۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آیا ویتامین C می تواند شما را در برابر کورونا محافظت کند ؟

نکته مهم:

هیچ مکملی نمی تواند به تنهایی یک بیماری را درمان یا از آن جلوگیری کند.

با همه گیری بیماری کرونا، این نکته مشخص شد که هیچ مکمل، رژیم غذایی یا اصلاح شیوه زندگی به غیر از فاصله بدنی، که به عنوان ” فاصله اجتماعی ” نیز شناخته می شود و همچنین شیوه های مناسب بهداشتی نمی تواند شما را از کوید محافظت کند.

شاید این روزها متوجه شده باشید که بخش ویتامین C از مباحث مکملها  یا ادعاهای رسانه های اجتماعی در مورد کمک  ویتامین C به کرونا، بیشتر مورد توجه گرفته است.

در حالی که پزشکان و محققان در حال مطالعه بر روی اثرات ویتامین C با دوز بالا (IV) از طریق تزریق داخل وریدی بر روی کورونا ویروس جدید هستند، مشخص شده است که هیچ مکملی از جمله ویتامین C نمی تواند مانع از ابتلا ی افراد به کوید ۱۹ شده یا آن را درمان کند.

در این مقاله ضمن معرفی ویتامین C و نحوه تاثیر آن بر ایمنی بدن، نقش آن در درمان بیماران بستری شده در بیمارستان بررسی و معلوم می شود که آیا مصرف آن به عنوان یک مکمل خوراکی مفید است یا خیر؟

آیا ویتامین C می تواند شما را در برابر کورونا محافظت کند ؟

ویتامین C چیست؟

ویتامین C یک ماده مغذی اساسی است که نقش های زیادی در بدن ایفا می کند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است ، به این معنی که می تواند ترکیبات ناپایدار موجود در بدن به نام رادیکال های آزاد را خنثی کرده و به جلوگیری یا از بین بردن آسیبهای سلولی ناشی از این ترکیبات خنثی کمک کند . همچنین در تعدادی از فرآیندهای بیوشیمیایی که بسیاری از آنها با سلامت سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند ، نقشی به سزا دارد.

مقدار مصرف توصیه شده ویتامین C، روزانه ۹۰ میلی گرم است ، اما زنان شیرده به ۳۰ میلی گرم اضافی نیاز دارند. افرادی هم که سیگار می کشند به ۳۵ میلی گرم اضافی در روز نیاز دارند.

تا زمانی که انواع میوه و سبزیجات می خورید، تأمین نیازهای ویتامین C از طریق رژیم غذایی بسیار آسان خواهد بود.  به عنوان مثال، یک پرتقال متوسط متوسط ، ۷۷ درصد ویتامین  C  مورد نیاز بدن را تأمین می کند، و ۱ فنجان (۱۶۰ گرم ) کلم بروکلی پخته شده می تواند ۱۱۲ درصد آن را  فراهم کند.

چگونه ویتامین C  بر ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟

ویتامین C از چندین طریق می تواند بر سلامت ایمنی بدن تأثیر گذارباشد. فعالیت آنتی اکسیدانی آن می تواند التهابات بدن را کاهش داده  و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.

ویتامین C همچنین با تقویت کلاژن سازی ، پوست را سالم نگه می دارد، و به پوست کمک می کند تا به عنوان یک مانع کاربردی برای جلوگیری از ورود ترکیبات مضر به بدن عمل نماید . همچنین می تواند باعث بهبودی زخم ها شود.

طی مطالعاتی که در مورد ” اثربخشی ویتامین C در برابر ویروس های مولد سرماخوردگی های رایج  ” انجام شده ، به نظر نمی رسد که ویتامین C بتواند احتمال ابتلای شما را به سرماخوردگی کمتر کند – اما می تواند به شما کمک کند تا سریعتر از سرماخوردگی عبور کرده و مانع از شدیدتر شدن علائم بیماری می گردد.

همچنین این ویتامین، فعالیت فاگوسیت ها، از گروه سلولهای ایمنی را که می توانند باکتری های مضر و سایر ذرات را “ببلعند ”  را تقویت می نماید. علاوه بر این، باعث رشد و گسترش لنفوسیت ها می شود. لنفوسیتها نوعی از سلولهای ایمنی هستند که آنتی بادی های موجود در جریان خون را افزایش می دهند. این پروتئین ها می توانند به مواد خارجی یا مضر در خون حمله کنند.

همچنین برخی از شواهد حاصل از تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات و مطالعات موردی که بر روی انسانها انجام شده ، نشان می دهد که استفاده از دوز زیاد خوراکی یا تزریق وریدی ویتامین C می تواند التهاب ریه ها را در بیماریهای شدید تنفسی ناشی از ۱N H1 (” آنفولانزای خوکی ” ) یا دیگر ویروس ها کاهش دهد.

در حال حاضر تحقیقات کافی برای تاکید بر استفاده از ویتامین C با دوز بالا برای رفع التهابات ریه انجام نشده است. بنابراین فعلا”  مصرف مقادیر بالای مکمل ویتامین C – حتی بصورت خوراکی – توصیه نمی شود، چراکه مقادیر زیادی آن می تواند یکسری عوارض جانبی از جمله اسهال را ایجاد کند.