۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آسیب نخاعی ، آنفولانزا و کرونا ویروس

همه ما در مورد کرونا ویروس چیزهای بسیار زیادی شنیده ایم . این ویروس خیلی قدرتمند است . در حال حاضر هیچ واکسنی برای مقابله با آن وجود ندارد . خبر خوب این است که خطر ابتلا به این ویروس به سرعت مورد توجه جهان قرار گرفته است و تمام دنیا در تلاش است تا آن را مهار کند . با این وجود این ویروس همچنان در سراسر جهان در حال گسترش یافتن است .

آسیب نخاعی ، آنفولانزا و کرونا ویروس

آیا ممکن است شما هم به این ویروس خاص آلوده شوید ؟ این امکان برای همه وجود دارد ، اما موضوع مهمی که به یاد داشته باشید این است که هنوز در بعضی از مناطق جهان شیوع پیدا نکرده است . شانس تماس شما با شخص آلوده در این مقطع زمانی محتمل است . اما مسئله مهم این است که می تواند قبل از بروز علائم در شخص حامل توسط او انتقال پیدا کند .

ویروس کورونا در درجه اول از طریق سرفه وعطسه یا تماس با بزاق ، اشک یا حتی ترشحات استفراغ فرد حامل پخش می شود که در صورت نزدیک بودن هر کسی به فرد آلوده و تماس با رطوبت تنفسی او می تواند به شما سرایت کند . همچنین ، ویروس می تواند برای مدت کوتاهی بر روی سطوح مختلف زندگی کند . بنابراین چنانچه به هر چیزی که توسط یک فرد آلوده لمس شده باشد ، دست بزنید ، از طریق تماس دستهای شما با دهان ، بینی یا مالیدن چشمها ، شما را آلوده خواهد کرد .

قابلیت انتشار این ویروس بسیار زیاد است ، بنابراین همه باید هوشیار باشیم که دست هایمان را با دقت بشوییم . برای کسب اطلاعات بیشتر و به روز رسانی آخرین اطلاعات ، در مورد کرونا ویروس وب سایت های سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل بیماری ها (CDC) معتبرترین منابع اطلاعاتی محسوب می شوند . اطلاعات مندرج در این مراجع ، توسط متخصصان اپیدمی ( شیوع بیماری در یک منطقه بزرگ مانند یک شهر یا ایالت ) و پاندمی یا همه گیر ( شیوع بیماری در سراسر کشورها ی جهان ) فراهم می شود. آنها با تخصص خود پروتکل هایی لازم برای حفظ امنیت مردم را تهیه کرده و همچنین راهبرد ها و تلاشهای لازم را برای کنترل و درمان چنین بیماری هایی را ارائه می دهند .

انواع زیادی از ویروس ها مانند آنفولانزا وجود دارد که در تمام کشورها شایع هستند . از انواع اصلی آنفولانزا که در حال حاضر در تمام دنیا شیوع دارند ، می توان به انواع A و B اشاره نمود . در بعضی مناطق مواردی از آنفلوانزاها به چشم خورده که  می توانند منجر به تعطیلی مدارس شده و مکانهای کاری را تحت تأثیر قرار دهند .

آنفولانزا برای افراد دچار آسیب نخاعی و دیگر انواع ضایعات عصبی بطور خاصی مشکل ساز است .  همانطور که می دانید ظرفیت و حجم ریه می تواند تحت تأثیر آنفولانزا قرار گیرد  و تبادل اکسیژن را در بدن دشوارتر کند. با وجود آنفولانزا ، به دلیل افت کارآئی ماهیچه های تنفسی ، کشیدن هوا به داخل ریه ها ، یعنی تنفس عمیق با مشکل مواجه می شود .  برای تنفس از سه سری ماهیچه استفاده می شود . پرده دیافراگم در زیر ریه ها قرار دارد که برای ورود هوا به سمت پائین کشیده می شود . ماهیچه های بین دنده ای که در بین هر دنده قرار دارند ، منبسط شده و باعث باز شدن قفسه سینه به سمت خارج می گردد . ماهیچه های شکم نیز برای کمک به مکش هوا به داخل ریه ها درگیر می شوند. هر سری از ماهیچه ها برای مکش هوا به ریه ها کارآئی دارند . برای بیرون راندن هوا ، نیز باید مجموعه ای از عضلات شل شوند تا پس از آن ، هوا از ریه ها خارج شود .

