۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تاثیر امگا ۳ وزرد چوبه بر توانبخشی های بعد از آسیب نخاعی

scia-1

آسیبهای نخاعی حاصل از تصادفات ، سقوط از بلندی ، خشونتهای بدنی یا صدمات ورزشی ، ویرانگرسلامتی هستند … و بیشتر از آن حدی که جبران پذیر باشند  …. به ستون فقرات آسیب می رسانند .

در ایالات متحده امریکا حدود ۲۰۰،۰۰۰ مورد آسیب های نخاعی وجود دارد . شاید تعجب کنید که ۸۰ درصد از تمام موارد آسیب دیدگان نخاعی را مردان تشکیل می دهند و پیش آگهی آسیب ها از موردی به مورد دیگر و از خفیف تا شدید متفاوت است  .

بسیاری از آسیب های نخاعی منجر به فلج جزئی یا کامل می شوند . و اثرات گسترده آن می تواند در توانایی دستگاههای مختلف بدن از جمله تنفس و فرآیندهای گوارشی و ادراری ، جنسی وغیره  اختلال ایجاد کرده و بطور اساسی باعث افسردگی شود  .
امروزه برآورد شده که هزینه مراقبت مادام العمر پس از یک آسیب نخاعی می تواند تا حد ۳ میلیون دلار برسد .

 

کریستوفر ریوو که در نقش ” سوپرمن” ایفای نقش می کرد ، یکی از شناخته شده ترین و بارزترین چهره های آسیب نخاعی در تاریخ پزشکی اخیر امریکا محسوب می شود .

در سال ۱۹۹۵ ، وقتی که او از روی اسب پرتاب شد – دو تا از مهره های بالای ستون فقراتش شکست و باعث شد که از گردن به پایین فلج شود  –  در آن زمان بود که توجه جهان به وضعیتی معطوف شد که سالانه بر روی زندگی بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از مردم ایالات متحده تاثیر می گذاشت  . (طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای ایالات متحده  =  CDC) .

با توجه به دستورالعمل انجمن آسیب نخاعی آمریکا (ASIA)  ، ضایعه کریستوفر ریو به رده ” درجه A ” طبقه بندی شده بود . او تنها کسی نبود که کاملا” فلج شده بود  – او قادر بود که خودش نفس بکشد .  برای مدت پنج سال ، همان تشخیص ها باقی ماند و پزشکان شک داشتند که او بهبود پیدا کند  .

مرد آهنی” حاضر به تسلیم شدن نبود

سپس ریو در برنامه ای که از طریق دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس برگزار شد ، شرکت کرد . او پس از سه سال تمرکز بر روی برنامه های ورزشی و غذایی ارائه شده توانست ، اعصاب تحلیل رفته ی اطراف ستون فقرات را توانبخشی مجدد نموده و عملکرد حسی و حرکتی خود را بهبود ببخشد ، و در نهایت موفق شد وضعیت جسمی خود را بر اساس مقیاس ASIA  به “درجه C ”  برساند .

کریستوفر ریو ، در سال ۲۰۰۴ به دلیل نارسایی قلبی درگذشت . اما آنچه که پزشکان را شگفت زده کرده بود آسیب نخاعی او و بهبودی نسبی پس از آن بود . در واقع این موضوع به عنوان اولین شواهد واقعی هستند که درآن مناطقی از سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع ) توانسته بودند ، حتی سالها بعد از آسیب ،  بازسازی شوند . از آن زمان به بعد بود که نقش رژیم غذایی حاوی ترکیبات امگا ۳ و آنتی اکسیدانها همگام با برنامه ورزشی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و نظر دانشمندان و پژوهشگران را به تحقیقات بیشتر بر این موضوع معطوف نمود .

