۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آشنایی با علائم بیماری کروناویروس، آنفولانزا و آلرژی

خستگی و دردهای بدن ازعلائم آنفولانزا و کرونا ویروس هستند، اما آنفولانزا معمولاً باعث تنگی نفس نمی شود.

  • کارشناسان خاطرنشان می کنند که کروناویروس، آنفولانزا و آلرژی علائم متفاوتی دارند.
  • علائم اصلی کورونا ویروس همان تب، خستگی، سرفه و تنگی نفس است.
  • آلرژی علائم مزمن بیشتری دارد و شامل عطسه، خس خس سینه و سرفه است.
  • آنفولانزا علائمی شبیه به کروناویروس دارد، مانند تب و درد بدن ، اما آنفلوانزا معمولاً باعث تنگی نفس نمی شود

دقت کنید که: اگر آبریزش بینی یا خارش چشم دارید، به این معنی نیست که شما کروناویروس دارید. اما اگر سرفه، خستگی و تب دارید ، ممکن است کرونا داشته باشید. اما ممکن است آنفولانزای فصلی هم باشد.

خیلی از علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا مشابه هم هستند، از این رو تشخیص آنها ممکن است دشوار باشد. همه آنها ناشی از ویروس هستند، یعنی ویروس های مختلف ، باعث هر یک از این بیماریها می شوند.

به گفته دکتر لیندسی المر، متخصص داروسازی: ” همه علائم به طور یکسان ایجاد نمی شوند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که مبتلا به کروناویروس هستید، اما ممکن است به سادگی دچار آلرژی یا آنفلوانزای فصلی شده باشید.

اما، یکی از تفاوت های مهم بین آنها، تنگی نفس است. تنگی نفس ازعلائم شایع متداول کرونا -۱۹ است که قبل از ایجاد سینه پهلو رخ می دهد. به طور کلی، آنفولانزا یا سرماخوردگی موجب تنگی نفس نمی شود، مگر اینکه تا سینه پهلو پیشرفت کرده باشد، در این صورت باید به مراکزخدمات درمانی مراجعه نمود.

سرماخوردگی به ندرت باعث ایجاد تنگی نفس پس از تب می شود . آنفلوانزا تا حد زیادی همانند کرونا است، اما تنگی نفس در آنفولانزا معمولا” به اندازه کرونا  -۱۹ شدید نیست.

در ضمن، در کوید ۱۹، اغلب تنگی نفس ۵ تا ۱۰ روز پس از اولین نشانه تب رخ می دهد.

دکتر کریستین اس. آرتور (Dr. Kristine S. Arthur) ، متخصص داخلی می گوید: ”  در گزارشی که در مورد بیش از ۱۰۰۰ بیمار چینی مبتلا به کرونا منتشر شده، احتقان بینی فقط در یک نفر از هر ۲۰ بیمار مشاهده شده است.” ضمن اینکه علائم کوید -۱۹ معمولاً ۲ تا ۱۴ روز پس از مواجهه ظاهر می شود.

عطسه زدن علامت کرونا نیست

عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم و درد بدن از علائم شایع آلرژی یا سرماخوردگی هستند . اما معمولا” این علائم در کوید ۱۹ شایع نیستند .

به گفته منابع معتبر سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ” شایع ترین علائم کوید -۱۹ شامل تب، خستگی و سرفه خشک است.” و در بعضی از بیماران ممکن است ناراحتی و درد بدن، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال وجود داشته باشد.

در حال حاضر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها  علائم اولیه کوید -۱۹  را که مورد تائید منابع معتبر علمی هستند،  به شرح زیرفهرست کرده اند:

  • تب
  • سرفه
  • مشکل در تنفس
  • لرز
  • احساس سرما همراه با لرز
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • گلو درد
  • از بین رفتن حس چشائی و بویایی

شایع ترین علائم کوید -19 شامل تب ، خستگی و سرفه خشک است

با این حال، طبق اعلام WHO، بعضی از افراد آلوده می شوند، اما هیچگونه علائمی در آنها مشاهده نمی شود و احساس ناخوشی هم ندارند. این افراد حتی با عدم احساس بیماری، می توانند ویروس را به افراد اطراف خود منتقل کنند.

