۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چه زمانی برای کلستومی افراد دچارآسیب نخاعی مناسب است؟

یکی از ناامید کننده ترین چیزهایی که افراد در زمان آسیب نخاعی وفلج شدن با آن مواجه می شوند، برنامه اجابت مزاج است. بعد از آسیب دیدن نخاع، سیستم روده، نروژنیک می شود که در واقع واژه ای برای ناتوانی برقراری ارتباط مغز و اجابت مزاج محسوب می شود. به همین دلیل، استفاده از شیافها و تخلیه دستی از جمله روشهای مورد نیاز هستند و این کار به طور معمول بطور روزانه انجام می شود. می توانید تصور کنید، برنامه روده همزمان با گذشت سالها، عوارض خود را بر روی بدن بجا می گذارد. در نتیجه، بسیاری از مبتلایان به آسیب نخاعی با یک گزینه جراحی به نام کولوستومی مواجه می شوند. کلستومی یک عمل جراحی بزرگ است که طی آن مسیر روده بزرگ تغییر داده می شود، بطوری که محتویات آن به درون یک کیسه پلاستیکی که در قسمت بیرونی شکم تعبیه شده تخلیه می شود. این کار به فرد فلج کمک می کند تا به راحتی بتواند کیسه پلاستیکی را باز کرده و هنگام استفاده از دستشوئی آن را به داخل توالت خالی کند.

کلستومی برای افراد دچارآسیب نخاعی

بیشتر افراد مبتلا به تتراپلژی با ضایعه درسطح پایین تر، با انجام کولوستومی این توانایی را پیدا می کنند که بتوانند برنامه روده خود را کاملاً مستقل انجام دهند و این کار تغییری بزرگ در شیوه زندگی آنها محسوب می شود. اما: چه زمانی مناسب است تا چنین اقدام مهمی جدی پس از آسیب نخاعی در نظر گرفته شود؟ آیا باید این کار را باید بلافاصله بعد از آسیب دیدگی انجام داد یا باید منتظر ماند تا زمانی که برنامه روده موثر نبود ، اینکار را نجام داد؟

گزینه شماره ۱: بلافاصله بعد از آسیب نخاعی کلستومی انجام شود

انجام عمل مهمی مانند کلستومی بعد از آسیبی که زندگی قبلی را تغییر می دهد مانند آسیب نخاعی، می تواند برای بعضی ها کمی بحث برانگیز باشد. خیلی ها ترجیح می دهند صبر کنند و ببینند که آیا عملکرد یا حس بیشتری را به دست می آورند یا نه، این موضوع ممکن است طی دو سال اول بعد از آسیب نخاعی اتفاق بیافتد. با این حال، همه کلسترومی ها دائمی نیستند. بطور کلی دو نوع کلسترومی وجود دارد. یک نوع کلوستومی، موقتی است. این نوع گزینه افرادی است که معتقدند در آینده مجدداً عملکرد اجابت مزاج خود را بدست خواهند آورد. اما کسانی که آسیب نخاعی آنها از نوع کامل هستند و یا اینکه  احساس می کنند که دیگر عملکردی را به دست نمی آورند، گزینه کلستومی دائمی را برای آنها انتخاب می کنند. خیلی ها می توانند بعد از سالها استفاده از کلستومی ، آن را بردارند وبه شرایط قبل یرگردند  ، اما این موضوع در بین مبتلایان به آسیب نخاعی بسیار نادر اتفاق می افتد. با این حال بعضی ها نمی خواهند که چند هفته یا چند ماه بعد از آسیب نخاعی، منتظر بمانند و بعد کولوستومی شوند. برای برخی از افراد، کلستومی احساسی همانند مراقبت از چیزی مانند برنامه اجابت مزاج ایجاد می کند. بطوری که نیازی نیست دیگر نگران مشکلاتی مانند دفع ناگهانی یا شرایطی که به شرمساری تعبیر می شود ، باشند. کلستومی می تواند برای خیلی ها جذاب به نظر برسد، بخصوص اگر بدانند با تصمیم گیری در مورد داشتن آن، می توانند نحوه برنامه اجابت مزاج خود را بهتر کنند. همه اینها اولویت شخصی است، اما کسانی که بلافاصله بعد از آسیب تصمیم به انتخاب آن می گیرند، معمولاً افرادی هستند که می خواهند هرچه سریعتر آن را انجام دهند تا بتوانند فعالیتهای روزانه خود را انجام دهند.

گزینه شماره ۲: صبر کنید تا به کولوستومی احتیاج پیدا کنید

برای خیلی ها، ایده کلستومی با وجود مزایای زیاد آن یک راه حل آسان نیست و چیزی است که بیشتر افراد از آن اجتناب می کنند و تا وقتی که گزینه دیگری وجود نداشته باشد. کلستومی می تواند ترسناک باشد. هیچکس از فکر داشتن یک کیسه مدفوع بر روی بدن خود احساس راحتی نمی کند. زنان و مردان نگران این هستند که در صورت انجام این عمل، احساس جذابیت کمتری پیدا می کنند یا اینکه دیگر احساس جنسی نخواهند داشت . اما برای خیلی ها ، هنگامی که عمل جراحی را انجام می دهند، متوجه می شوند که این چیزها واقعیت ندارد. اکثر مبتلایان به آسیب نخاعی و فلج، پس از سالها تلاش برای اجرای یک برنامه معمولی اجابت مزاج  و عدم موفقیت ها، کولوستومی می شوند. مواجه شدنهای دائمی با دفع های ناخواسته و داشتن برنامه های زمانی چند ساعته متعدد برای اجابت مزاج، کافی است تا افراد بخواهند گزینه دیگری را امتحان کنند، اما بسیاری از آنها بدون متوسل شدن به عمل جراحی، برنامه خود را انجام می دهند. اصلاح رژیم غذایی، داروهای مصرفی، وضعیت مناسب و مصرف مایعات می توانند به تنظیم برنامه روده کمک کنند.

صبر کنید تا به کولوستومی احتیاج پیدا کنید

درنهایت: این بستگی به خود فرد دارد که تصمیم بگیرد چه چیزی برای شیوه زندگی و اولویتهای او بهتر است. در حالی که برخی از افراد بخاطر آسانتر کردن زندگی خود می خواهند در اسرع وقت کولوستومی شوند، عده ای دیگر ترجیح می دهند که قبل از اقدام به چنین جراحی بزرگی منتظر بمانند. اگر تصمیم به گرفتن کولوستومی گرفتید، حتماً از پزشک معالج خود بخواهید که شما را به یک ” جراح کولورکتال  مجرب در زمینه آسیب های نخاعی ” ارجاع دهد.