۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

شباهتها و تفاوتهای بین کرونا و آنفولانزا

همانطورکه با ادامه شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، مقایسه هایی بین این ویروس با آنفولانزا انجام شده است. بطورکلی هر دوی آنها باعث بروز بیماریهای تنفسی می شوند، اما تفاوتهای مهمی بین این دو ویروس و نحوه شیوع آنها وجود دارد. آگاهی از این موضوع از نظر نحوه اقدامات بهداشتی لازم برای مقابله با آنها، بسیار مهم است. با توجه به اینکه افراد دارای آسیب نخاعی، از افراد پر خطر درمقابل ویروسهای کرونا و آنفولانزا محسوب می شوند، آگاهی از گاهی اتفاوتها وشباهتهای آنها می تواند به این افراد کمک کند تا بتوانند اقدامات موثرتری را در برابر آنها انجام دهند.

شباهتهای ویروس کرونا و آنفلوانزا :

اول اینکه ویروس های کرونا و آنفلوانزا علائمی مشابه دارند. یعنی هر دوی آنها مشکلات تنفسی ایجاد می کنند. همچنین عوارض حاصل از آنها دارای علائمی با طیفی گسترده، از بدون علامت یا خفیف گرفته تا بیماری شدید و حتی مرگ بروز پیدا می کند.

دوم اینکه، هر دو ویروسها از طریق تماس، یا همراه با قطرات و ترشحات حاصل از بزاق هنگام صحبت کردن یا سرفه و عطسه منتقل می شوند. در نتیجه، اقدامات بهداشتی مشابه ای، مانند شستشوی دستها و رعایت بهداشت هنگام عطسه وسرفه  ( یعنی استفاده از دستمال یکبار مصرف ودور انداختن فوری آن یا در صورت همراه نداشتن دستمال استفاده از آرنج بسته ) از جمله اقدامات مهمی هستند که می توان برای جلوگیری از انتشار آنها انجام داد.

تفاوتهای ویروس کرونا و آنفلوانزا :

ظهور علائم کرونا ویروس از آنفولانزا کمتر است. احتمالا این بزرگ ترین تفاوت میان این دو است. آنفولانزا دوره پنهان کوتاه تری دارد و علائم را زودتر نشان می دهد، همچنین احتمال سرایت آن کمتر است. به گزارش سازمان بهداشت، دوره پنهان کرونا ویروس پنج تا شش روز است، در حالی که دوره پنهان آنفولانزا سه روز است. بنابراین می توان گفت سرعت سرایت آنفولانزا بیشتر است.  اما در مقابل ، در حال حاضر می دانیم افرادی وجوددارند که به ویروس کرونا مبتلا شده اند  و به نظر نمی رسد که ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از شروع علائم ، باعث انتقال ویروس شده باشند.

تعداد موالید یعنی تعداد آلودگی ثانویه ناشی از یک فرد آلوده، برای ویروس کرونا  بین ۲  تا ۵/۲ برابر آنفولانزا است. با این حال، بر آوردها برای هر دو ویروس  کرونا ۱۹ و آنفلوانزا بسیار زمینه ای و مختص زمان است که این موضوع باعث شده مقایسه مستقیم آنها دشوارتر شود.

کودکان عامل مهمی در انتقال ویروس آنفلوانزا در جوامع محسوب می شوند. داده های اولیه در مورد ویروس کرونا  نشان می دهد که کودکان کمتر از بزرگسالان مبتلا شده اند  و میزان حملات بالینی در گروه سنی بین  ۰-۱۹ سال کم است. داده های اولیه بیشتر از مطالعات انتقال خانگی در چین نشان داده که کودکان، بیشتر از طریق بزرگسالان آلوده شده اند.

در حالی که دامنه علائم این دو ویروس مشابه هستند، به نظر می رسد شدت بیماری حاصل ازآنها متفاوت باشد. در مورد ویروس کرونا، اطلاعات بدست آمده تا به امروز حاکی از آن است که ۸۰ درصد عفونتها خفیف یا بدون علامت هستند، ۱۵ درصد عفونتها شدید بوده و نیاز به اکسیژن دارند و ۵ درصد آنها جدی بوده و نیاز به دستگاه کمک تنفسی دارند. عفونتهای شدید و بحرانی حاصل از کرونا جدی تر از چیزی است که در عفونت آنفولانزایی مشاهده می شود.

کسانی که بیشتر در معرض آنفلوانزای شدید هستند عبارتند از:  کودکان، زنان باردار، افراد مسن و افراد دارای بیماریهای نقص ایمنی و کسانی که دارای عوارض پزشکی مزمن هستند.  در مورد کرونا  -۱۹ ، درک فعلی ما این است که سنین بالاتر و وجود عوارض زمینه ساز ازجمله دیابت، خطر ابتلا به عفونت شدید را افزایش می دهد.

میزان مرگ و میر ناشی از کرونا -۱۹ بیشتر از آنفولانزاها، به ویژه آنفولانزاهای فصلی است. در حالی که درک کامل از میزان  مرگ و میر واقعی حاصل از کرونا -۱۹ نیاز به زمان دارد، داده هایی که تاکنون داشته ایم حاکی از آن است که میزان مرگ و میر خام (تعداد مرگ و میرهای گزارش شده تقسیم بر موارد گزارش شده) بین ۳ تا ۴ درصد است، یعنی نرخ مرگ و میر این عفونت (تعداد مرگ و میرهای گزارش شده براساس تعداد عفونت ها ) کمتر خواهد بود. در مورد آنفلوانزای فصلی، میزان مرگ و میر معمولا”  کمتر از ۰٫۱ درصد است. با این حال ، میزان مرگ و میر تا حد زیادی با توجه به میزان دسترسی و کیفیت مراقبت های بهداشتی تعیین می شود.

 مداخلات پزشکی ویروس های کوید   -۱۹ و آنفلوانزا :

در حال حاضر، با وجود اینکه یکسری داروها برای درمان کرونا بصورت کارآزمایی بالینی استفاده شده و بیش از ۲۰ نوع واکسن در حال توسعه برای کوید -۱۹ تولید گردیده، اما تاکنون هیچ واکسن یا درمان تائید شده ای برای آن وجود ندارد. در مقابل، برای آنفولانزا،  آنتی ویروس ها و واکسن های مختلفی موجود است. اگرچه واکسن آنفلوانزا در برابر ویروس کرونا  مؤثر نیست، اما توصیه می شود برای جلوگیری از عفونت های حاصل از  آنفولانزا واکسیناسیون سالانه انجام شود.