آلرژی علائم مزمن دارد

کوید۱۹ مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی یک بیماری حاد است ، به این معنی که افراد تا شروع علائم احساس ناخوشی ندارند. اما، آلرژی معمولا” مزمن است و علائم آن افت و خیز دارد و برای هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد.” ضمن اینکه کارشناسان خاطرنشان می کنند که، در خیلی از مناطق، فعلا” فصل حساسیت نیست.

آلرژی نباید باعث تب یا درد بدن شود. به طور کلی ، هیچ نوع سرفه ای وجود ندارد، مگر اینکه آب ریزش بینی خیلی زیاد باشد.” از طرفی، آلرژی نیز ممکن است باعث ایجاد خس خس سینه شود، خصوصاً در افراد مبتلا به آسم.

همچنین، در سرماخوردگی همانند کوید ۱۹، به احتمال زیاد علائم عمومی مانند تب، سردرد و درد بدن وجود دارد، در حالی که آلرژی ها معمولاً فقط بر روی دستگاه تنفسی اثر می گذارند. علائم آلرژی با آنتی هیستامین و سایر داروهای خاص آلرژی بهبود می یابند. سرماخوردگی به احتمال زیاد به داروهای ضد احتقان، استامینوفن، مایعات و استراحت پاسخ می دهد.

علائم آلرژی با شرایط محیطی تغییرپیدا می کنند: به این معنا که با قرار گرفتن در معرض عواملی مانند گرد وغبار، گرده ها، یا کود حیوانات بدترمی شوند، در حالی که علائم سرماخوردگی صرف نظر از زمان روز، آب و هوا، محل یا سایر عوامل محیطی بروز پیدا می کنند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها  با نظرمنابع معتبرعلمی توصیه می کنند که همه افراد باید در مکانهای عمومی که امکان حفظ فاصله ۵/۱ متری از دیگران دشوار است ازماسک های پارچه ای استفاده کنند. این کار می تواند به کند کردن احتمال انتقال ویروس از افراد فاقد علائم یا افرادی که نمی دانند ویروس مبتلا شده اند، کمک کند. بنابراین  توصیه اکید بر این است که ضمن ادامه رعایت فاصله اجتماعی، باید همه مردم ماسک بپوشند.

توجه: استفاده از ماسک های جراحی و N95 برای کارکنان مراقبت های بهداشتی موضوع بسیار مهمی است.

 

با وجود مشاهده علائم، آنفولانزا نیست

کوید -۱۹ آنفولانزا نیست. علائم کروناویروس به عنوان یکی از رده های بیماری زا، در واقع به سرماخوردگی نزدیک تر است تا آنفولانزای فصلی.

اما، با وجود برخی همپوشانی ها، علائم شایع در کوید -۱۹ بیشتر به آنفولانزا ( تب، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلات یا بدن، سردرد، خستگی ) شباهت دارد تا سرماخوردگی (سرماخوردگی یا آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، احتقان، درد جزئی بدن، سردرد خفیف، عطسه، تب پایین، ضعف ).

اگر مبتلا به نوع خفیف کوید -۱۹، آنفولانزا یا سرماخوردگی باشید، درمان با توجه به علائم بیماری انجام می شود.

به طور کلی استامینوفن برای تب توصیه می شود. همچنین قطره های سرفه و شربت های سرفه می توانند باعث بهبود ترشحات مخاط می شوند. اگر همراه با احتقان بینی باشد، آنتی هیستامین ها می توانند مفید باشند.

دکتر جیک دویچ، بنیانگذار و مدیر کلینیک مرکز مراقبتهای ویژه و تخصصی انفوزیون در نیویورک می گوید:

” تشخیص و تمایز بین آنفولانزا و کوید -۱۹، تقریباً غیرممکن است. به همین دلیل به افراد توصیه می شود که واکسیناسیون آنفولانزا را انجام دهند تا با توجه به تمام جوانب، خطر ابتلا به آنفولانزا به حداقل برسد. تب، درد بدن، سرفه، عطسه می توانند در هر دو بیماری به صورت  یکسان باشند، بنابراین این بدان معنی است که در واقع اگر نگرانی از آنفولانزا وجود داشته باشد، باید در مورد کوید -۱۹ هم نگران بود. “