۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کاهش وزن پس از آسیب نخاعی : شناخت تغییرات حاصله در ترکیب بدن

معمولا” پس از آسیب نخاعی، کاهش وزن اغلب اتفاق می افتد ( حداقل در ابتدا ). چراکه بعد از صدمه دیدن نخاع، تغییراتی در ترکیب بدن به دلیل کاهش فعالیت بدنی تجربه می شود.

با وجود اینکه توده عضلانی و تراکم استخوان ها کاهش می یابد، تا زمانی که رژیم غذایی بعد از آسیب نخاعی تنظیم نشود، توده چربی بدن می تواند افزایش پیدا کرده ودر نتیجه افزایش وزن رخ دهد.

این مقاله به بررسی عواملی می‌پردازد که می‌توانند به تغییرات وزن بعد از آسیب نخاعی کمک کنند و اینکه چگونه می‌توان بعد از آسیب نخاعی وزن را به طور موثر کنترل کرد.

علل کاهش وزن پس از آسیب نخاعی

کاهش وزن پس از آسیب نخاعی، در درجه اول به دلیل کاهش فعالیت بدنی اتفاق می افتد که این وضعیت منجر به آتروفی عضلانی ( تحلیل ماهیچه ها ) می شود. از آنجایی که آسیب دیدگی نخاع می تواند باعث از دست دادن کنترل حرکتی و کاهش یا از دست دادن حس در اندامهای پائین تر از سطح آسیب شود، مصدومین این ضایعه قادر نخواهند بود  به اندازه ای که قبل از آسیب فعالیت بدنی داشتند، حرکت کنند.

بدن ما به طرز باورنکردنی قدرت سازگاری با شرایط مختلف را دارد. هنگامی که بدن نتواند  به طور منظم وزن خود را تحمل کند و فرد حرکتی در اطراف خود نداشته باشد، تراکم استخوان و توده عضلانی بدن، به دلیل عدم فعالیت، شروع به تحلیل می رود، و این موضوع باعث کاهش وزن پس از آسیب نخاعی می شود.

عوامل زیادی می توانند بر وزن بعد از آسیب نخاعی تأثیرگذار باشند، از جمله شدت و محل آسیب. به عنوان مثال، فردی که آسیب نخاعی در سطح بالاتری دارد، احتمالاً تغییرات بیشتری را در ترکیب بدن نسبت به فردی که آسیب سطح پایین‌تری دارد، تجربه می‌کند، چراکه نواحی بیشتری از بدن او تحت تأثیر قرار گرفته است.

به طور کلی ، هر چه سطح آسیب فرد بالاتر باشد، فعال ماندن، چالش برانگیزتر می شود و خطر پوکی استخوان (کاهش تراکم استخوان) یا آتروفی عضلانی (کاهش توده عضلانی) افزایش پیدا می کند.

شناخت موضوع افزایش وزن بعد از آسیب نخاعی

شناخت موضوع افزایش وزن بعد از آسیب نخاعی

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به ضایعات نخاعی، در ابتدا کاهش وزن را تجربه می کنند، بسیاری نیز در دوران مراحل بهبودی خود، مستعد افزایش وزن هستند. این موضوع به این دلیل رخ می دهد که افراد به مصرف همان مقدار غذایی که در زمان سلامتی و فعالیت بدنی عادت داشتند، ادامه می دهند. در نتیجه کالری بیشتری نسبت به مصرف آن جذب می کنند و این موضوع منجر به افزایش وزن آنان می شود.

برای حفظ محدوده وزنی سالم، افراد باید کالری دریافتی روزانه خود را تنظیم کنند. دستورالعمل برنامه تغذیه ای آسیب نخاعی به این صورت توصیه شده است:

  • افراد مبتلا به پاراپلژی ( ضعف یا فلج تنه و/ یا پاها ) باید حدود ۲۸ کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود مصرف کنند.
  • در مقابل، افراد مبتلا به کوادری پلژی (ضعف یا فلج اندامهای فوقانی و تحتانی) باید حدود ۲۲ کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف نمایند.

همچنین نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اینها فقط دستورالعمل های کلی هستند و نیازهای تغذیه ای بسته به وضعیت فرد، سبک زندگی و شدت آسیب نخاعی متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا محدوده وزنی ایده آل و کالری دریافتی را برای شما تعیین کند.

