۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تاثیر عصاره کرانبری ( آب زغال اخته ) و ویتامین C بر روی عفونتهای دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری ، که اصطلاحا” UTIs نامیده می شود ، در مردان و زنان  نخاعی بطور شایع دیده می شود . اما طبق اعلام مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ، اگر شما زن هستید ،  احتمال دارد نسبت به مردان ، ۱۰ برابر بیشتر در معرض این عفونتها قرار داشته باشید . ممکن است شما به اشتباه وسوسه شوید که برای مقابله با این عارضه ی شایع ، ازیکسری اقدامات خانگی ، مثل مصرف قرصهای مکمل ویتامین C یا عصاره کرانبری  استفاده کنید . اگر چه امکان دارد این روش ها برخی از مزایای درمان  UTI را داشته باشند ، اما ممکن است برای خلاص شدن ازاین عفونتها ، نیازبه درمانهای پزشکی داشته باشید .

شناخت عفونت های دستگاه ادراری

عفونتهای دستگاه ادراری وقتی ایجاد می شوند که باکتریها در مجرای خروجی ادرار یا داخل مثانه رشد ونمو کنند . معمولا” این عارضه موقعی اتفاق می افتد که باکتریها از ناحیه مقعد به داخل دستگاه ادراری راه پیدا کنند  . عامل بسیاری از این عفونتها یک باکتری به نام اشریشیا کولی یا ایی کولای ( E. coli ) است ، اما عفونت های منتقل شده از طریق فعالیت جنسی نیز می توانند در بروز این عفونتها نقش داشته باشند . اگر چه این عفونتها همیشه دارای نشانه نیستند ، اما باید وضعیت ادرار از هر نظر از جمله وضعیت کدورت ادرار ، رنگ صورتی یا تیره ی آن  ؛ شدت بو و احساس سوزش به هنگام دفع ادرار تحت نظر قرار گیرد . همچنین ممکن است لازم باشد که بطور مکرر ادرارخود را تخلیه کنید . در زنان ، درد ناحیه ی لگن شایع است ، در حالی که در مردان به همراه عفونتهای ادراری ، درد در ناحیه مقعد نیز وجود دارد .

تاثیر ویتامین C

ویتامین C به روشهای مختلفی به بدن کمک می کند . یکی از مهمترین اثرات آن بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد . با توجه به اعلام جین برونو (Gene Bruno ) از دانشکده علوم بهداشتی هانتینگتون باید اطمینان پیدا کنید که مصرف ویتامین C  شما به اندازه ای کافی باشد که بتواند ازعفونت پیشگیری کند . علاوه بر این ، برونو گزارش داده که ویتامین C در متوقف کردن رشد باکتری E.coli مؤثر است . چرا که برخی از باکتری ها نمی توانند در محیط های اسیدی رشد کنند . مصرف ویتامین C به اندازه ی ۴۰۰۰ میلی گرم در روز ،می تواند  PH ادرار را کاهش دهد و آن را بیشتر اسیدی نموده و محیط آن را برای باکتریها کمتر قابل سکونت می کند . با این حال ، طبق اعلام انجمن جهانی غذا و تغذیه ، این مقدار۲۰۰۰ میلی گرم بیش تر از آستانه ی قابل تحمل برای بزرگسالان است و در دراز مدت می تواند باعث بروز مشکلات بهداشتی شود .

عصاره کرانبری

آب کرانبری که یک منبع عالی از ویتامین C است ،  شاید شناخته شده ترین راه سنتی برای کمک به درمان عفونتهای دستگاه ادراری باشد . اما مطالعه ای که در نشریه ” بیماری های عفونی کلینیکی ”  در ژانویه سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید ، تلنگری را به اعتبار کرانبری به عنوان یک روش درمانی موثر وارد نمود . محققان دریافتند که مصرف یک فنجان آب کرانبری به میزان دو بار در روز ، درزنانی که قبلا دچار این نوع عفونتها شده بودند ،  نمی تواند در جلوگیری از بروز مجدد عفونتهای ادراری کمک قابل توجهی نماید . با این حال ، مصرف آب کرانبری علاوه بر سایر روشهای درمانی به عنوان یک روش پیشگیرانه می تواند تاثیرمفیدی داشته باشد . مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش داده که کرانبری می تواند از اتصال باکتری ها به دستگاه ادراری جلوگیری نماید ، اگر چه در صورتی که  باکتری ها قبلا” در این منطقه جا خوش کرده باشند ، به آن اندازه موثر نخواهد بود .

مراقبت ها

نوشیدن مقادیر بیشتر آب کرانبری ، برای سلامت دستگاه ادراری مفید تر نخواهد بود و حتی ممکن است باعث ناراحتی معده شود . با توجه به نظر مرکز ملی داروهای مکمل و جایگزین ، اگر شما داروهایی مانند آسپیرین ، داروهای رقیق کننده خون یا داروهای مؤثر بر کبد مصرف می کنید ، باید با پزشک خود صحبت کنید ، چرا که ممکن است کرانبری با آنها تداخل داشته باشد . در هر حال اگر UTI دارید ، به شدت توصیه می شود که با پزشک مشورت کنید ، چرا که به احتمال زیاد برای از بین بردن عفونت نیاز به آنتی بیوتیک خواهید داشت .

References

منبع مورد استفاده :  مقاله :” ” Cranberry Juice & Vitamin C for a UTI – نوشته : راشل مورگان ، ۱ جون سال ۲۰۱۱ – ، اقتباس از سایت : http://www.livestrong .com   –  ترجمه و تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( Email :  ohealth2007@yahoo.com)–  بهمن آبان ماه سال ۱۳۹۰ انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران