۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بازگشت به زندگی با انتخاب درست ویلچر

رایج ترین وسیله حرکتی، برای کسانی که برای جابجایی خود نیاز به کمک دارند، ویلچر است. اگرچه این موضوع کاملاً ساده به نظر می رسد، اما در حال حاضر، گزینه های خیلی زیادی برای انتخاب ویلچر وجود دارند  و هر کاربر می تواند متناسب با وضعیت بدنی خود و بسته به نوع محدودیت حرکتی یا معلولیت خود از آنها استفاده کند. طی کردن مسافتهای طولانی برای افراد دچار محدودیت حرکتی که به دلایلی از جمله آسیب دیدگی / بیماری، یا به طور کلی فقط پیری، و خستگی با آن مواجه شده اند،  چالشی بزرگ و یک مشکل اساسی محسوب می شود. در هر حال ، ویلچرها ( اعم از دستی و برقی ) و حتی اسکوترها نیز می توانند، پیمایش فواصل طولانی را برای افراد دچار معلولیت امکان پذیر و آسان کنند.

بازگشت به زندگی با انتخاب درست ویلچر

قبل از هر انتخابی، ابتدا باید مشخص شود ، نیاز چیست !!

برای کمک به جابجایی، افراد دارای مشکل حرکتی، گزینه های زیادی در دسترس است، بنابراین درک اینکه درچه جایی از ویلچر یا اسکوتر یا چه وسیله دیگری استفاده شود، مهمترین نکته است. بسیاری از ویلچرهای دستی فقط در فضاهای داخلی و برای سطوح هموار مفید هستند، اما اگر قرار باشد فرد یک مسیر طولانی را طی کند، یک ویلچر دستی ممکن است کاربر را دچار خستگی وحتی با آسیب دیدگی مواجه کند. آمارهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده  (  CDC) نشان می دهد که تقریباً ۱۷٫۱ میلیون نفر از  افراد بزرگسال، قادر نیستند مسیرهای بیش از یک مایل را طی کنند و یا اینکه این کار برای آنان بسیار دشوار است. این آمار نشان می دهد که تقریباً ۷٫۱ درصد از جمعیت آن کشور، برای حرکت در یک مسافت طولانی نیاز به کمک دارند و می توانند از ویلچرهای برقی بهره مند شوند.

 بدیهی است این آمار، با توجه به ۳۶٫۲ میلیون بزرگسالی که به نوعی مشکل جسمی دارند، افزایش می یابد. این مقدار تقریباً ۱۵ درصد از جمعیت کشور را شامل می شود. تعداد قابل توجهی از دوستان و عزیزان هستند که ممکن است احساس کنند کیفیت زندگی و استقلال آنها از بین رفته است. همچنین  با افزایش سن، نیاز به کمک، افزایش می یابد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش می دهند که ۳٫۵ درصد از بزرگسالان با سن بین ۶۵ تا ۷۴ سال، برای انجام کارهای روزانه خود به کمک شخص دیگری نیاز دارند. این تعداد برای افراد بالای ۷۵ سال به ۱۰٫۶ درصد می رسد. یک گزارش منتشر شده از مرکز آمار معلولین دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که تقریبا ۶٫۸ میلیون آمریکایی از دستگاه های کمکی برای کمک به جابجائی خود استفاده می کنند و از این تعداد، ۱٫۷ میلیون نفر آنها از ویلچر / اسکوتراستفاده می نمایند. این موضوع می تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب ها یا بیماری هایی باشد که حرکت آنها را محدود کرده است. البته در این معادله سالمندی را نیز باید در نظر گرفت.

ساخت گزینه های سفارشی

برای انتخاب یک وسیله کمک حرکتی، هر دلیلی می تواند منحصر به فرد باشد. از سالها پیش، ویلچرهای دستی جزو تجهیزات بسیار اساسی برای افراد دارای محدودیت حرکتی محسوب می شوند. در حال حاضر، با پیشرفت تکنولوژی و ساخت مواد مختلف، گزینه های زیادی در دسترس هستند که باعث شده این تجهیزات به راحتی شخصی سازی شده و همچنین به صورت سفارشی قابل ارائه باشند. امروزه، فیزیوتراپ ها می توانند هر کاربر را به درستی اندازه گیری و ویلچر او را طوری مناسب سازی کنند که کاربر به بهترین نحو ممکن از آن  بهره مند شود. ویلچرها، از نظر تجهیزات اصلی یعنی از صندلی و نشیمن و پشتی گرفته تا دستگاه های با تکنولوژی پیشرفته، بسیار متنوع هستند، بطوری که انواع تشکچه ها و تکیه گاه های متحرک یا قابل تنظیم  با  قابلیت کج شدن یا خواباندن را به کاربر ارائه می دهند. در حالی که ویلچرهای دستی ممکن است برای استفاده های سبک مناسب باشند، اما کسانی که در زندگی روزمره و حمل و نقل و جابجایی خود تا حد زیادی به کمک  نیاز دارند، می توانند از ویلچرهای برقی یا اسکوترها استفاده کنند.

ساخت گزینه های سفارشی

برای کودکانی که ممکن است به کمک احتیاج داشته باشند، ویلچرهای مخصوص کودکان  این جمله را  تداعی می کند: ” ابزار مناسب برای کار مناسب “. بنابراین امروزه، همه ویلچرها یک اندازه نیستند، پس چرا باید یک کودک کوچک را روی یک ویلچر مخصوص بزرگسالان بگذاریم؟ درمورد بیماران درشت هیکل و چاق نیز می توان همین را گفت. در هر حال، عرض و قدرت ویلچرهای تولیدی، امکان تناسب و ایمنی بهتری را برای بیماران با جثه بزرگتر فراهم می کند. همچنین با افزودن لوازم جانبی مانند بالابرهای پایه بلند یا شاید با یک نگهدارنده مخزن اکسیژن، می توانید ویلچر خود را متناسب با موارد غلبه بر ناتوانی های خود تنظیم کنید. این موضوع  حتی می تواند شامل سیستم های تقویت تنه ویلچر باشد تا کاربر در محل استقرار خود احساس امنیت و آرامش خاطر بیشتری داشته باشد. می توان تقریباً هر قسمت از ویلچر را از جمله پشت سری، دستگیره و حتی یک نگهدارنده لیوان را شخصی سازی نمود. بنابراین هر کسی می تواند ویلچرش را برای خودش سفارشی کند!!

خلاصه اینکه:

با وجود ویلچرهای امروزی، می توان با بازیابی مجدد تحرک و استقلال، دوباره به سر کار خود رفته، یا با یک توپ، بازی کنید یا فقط از آفتاب گرم و سبزه و گل و شکوفه های بهاری لذت ببرید. پس  خودتان را در خانه  زندانی نکنید. یادتان باشد فقط با یک مشاوره پزشک و مناسب سازی تجهیزات خود و با نظر یک متخصص طب فیزیکی می توانید دوباره از زندگی خود  لذت ببرید!!