امگا ۳ و زردچوبه : محافظهای قدرتمند توانایی راه رفتن

تزریق استروئید به عنوان متداولترین روش مورد استفاده در درمان آسیب های نخاعی محسوب می شود . با این حال ، بین دوز ( مقدار دارو ) موثر و دوز مضر آن یک حد ومرز خیلی کوچک وجود دارد . عوارض جانبی مهمی از جمله لخته شدن خون ، ذات الریه و مشکلات تنفسی ، سبب شده است که FDA تصویب استفاده از استروئید برای آسیب های نخاعی را به تاخیر اندازد .

اخیرا” مطالعه ای توسط دیوید گفن به عنوان یکی از دانشمندان برجسته دانشکده پزشکی اوکلاهاما بر روی موشهای مبتلا به ضایعات نخاعی انجام و نتایج آن در مجله جراحی مغز و اعصاب منتشر شده است . در این تحقیقات سه گروه از موشها انتخاب و با رژیم های غذایی مختلف تغذیه شدند :

  • گروه اول : ، باغذای معمولی تغذیه  شدند .
  • به گروه دوم : رژیم غذایی حاوی مقدار فراوانی چربی و قند مصنوعی خورانده شد.
  • یک سوم از آنها ، نیز از یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدانهای دارای خواص ضد التهابی استفاده نمودند که  به طور خاص حاوی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) –  یک اسید چرب امگا ۳ –  و کورکومین ( ترکیب عامل  زردی  زردچوبه ) بود .

که نتایج حاصل از رژیم غذایی گروه سوم حیرت انگیز بود .

در مطالعات دیگری نشان داده شده که DHA  در ترمیم آسیب غشای سلولی نقش بارزی دارد .  از این رو دانشمندان قابلیت های درمانی اسیدهای چرب امگا ۳ کشف کردند که عبارت بود از  : توانایی محافظت از اعصاب پس از صدمه یا آسیب و جلوگیری از مرگ سلولی . این حفاظت کلی سلول در موفقیت آمیز بودن بهبود آسیب های عصبی نقش بسیار مهمی دارد .

نقش کورکومین در بهبودی آسیبها عبارتست از تسکین و کاهش التهاب ، و در نتیجه جلوگیری از تشدید آسیب های عصبی و تسریع بهبودی . کورکومین آن چنان آنتی اکسیدان قوی است که مشخص شده برای بازسازی سلول های مغزی و کمک به پیشگیری از سکته مغزی  بسیار مفید می باشد .

دکتر لنگستون هالی ، استادیار جراحی مغز و اعصاب و سرپرست گروه تحقیقات دانشگاه اوکلاهاما ، اظهار می کند که : ” با وجود این که عمل جراحی می تواند فشارهای موضعی را از بین ببرد و از آسیب بیشتر جلوگیری کند ، اما نمی تواند به ترمیم  آسیب های سلول و رشته های عصبی کمک کند  . او هدف از تحقیقات خود را آگاهی از نقش مکمل های غذایی در بهبودی نخاع اظهار نمود .

” فرناندوگومز پینیلا (Fernando Gomez-Pinilla  ) ، استاد جراحی مغز و اعصاب که در تالیف این مطالعه همکاری داشته ، می گوید : ” به نظر می رسد که DHA  و کورکومین به استناد چندین مکانیسم مولکولی ،  در حفظ عملکرد عصبی موشها نقش مهمی دارند  . این موضوع اولین گام هیجان انگیز به سوی درک نقش رژیم غذایی در محافظت بدن در مقابل بیماری های دژنراتیو محسوب می شود . ”

نه تنها کورکومین به نفع سلامتی کل بدن است ، بلکه تاثیر خوبی بر روی خوشمزه شدن غذا دارد . در بیشتر کشورهای دنیا ، استفاده از این ادویه منحصر به فرد جهت اضافه کردن طعم و رنگ به پخت و پز رایج است . از جمله غذاهای غنی از کورکومین می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • غذاهای هندی : مانند روگان جاش (Rogan Josh ) ( بره کاری ) و ساگ آلوو( Sag Aloo ) ( تهیه شده با اسفناج و سیب زمینی ) .
  • غذاهای اندونزیایی : از جمله Sayur Lodeh ، ظرفی حاوی سبزیهای معطر اندونزی که با سس کاری نارگیل سرو می شود .
  • غذاهای تایلندی : مورد استفاده در انواع رب ها و سسهای حاوی کاری در خوراکهای خوشمزه ای از جمله کاری جنگلی تایلندی ، که بر روی یک ظرف از چیانگ مایی ( ( Chiang Mai سرو می شود .
  • غذاهای کارائیبی : که در خیلی جاها ، از غذاهای مورد علاقه اکثر مردم شناخته می شوند : مانند خوراک مرغ و کباب جامائیکایی .

امگا ۳- اسیدهای چرب محافظت در برابر اضمحلال عصب

در مطالعه مشابهی که انجام شد ، تنها نقش حفاظتی اسیدهای چرب امگا ۳ در برابر آسیب های عصبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . این مطالعه توسط گروهی از محققان به رهبری مایکل –  تیتوس ، استاد علوم اعصاب دانشکده پزشکی لندن و سرپرست گروه صدمات عصبی و سلولهای عصبی مرکز علوم اعصاب و تروما دانشگاه کوئین مری لند  با تمرکز اصلی بر روی اسیدهای چرب امگا ۳ انجام شد .

پژوهشگران در ابتدا آسیبهای شبیه سازی شده ای را در موش ها ایجاد کردند و سپس یک برنامه درمانی با امگا ۳ را پیگیری نمودند و متوجه شدند که این اسید چرب می تواند انحطاط سلولی را کندتر نموده و محافظت در برابر آسیبها  را بیشتر و بهبود آسیب عصب سیاتیک را تسریع می نماید .

بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید امگا ۳ – که یک ماده مغذی ضروری محسوب می شود ، نیست . بنابراین باید آن را از طریق رژیم غذایی دریافت نمود  .

غذاهای غنی از امگا ۳ اسیدهای چرب

  • سبزیجات دارای برگ سبز : اسفناج ، کلم پیچ و برگ مو ، ریحان
  • سبزیجات و میوه های رنگ روشن : فلفل ، هویج ، گوجه فرنگی و مرکبات
  • ادویه جات ، ترشی جات –، فلفل قرمز، میخک و خردل
  • ماهی های چرب : از جمله ماهی قزل آلا، تون، خال مخالی و شاه ماهی
  • تخمه و آجیل ، دانه آفتابگردان ، بادام ، گردو

بر اساس این تحقیقات : ” این اسیدهای چرب می توانند اثرات بسیار مفیدی بر روی برخی عوارض عصبی داشته باشند . این مطالعه جدید نشان می دهد که غذاهای حاوی اسیدهای چرب می توانند در درمان جراحات عصب محیطی نیز نقش مهمی ایفا کنند . به گفته دکتر مایکل- تیتوس ” تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند حفاظت سلول های عصبی آسیب دیده را ، که اولین گام مهم و موفقیت آمیز در بهبودی عصبی محسوب می شوند ، انجام دهند ” .

با این حال هنوز تحقیقات زیادی در حال انجام است ، اما دانشمندان سراسر جهان ، در مورد این پیشرفتهای اولیه ، هیجان زده هستند . بنابراین بیماران دچار آسیب نخاعی که مبتلا به فلج کامل و ناکامل  شده اند ، می توانند به ترمیم عصبی با استفاده از درمانهای طبیعی – حتی با رژیم های غذایی ساده – که تاکنون هیچ جا مطرح نشده بوده  ،  امیدوار باشند .

ترجمه  و تنظیم از :  مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com ) ؛ منبع مورد استفاده  ؛  سایت : http://undergroundhealthreporter.com/  –  مقاله :   
How Omega-3 and Turmeric May Preserve Your Ability to Walk After Spinal Cord Injury
– انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران