۰۲۱ - 55385363 کمک‌های مردمی

آیا افراد مبتلا به آسیب نخاعی ( فلج ) می توانند با گیاه خواری عمر بیشتری داشته باشد؟

گیاه خواری

در سالهای اخیر گیاهخواری مورد توجه عامه مردم جهان قرار گرفته است. در بین مبتلایان به آسیب نخاعی هم، گیاهخواری رواج پیدا کرده است. افراد مبتلا به ضایعه نخاعی برای افزایش سلامتی از طریق رژیم غذایی، می توانند با جستجوی روشهای مختلف، به سادگی تنها از طریق خوراک، تأثیر زیادی بر سلامتی خود بگذارد.

اما گیاهخواری بسیار سخت تر از خوردن سبزیجات است. گیاهخواری به این معنی است که علاوه بر عدم مصرف گوشت، چیزی را که روزگاری متعلق به یک موجود زنده بوده را هم مصرف نکنید. به  این مفهوم که حتی دیگر لبنیات یا تخم مرغ هم نخورید و هرآن چیزی که پخته می شود باید گیاهی باشد. این کار نیاز به برنامه ریزی دارد و باید تصمیم جدی بگیرید که از خوردن خیلی از غذاهای خوشمزه بگذرید.

غذای گیاهی

با اینکه ۶۰ درصد جمعیت ضایعه نخاعی پس از آسیب نخاعی چاق می شوند، اما با در نظر گرفتن چنین تغییری در رژیم غذایی به نظرنمی رسد موضوع چاق شدن بعد از آسیب چندان شدید باشد. از نظر بعضی کارشناسان، این سیاست می تواند سلامت قلب آنها را بیمه نموده و احتمالاً طول عمر بیشترآنها را تضمین کند. بسیاری از مبتلایان به آسیب نخاعی بدلیل اینکه دیگر نمی توانند راه بروند، در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی قرار می گیرند.

خوردن فراورده های حیوانی می تواند تأثیر منفی بیشتری بر روی فرد مبتلا به فلج نسبت به فرد غیر فلج داشته باشد و دلیل آن شیوه زندگی کم تحرک افراد فلج است. در حالی که قضاوتها در مورد صحت این موضوع هنوز ادامه دارد، اما بهتر است باور کنیم که تغییر رژیم غذایی به گیاهخواری واقعا می تواند کمک کننده کند. با وجود این که این تغییر دشوار بنظر می رسد  و غذا عاملی برای بهبودی خیلی ها پس از آسیب نخاعی محسوب می شود، فواید گیاهخواری برای کسی که فلج است، می تواند بسیار زیاد باشد.

یک مثال عالی از موارد هیجان انگیز که با وجود آسیب نخاعی گیاهخواری می کرده، شخصی بنام وس بندمر(Wes Bandemer) است. مردی با ضایعه نخاعی گردنی در سطوح  C4- C 5 که پس از آسیب دیدگی از تورم شدید بدن و افزایش وزن رنج می برده است. بدن او با وضعیت فلج، خیلی ناجورو بدفرم شده بود. با وجود این که برخی از مردم راحت تر از این مرحله گذر می کنند ، اما بدن او شرایط سخت تری پیدا کرده بود.  تا اینکه بالاخره ، وی با الهام از یک پرستار که گیاه خوار بود ، تصمیم گرفت تا او هم رژیم غذایی خود را به گیاه خواری تغییر دهد. ونتیجه این که که به سرعت شاهد تغییراتی در بدن خود شد که هرگز فکرش را هم نمی کرد.

رژیم گیاه خواری 

بزرگترین تغییری که او مشاهده کرد، افت ۵۰ پوندی وزن بدن بود که خیلی سریع اتفاق افتاد. همچنین یک برنامه مناسب اجابت مزاج تنظیم نمود که باعث شد دیگر به خیلی از داروها نیازی نداشته باشد. همانطور که می دانید میوه ها و سبزیجات مقدار زیادی فیبر دارند. همچنین او شاهد بهبودی در پوست خود بود. بطوری که کمتر چرب و شفاف تر می شد. علاوه براین، در بیشتر کسانی که تجربه گیاهخواری داشتند، کلسترول خون کاهش، فشار خون پایین و شاخص توده بدنی ( BMI ) بهبود پیدا می کرد.

خیلی مشکل است که نتوانید راه بروید و بخواهید BMI خود را در محدوده مناسب نگه دارید. بنابراین اصلاح رژیم غذایی، روشی بسیار مؤثر برای رسیدن به آن است. افزایش انرژی هنگام خوردن وگان ( گیاه خواری )  نیز تجربه می شود. کسانی که با ضایعه نخاعی زندگی می کنند، به دلیل مصرف داروها، سبک زندگی بی تحرک و حتی به دلیل سلامت روانی، کاهش انرژی را تجربه می کنند. با اینکه ورزش راهی عالی برای تقویت انرژی شماست، اما یک رژیم غذایی گیاهی می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر میزان انرژی شما داشته باشد.

مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به آسیب نخاعی مستعد ابتلا به بیماری های قلبی هستند. آنها آن را ” بیماری نشسته ” می نامند که می تواند بسیار مضر باشد. برای غلبه بر یک وضعیت به ظاهر غیرممکن، گیاهخواری می تواند تأثیر زیادی بر سلامت قلب داشته باشد. بخصوص حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی و سایر گوشتهای فرآوری شده می تواند روند پیشرفت بیماریهای قلبی را در بسیاری از افراد معکوس کند. همچنین حذف گوشت و لبنیات می تواند از ابتلا افراد به دیابت نوع ۱ (لبنیات) و نوع ۲ (گوشت)  نیز جلوگیری کند.

به نظر می رسد که گیاهخواری دلهره آور باشد، اما اگر علاقمند هستید آن را  امتحان کنید، سایت ها و برنامه های رایگانی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنندکه با جستجو می توانید از آنها برای برنامه ریزی خود استفاده کنید.  انجمن گیاهخواری مکان بسیار خوبی برای بازدید (https://www.vegansocience.com/) است.

 

البته، از گذشته ها، گوشتهای با پایه گیاهی که در فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها وجود داشته می تواند گزینه ای باشد که به افراد با سبک زندگی گیاهخواری کمک خواهد کرد. بنابراین توصیه می شود به این گزینه در قسمت گوشت فروشگاههای مواد غذایی محل خود نیز توجه داشته باشید.