اکنون که متوجه شدید که آسیب نخاعی چگونه می تواند باعث تغییر وزن شود، اجازه دهید نکات مدیریت وزن را مورد بحث قرار دهیم.

چگونه باید بعد از آسیب نخاعی وزن کم کنیم؟

چگونه باید بعد از آسیب نخاعی وزن کم کنیم ؟

مدیریت وزن پس از آسیب نخاعی، باید بر روی یافتن تعادل بین رژیم غذایی و فعالیت بدنی تمرکز داشته باشد.

در زیر نکاتی ذکر شده است که می تواند به شما در رسیدن به این تعادل کمک کند:

  • غذاهای غنی از مواد مغذی بیشتری بخورید: همه افراد آسیب نخاعی باید مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنند. اگر پزشک توصیه بر کاهش وزن داشته باشد تمرکز بر روی این نوع مواد غذائی می تواند به شما کمک کند تا احساس سیری کنید.
  • کنترل جیره غذایی را رعایت کنید: حتی اگر غذاهای سالم می خورید، خوردن بیش از حد آن هم می تواند باعث افزایش وزن شود. بنابراین سعی کنید همیشه، حواستان به میزان غذای بشقابتان باشد.
  • هیچ وعده غذایی را حذف نکنید: حذف یک وعده غذایی و بی غذایی به مدت طولانی می تواند باعث افزایش گرسنگی شما شده و احتمال پرخوری را افزایش دهد.
  • تمرینات دامنه حرکتی غیرفعال را انجام دهید: از آنجائی که این حرکات بصورت غیرفعال انجام می شوند و نیازی به فعالیت خاصی ندارند، برای افراد دارای ضعف یا فلج شدید ایده آل هستند . در عوض، یک درمانگر یا مراقب، بدن فرد را از طریق حرکات مختلف به حرکت در می‌آورد تا گردش خون و میزان متابولیسم استراحت را بهبود بخشد.
  • تمرینات و فعالیتها را کاوش کنید: برای اینکه یک فعالیت بدنی مؤثر واقع شود، لازم نیست حتما “سخت باشد. تلاش برای انجام حرکات مکرر در طول روز می تواند سلامت کلی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. در جستجوی فعالیت‌ها و ورزش‌هایی باشید که از آنها لذت می‌برید و آنها را به بخشی از برنامه روزانه خود، برای بهبودی در طولانی مدت تبدیل کنید.
  • آب کافی بنوشید: هیدراته ماندن بدن به بهبود سطح انرژی ، گوارش و انگیزه کمک می کند.
  • روی احساس خود تمرکز کنید: در نهایت، باید روی احساس خود تمرکز کنید. اگر محاسبه کالری یا پیگیری فعالیت ، بیش از حد استرس زا باشد ، بهتر است هوشیار باشید و به بدن خود گوش دهید. نشانه های طبیعی گرسنگی را دنبال کنید و تلاش کنید در طول روز حرکت داشته باشید. احساس خود را ارزیابی کنید و سپس در صورت لزوم برنامه خود را تنظیم کنید.

بطورکلی :

 مدیریت وزن پس از آسیب نخاعی می تواند چالش برانگیز باشد. چرا که چیزی که برای یک نفر کار می کند، لزوما” ممکن است برای دیگری جواب ندهد. بنابراین، باید آماده آزمون و خطا باشید. درحال حاضر، آسیب نخاعی یک بیماری مادام العمرمحسوب می شود، بنابراین یافتن تغییراتی که بتوانید دردرازمدت به آنها پایبند باشید، ضروری است.

تغییرات در ترکیب بدن پس از آسیب نخاعی: نکات کلیدی

اگر بعد از آسیب نخاعی وزنتان کم یا زیاد شود، خیلی به خودتان سخت نگیرید. زندگی پس از آسیب نخاعی می تواند به تنظیمات زیادی نیاز داشته باشد و هر کس به استرس ها واکنشهای متفاوتی نشان می دهد. هنگامی که افراد، فلج شدیدی را تجربه می کنند، معمولاً انتظار این است که تغییرات زیادی در ترکیب بدن آنان ایجاد شود.

بهبودی ، یک فرآیند طولانی مدت است که سهم نسبتاً بالایی از فراز و نشیب دارد. سعی کنید خیلی روی عدد ترازو نگاه نکنید و بیشتر روی ایجاد یک عادت غذایی سالم  وفعالیت بدنی مناسب تمرکز داشته باشید.