۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ویتامین B12 : ویتامینی مفید برای افراد نخاعی

طناب نخاعی در واقع امتداد سیستم عصبی مرکزی است و نقش مهمی را در انتقال پیام های عصبی بین مغز و اندامها دارد . امروزه ثابت شده است ، تنها ویتامینی که تاثیر زیادی در سلامت طناب نخاعی دارد ،  ویتامین B12 است . این ویتامین که “کوبالامین” نامیده می شود، اثر مهمی در در حفظ سلامت نخاع دارد . بطوری که کمبود این ویتامین می تواند باعث کم خونی و بروزعلائم مربوط به بیماریهای نخاع شود .
نقش ویتامین B12 در بدن

ویتامین B کمپلکس که حاوی ویتامین B12 است به انجام واکنش های شیمیایی مختلف بدن کمک می کند. تحقیقات گسترده ی انجام شده  ، نشان داده اند که ویتامین B12  برای انجام  دو واکنش مهم بدن مورد نیاز است. یکی واکنشی که توسط آنزیم هموسیستئین متیل ترانسفراز (homocysteine methyltransferase enzyme ) انجام می شود و در ساخت DNA مورد نیاز می باشد و واکنش دوم ، واکنش متیل مالونیل کوآ موتاز (ethylmalonyl-CoA mutase  ) است که انجام آن برای هضم برخی از انواع اسیدهای چرب ضروری لازم است . کمبود ویتامین  B12، بر روی هر دو نوع واکنش تاثیر می گذارد . زمانی که هموسیستئین متیل ترانسفراز تحت تاثیر قرار می گیرد ، منجر به کم خونی مگالوبلاستیک می گردد که نوعی کم خونی حاصل از بزرگ شدن غیر طبیعی سلول های قرمز خون است . دانشمندان بر این عقیده اند که وقتی واکنش متیل مالونیل  کوآ موتاز قادر به اجرا نباشد ، منجر به تجمع غیر طبیعی چربی در طناب نخاعی می شود ، که می تواند بر روی اعصاب این ناحیه تاثیرگذار باشد .

نشانه های کمبود ویتامین B12

علائم عصبی  حاصل از کمبود ویتامین B-12  اصطلاحا”، ” زوال ترکیبی و تحت حاد طناب نخاعی” نامیده می شود . دلیل این که این بیماری ” ترکیبی” نامیده شده این است که  می تواند هم اعصاب حسی و هم اعصاب حرکتی را تحت تاثیر قرار دهد. نشانه های درگیر شدن اعصاب حسی شامل کرختی و گزگز اندامها  و علائم درگیر شدن اعصاب حرکتی عبارتند از: ضعف عضلانی، بد فرمی و سفت شدن عضلات. از نشانه های دیگر کمبود ویتامین B-12 می توان به ضعیف شدن بینایی، افسردگی، جنون، خواب آلودگی و عدم تعادل به هنگام راه رفتن اشاره نمود .

علل کمبود B12

کمبود ویتامین B12 درایالات متحده نسبتا” نادر است . این ویتامین تنها در فراورده های حیوانی یافت می شود . بنابراین افراد ی که گیاهخوار هستند ، بیشتر در معرض کمبود آن قرار دارند . کم خونی شدید و مهلک ، نوعی اختلال ایمنی خودکار دستگاه گوارش محسوب می شود که منجر به سوء جذب این ویتامین می گردد . افرادی که عمل جراحی روده داشته اند و کسانی که مبتلا به عوارضی مانند بیماری سلیاک (celiac  ) یا بیماری کرون (Crohn’s disease ) هستند ، ممکن است در جذب این ویتامین دچار مشکل باشند. به ندرت دیده شده که یک کرم در روده بتواند به اندازه ای از این ویتامین مصرف کند که بدن را با مشکل کمبود این ویتامین مواجه کند .

تشخیص و درمان

پزشکان شک دارند که تنها وجود کم خونی و وجود سلول های قرمز خون بزرگ به تشخیص کمبود ویتامین کمک کند . اما مشاهده ی علائم و نشانه های این بیماری می تواند به تشخیص این بیماری کمک زیادی کند. همچنین آزمایشات آنتی بادی می تواند در تشخیص کم خونی های خطرناک مورد استفاده قرار گیرد. بطورکلی متداول ترین روش درمان کمبود ویتامین B12 مصرف خوراکی یا تزریق مکملهای آن است. با این حال ، در بسیاری از موارد ، بیماریهای مربوط به نخاع به طور کامل برگشت پذیر نیست.

منبع مورد استفاده :
مقاله :” Vitamins That Are Good for the Spinal Cord”  – نوشته :  Sriram Ramgopa,   ، دوم سپتامبر۲۰۱۱   – اقتباس از سایت : http://www.livestrong.com-  ترجمه و تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com) – اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ -انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران