار زیادی چربی است و می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود. بنابراین باید از شیر بدون چربی یا کم چرب که کالری کمتری دارند، استفاده کنید.
  • از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کنید، چرا که حاوی مقدار زیادی روغن هستند. بهتر است به جای غذاهای سرخ شده از غذاهای پخته شده استفاده نمائید.
  • بیشترین حجم رژیم روزانه خود را به  غذاها و سبزیجات اختصاص دهید. زیرا کالری خیلی کمتری نسبت به سایر مواد غذایی داشته و بدلیل داشتن فیبرهای زیاد برای سیستم هضم مفید هستند و می‌توانند از بروز مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری کنند. این نوع رژیم‌های غذایی مدفوع را نرم و برنامه روده را در افراد دچار آسیب نخاعی تسهیل  می‌کنند.
  • در بین وعده‌های غذایی خود، خوراکی‌های هله هوله مصرف نکنید، چرا که کالری زیادی دارند و ارزش تغذیه‌ای آنها پاین است. در عوض می‌توانید میان وعده‌های سالمی، مانند میوه تازه و از این قبیل بخورید.
  • برای سوزاندن کالری و کنترل وزن و داشتن تناسب اندام در فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های با ویلچر شرکت کنید.
  • اگر به دلیل آسیب نخاعی روی ویلچر هستید، ورزش با دوچرخه های FES  ( تحریک الکتریکی عملکرد ) می تواند کمک زیادی به سوزاندن کالری کند.