۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بهترین ویتامین ها برای بهبود آسیب نخاعی

مصرف ویتامین های مناسب برای افراد دچار آسیب نخاعی ، به جبران کمبودهای موجود در رژیم غذایی آنها و بهبودی بدن کمک می کند.

دراین مقاله به ۷ ویتامینی پرداخته می شود که بیماران  آسیب نخاعی باید برای بهینه سازی سطوح انرژی، به حداقل رساندن عوارض ثانویه و بهبود سلامت کلی خود مصرف کنند.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین ها پس از آسیب نخاعی امکان پذیر است؟

تغذیه نقش اساسی در رشد، محافظت و نگهداری سلول های بدن دارد. هر کسی برای سالم ماندن به ویتامین نیاز دارد، اما مصرف بیش از حد آن غیرضروری است و حتی ممکن است به بدن آسیب برساند.

بطورکلی ویتامینها ۲ نوع هستند: محلول در آب و محلول در چربی .

ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های B و C به راحتی جذب بدن می شوند و مقدار اضافی آنها ذخیره نمی شود. در عوض، بدن فقط آنچه را که نیاز دارد جذب و بقیه را از بین می برد.

در مقابل، ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E  و K برای مدت طولانی‌تری در کبد ذخیره می‌شوند و مصرف بیش از حد آنها، خطرات و عوارض جانبی منفی بیشتری به دنبال دارد. بنابراین، توجه به دوزهای توصیه شده و متناسب آنها بسیار ضروری است. بنابراین مصرف بیشتر آنها همیشه به نفع بدن نخواهد بود .

در ادامه، ۷ ویتامین را مورد بحث قرارخواهیم داد که به بیماران آسیب نخاعی کمک می کند تا سلامت خود را بهینه کنند.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین ها پس از آسیب نخاعی امکان پذیر است؟

بهترین ویتامین ها برای بیماران آسیب نخاعی

با وجوداین که بیشتر افراد می توانند دوز روزانه ویتامین های خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی دریافت کنند، اما مکمل ها نیز می توانند به برطرف کردن کمبودهای احتمالی آنها کمک کنند.

در زیر در مورد، اثرات ۷ ویتامینی که می‌توانند به بهبود افراد دچار آسیب نخاعی کمک کنند ، بحث خواهد شد.

  • ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث خستگی، ضعف، یبوست، از دست دادن اشتها، سوزن سوزن شدن و بی حسی شود. همه اینها عوارضی هستند که می توانند در توانبخشی آسیب نخاعی اختلال ایجاد کرده یا حتی آن را بطورکلی مختل کنند.

ویتامین B12 برای رشد و عملکرد نورون ها ضروری است. به تولید میلین کمک می کند، میلین ماده ای که سلول های عصبی را عایق و محافظت می کند.

همچنین، این ویتامین نقش اساسی در تولید گلبول های قرمز خون دارد که برای حمل اکسیژن در سراسر بدن ضروری هستند.

شما می توانید B12 را در غذاهایی مانند ماهی، گوشت و لبنیات یافت کنید. علاوه بر این، مخمرهای مغذی و برخی از شیرهای غیر لبنی اغلب با ویتامین B12 غنی شده اند.

  • ویتامین  B9

بیماران آسیب نخاعی می توانند از مزایای مصرف ویتامین B9 سود ببرند.

این ویتامین به دو شکل مختلف وجود دارد: فولات و اسید فولیک. فولات به طور طبیعی مشتق شده و در سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، مارچوبه و کلم بروکلی یافت می شود. اسید فولیک ، شکل مصنوعی B9 است که می توان آن را بصورت قرص دریافت نمود. بدن، ویتامین B9 را به شکل اسید فولیک بهتر از غذاها جذب می کند.

اسید فولیک می تواند به طور موثری، بروز نقص در کانالهای عصبی در نوزادان را کاهش دهد. با این حال، برای افزایش رشد و ترمیم در سیستم عصبی مرکزی بزرگسالان نیز پیشنهاد می‌شود.

در مطالعه ای که بر روی موشها انجام شده، مشخص گردیده که آسیب نخاعی باعث تولید گیرنده‌های فولات می‌شود که به افزایش جذب ویتامین B9 و رشد مجدد رشته‌های عصبی کمک می‌کند.

  • ویتامین D

بسیاری از افراد مبتلا به آسیب نخاعی، به دلیل مشکلات فلجی، توانایی ایستادن و راه رفتن مستقل را از دست می دهند. بطورکلی، بدون تحمل وزن بطور منظم، استخوان ها ضعیف می شوند که این موضوع می تواند خطر آسیب دیدگی و ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و این کار برای حفظ استخوان های قوی ضروری است.

این ویتامین ، همچنین به تحریک سلول های ایمنی برای تولید آنتی بادی کمک نموده که این موضوع، نیز منجر به  تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن می شود.

یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت دوز روزانه ویتامین  D، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. با این حال، اگر نمی توانید به طورمنظم در معرض نور خورشید قرار بگیرید، می توانید ویتامین D را در غذاهایی مانند ماهی های چرب و زرده تخم مرغ پیدا کنید یا از مکمل ها استفاده نمائید.

  • اسیدهای چرب امگا ۳

 دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA ) ، یک اسید چرب امگا ۳ است که برای سلامت سیستم عصبی مرکزی ضروری می باشد. این اسید چرب اولیه، ماده اولیه مغز محسوب می شود و به تنظیم فعالیت گیرنده های غشای سلولی کمک می کند.

آسیب به سیستم عصبی مرکزی (در نتیجه ضایعاتی مانند آسیب نخاعی) می تواند منجر به آزاد شدن بیش از حد یک انتقال دهنده عصبی به نام گلوتامات شود. مقادیر کمی از گلوتامات نقش اساسی در رشد نورون ها دارد. اما برعکس، زمانی که این ماده به مقادیر زیاد وجود داشته باشد، می تواند بسیار مضر باشد. انتشار بیش از حد گلوتامات باعث تحریک بیش از حد طناب نخاعی می شود و باعث مرگ نورون ها در فرآیندی به نام اکسیتوکسیته می شود .DHA   با تنظیم سطح گلوتامات که به کاهش آسیب کلی به نخاع کمک می کند، می تواند از این سمیت تحریکی جلوگیری می کند.

دریافت DHA از طریق غذاها یا مکمل ها بسیار مهم است، چراکه بدن ما آنزیم های ضروری برای تبدیل امگا ۶ به اسیدهای چرب امگا ۳ را به خودی خود ندارد. از منابع غذایی خوب امگا ۳ می توان به بذر کتان، گردو و ماهی سالمون اشاره نمود.

  • ویتامین C

ویتامین C، برای بهبودی افراد دچار آسیب نخاع ضروری است، چرا که به بدن کمک می کند تا بافت ها ترمیم شوند ودر تولید انتقال دهنده های عصبی نقش دارد.

بیماران دچار آسیب نخاعی، به دلیل محدودیتهای حرکتی، مستعد ابتلا به زخم های فشاری هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مقادیر کافی ویتامین C می تواند به افزایش سرعت بهبود زخمهای فشاری تا حد قابل ملاحظه ای کمک کند.

همچنین ویتامین C، یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و محدود کردن مرگ سلولی پس ازآسیب نخاعی کمک کند. این ویتامین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله مرکبات ، توت فرنگی و فلفل قرمز یافت می شود.

بهترین ویتامین ها برای بیماران آسیب نخاعی

  • منیزیم

محققان بر این باورند که منیزیم دارای خواص محافظت کننده عصبی است که می تواند به محدود کردن عوارض ثانویه به نخاع کمک کند.

همچنین، منیزیم نقش مهمی را در واکنشهای مختلف بدن از جمله هدایت تکانه های عصبی، انقباضات عضلانی و تولید انرژی ایفا می کند.

از منابع غذایی سرشار از منیزیم می توان به اسفناج، دانه کدو تنبل و ماهی تن اشاره نمود.

  • ویتامین E

پس از آسیب نخاعی، هجوم رادیکال های آزاد باعث استرس اکسیداتیو می شود که این موضوع  می تواند باعث آسیب غشاهای سلولی شده و موجب افزایش آسیبهای عصبی شود.

ویتامین E، یک آنتی اکسیدان اصلی محسوب می شود که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و تقلیل ضایعات کلی پس از آسیب نخاعی کمک کند. همچنین در بهبود عملکردهای ایمنی، سیگنال دهی بین سلول ها و سایر فرآیندهای متابولیک نقش مفیدی دارد.

ویتامین E را می توان در غذاهایی مانند تخمه آفتابگردان، بادام و روغن های گیاهی یافت.

تاثیر مصرف ویتامین ها در افراد دچار آسیب نخاعی: نکات کلیدی

در زمان بازتوانی پس از آسیب نخاعی ، بهتر است ویتامین‌هایی مصرف شوند که به رشد سلولی کمک نموده و از نخاع در برابر تشدید آسیب محافظت ‌کنند.

مصرف بیش از حد برخی ویتامین ها می تواندعواقب منفی به همراه داشته باشد، بنابراین همیشه باید در مصرف آنها دقت کرده و به دوزهای توصیه شده توجه جدی داشته باشید.

در حالی که ویتامین‌ها آسیب نخاعی را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند به پیشگیری از برخی کمبود ها کمک کرده و با مصرف آنها می توانید اطمینان حاصل کنید که بدن تان در بهترین شرایط بهبودی قرار خواهد گرفت.