به موازات ورود هوا به بدن ، باید مجاری هوایی نیز تمیز و عاری از هر گونه انسداد باشند . سرفه کردن برای رسیدن به این هدف کمک زیادی می کند. سرفه باعث می شود هوا ، مخاط و هر گونه ترشحات جمع آوری شده با فشار از ریه ها و گلو خارج شوند . عدم انجام این کار مانع از ورود اکسیژن کافی به بدن می شود . باقی ماندن مایعات و مخاط در مجاری تنفسی باعث می شود که باکتری ها در محل ساکن شده و تکثیر پیدا کنند . از علائم مهم آنفولانزا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد ( ۴  درجه فارنهایت   (
  • دردهای ماهیچه ای
  • لرز و عرق
  • سردرد
  • سرفه خشک و مداوم
  • احساس خستگی و ضعف
  • گرفتگی بینی
  • گلو درد

آنفولانزا می تواند به سرعت روی بدن تأثیر بگذارد. بنابراین اگر فکر می کنید آنفولانزا دارید ،سریعا ” با پزشک خود تماس بگیرید تا درصورت لزوم برای شما داروهای ضد ویروس موجود برای مقابله با علائم آنفولانزا را تجویز کند . این کار مستلزم مصرف داروها است تا علائم آنفلوانزا را کاهش داده و مدت زمان ابتلای شما را کم کند . همیشه قبل از مصرف هر داروی جدید ، بررسیهای لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید با داروهای فعلی شما اثر متقابل نداشته باشد ، حتی اگر از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده می کنید. تداخلات دارویی می تواند بطور جدی مضرو مشکل ساز باشد .

آنفولانزا می تواند بر روی حرارت بدن تاثیر گذار باشد و بدن از طریق تب و ایجاد یک محیط داخلی ، روشی فعالانه برای بهبودی در مقابل باکتریها  ایجاد می کند . آنفولانزا می تواند دمای بدن را تغییر دهد .

کنترل دما برای برخی از افراد مبتلا به آسیب نخاعی می تواند مسئله ای جدی باشد ، ازاین رو ، تب و لرز بالا می تواند برای کنترل کسانی که عوارض عصبی دارند ،  سخت تر و دشوارتر باشد.

چگونه می توانید بفهمید که دچار آنفولانزا شده اید ؟ افرادی که به آنفولانزا مبتلا هستند ، معمولاً سریعاً متوجه آن می شوند ، چرا که آنفولانزا باعث می شود که هر کسی احساس ناخوشی کند . بنابراین به محض ابتلا به آنفولانزا ، سریعاً متوجه آن خواهید شد . البته یکسری تستهای آزمایشگاهی وجود دارند که می تواند به تأیید تشخیص نهایی  کمک کند. در بیشتر افراد مبتلا ، وجود برخی یا همه علائم فوق الذکر تشخیص داده می شوند .

در صورت ابتلا به آنفولانزا ، کارهایی وجود دارند که می توانید با انجام آنها به خودتان کمک کنید. دمای بدن خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید خیلی بالا نباشد . بدن افراد دچار آسیب نخاعی هنگامی که دچار تب شدید می شوند ، ممکن است قادر به کنترل آن نباشد . از این رو استفاده از حمام خنک یا قراردادن پارچه های خنک بر روی پیشانی ، زیر بغل و کشاله ران می تواند به کاهش تب کمک کند . اگر تب بیش از ۳۷ درجه ( ۱۰۲ درجه فارنهایت ) باشد و باروشهای ذکر شده برطرف نشود ، سریعا” به یک مرکز بهداشت و درمان مراجعه یا با اورژانس تماس بگیرید . در صورت قادر به مصرف تیلنول (Tylenol  ) باشید ، می تواند به کاهش تب کمک کند.

به علائم اتونومیک دیس رفلکسیس (AD) دقت داشته باشید . این موضوع به خصوص برای افراد مبتلا به ضایعه نخاعی در سطوح گردن و قفسه سینه اهمیت زیادی دارد  ، حتی اگر قبلاً علائم AD را تجربه نکرده باشند . اگر جدیدا” دچار اتونومیک دیس رفلکسی شده اید ، ضرورت دارد که فوری تحت درمان قرار گیرید و اگر برنامه درمانی مشخصی ندارید ، لازم است که سریعا” با اورژانس  تماس بگیرید . اگر حملات اتونومیک دیس رفلکسی بصورت مقطعی است ، دستورالعمل های شخصی خود را در مورد AD دنبال کنید . اطلاعات لازم در مورد AD ، را با استفاده از کارت جیبی اتونومیک دیسرفلکس در دسترس قراردهید .

در صورتی که استفراغ دارید ، از مصرف مایعات خودداری کنید . راههای تنفسی خود را تمیز نگه دارید . برای پاک کردن راههای هوایی سرفه کنید و نفس عمیق بکشید یا اینکه از تجهیزات بهداشت فردی خود استفاده کنید . اگر استفراغ نمی کنید ، تا حد امکان ، مایعات بنوشید. مایعات جایگزین الکترولیتهای بدن شده و می توانند به افزایش هیدراتاسیون بدن کمک کنند.

اسهال می تواند یکی از عوارض همراه با آنفولانزا محسوب شود . اگر اسهال ، طولانی مدت باشد ، ممکن است با از دست دادن سریع مایعات ، دچار کم آبی بدن شوید . بنابراین نوشیدن مایعات می تواند جایگزین الکترولیت از دست رفته شود . البته باید از نوشیدنی های شیرین پرهیز شود ، چراکه این نوشیدنی ها می توانند باعث تحریک بیشتر اسهال شوند. ماست بخورید تا باکتریهای خوب موجود در روده شما مجدداً تامین شود . وقتی اسهال برطرف شد ، برنامه اجابت مزاج خود را از سر بگیرید . ممکن است خیلی زود به نتیجه نرسید ،اما درواقع باید سعی کنید حرکات روده را حفظ کرده تا انباشتگی مدفوع جلوگیری شود.

برای پیشگیری از آنفولانزا ، دستهای خود را مرتب بشویید . اصرار کنید که همراه یا مراقب شما هم دست خود را بشوید. ممکن است با لمس هر چیز دیگری که دوروبرتان است از جمله حلقه چرخ ویلچر، دستگیره دربها و درب سرویسهای بهداشتی ، با میکروب آنفولانزا تماس پیدا کنید . حواستان به آنچه که با آن تماس دارید و هر کس دیگری که ممکن است در خارج از خانه با او تماس دارید ، باشد. از جمله این موارد می توان به درها ، منوها ، چرخهای خرید وخیلی چیزهای دیگری که می تواند یک لیست بی انتها باشد ، اشاره نمود .  برای تمیز کردن دست در محیط خارج از منزل ،  ژل ضد عفونی کننده ، همراه خود داشته باشید .

واکسن آنفولانزا . زدن واکسن  آنفولانزا هرگز دیر نیست . همیشه فوریه ماهی است که “موج دوم” آنفولانزا از کشورها عبور می کند . مردم از این زمان احساس نارضایی می کنند  و فکر می کنند زمستان تقریباً به پایان رسیده است ، اما فوریه ماهی جدی برای آنفولانزا محسوب می شود و زمستان برای هفته ها ادامه خواهد داشت . افراد می توانند در هر زمان از سال ، حتی در تابستان ، واکسن آنفولانزا را دریافت کنند ، بنابراین آنفولانزا همیشه امکان پذیر است . واکسن آنفولانزا همه ساله برای گونه های پیش بینی شده ای که دانشمندان فکر می کنند قویترین نمونه سال است ، تولید می شود .  با این وجود بازهم ، مردم مبتلا می شوند  ، چراکه بسیاری از آنها واکسینه نمی شوند. حتی اگر شما واکسن زده باشید  ، بازهم آنفولانزا وجود دارد ، چراکه ویروس سعی می کند در بدن زنده بماند . آنفولانزا برای زندگی خود ، نیاز به یک میزبان دارد .  هدف هر ویروس ، فقط زنده ماندن است .

اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده ، آنفولانزا یا کرونا گرفتید ، خودتان را قرنطینه کنید. این کار ممکن است از نظر زندگی اجتماعی سخت باشد و حتی دور ماندن از اعضای خانواده سخت تر . اما بهترین کاری است که باید برای محافظت از خود وخانواده تان انجام دهید . اما یادتان باشد که ابتلاء به ویروس برای بدن بسیار سخت تر است ، بنابراین قرار گرفتن در یک اتاق مجزا ، برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق لمس ، تنفس یا سرفه مفید است . یک برنامه پشتیبان داشته باشید تا درصورت بیمارشدن مراقب خود ، بتوانید از آن کمک بگیرید .

رعایت بهداشت هنگام  سرفه و عطسه الزامی است .  سرفه کردن و عطسه حاصل از ویروس ، به دلیل خروج شدید هوا از بدن ، باعث گسترش سریع آن می شود.  بنابراین دقت کنید که خودتان و اطافیانتان هنگام عطسه و سرفه ، با استفاده از یک دستمال و یا آرنج ، صورت و بینی خود را بپوشانید. و پس از آن ، دستمال آلوده را دور بیاندازید . بدلیل آلوده شدن دستمال ، هیچگاه از آن برای عطسه های بعدی استفاده نکنید . استفاده از دست برای پوشاندن دهان باعث می شود که هر چیزی که بعد ازآن لمس شود ، آلوده گردد . مگر اینکه قبل از تماس با اشیاء ، دستها شسته شوند . اگر در شرایط خاصی قرار دارید که لازمست از دستهای خود استفاده کنید ،  بهتر است حتی المقدور از برجستگی های ساعد یا آرنج خود استفاده نمائید .

خود مراقبتی در فصول شیوع آنفولانزا برای سلامت عمومی امری ضروری است . آنفولانزا می تواند منجر به عوارض وخیمی مانند ذات الریه یا سایر عفونت های سیستمیک ، حتی سپسیس (یک عفونت خطرناک در بدن است که اندام های بدن را درگیر می کند ) گردد. جلوگیری از آنفولانزا می تواند چالش برانگیز باشد . بنابراین آنچه که برای حفظ سلامتی لازمست را انجام دهید.

ملاحظاتی در مورد کودکان : کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر مصون می مانند . اکثر کودکان ، بیشتر به دلیل حضور در محیط مدرسه و تماس با دیگر کودکان آلوده ، بیمار می شوند . کودکان خردسال  بیشتر اوقات ، دستها و اسباب بازی های خود را در دهان خود می گذارند . همه این عوامل باعث می شود که آنفولانزا به راحتی به بچه ها منتقل شود.

اسباب بازیها و محیط راهمیشه با آب گرم و صابون بشویید. در صورتی که کودکان اسباب بازی ها در دهان خود قرار می دهند ، می توان آنها را با استفاده از پارچه های آغشته به سفید کننده تمیز و یا با محلول سفیدکننده شستشو وسپس آبکشی کنید . این کار باعث می شود مایع سفیدکننده آلودگی ها را از بین ببرد ، اما حواستان باشد که ظروف محلولهای سفید کننده وضد عفونی کننده را بصورت ایمن از دسترس کودکان خارج کنید.

اگر آب و صابون در دسترس نباشد ، والدین ، ​​مراقبان و کودک باید از ضدعفونی کننده های دست ، استفاده کنند  . اگر دستها به خوبی شسته شوند ، عاری از میکروبها خواهند شد. هنگام انجام کارهای کودک خود ، بهداشت دستها را به خوبی رعایت کنید. این کار باعث می شود که خودتان و فرزندتان در برابر آنفولانزا مصون بمانید .